۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
حکایت درآمدزایی از نور خورشید| انرژی‌های پاک به اقتصاد روستایی روشنایی می‌بخشد
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

حکایت درآمدزایی از نور خورشید| انرژی‌های پاک به اقتصاد روستایی روشنایی می‌بخشد

مشهد- افزایش دسترسی به انرژی در مناطق روستایی و ایجاد اشتغال در مناطق محروم و افزایش میزان در‏آمد و حفاظت از محیط‌زیست تنها گوشه‌ای از برکات راه‌اندازی‌ نیروگاه‌های خانگی در این مناطق است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کمبود برق و تعطیلی کارخانه ها سال گذشته اگرچه ضرر و زیان بسیاری را به همراه داشت اما درس عبرتی هم به ما داد تا از خواب غفلت برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق و به‌ویژه استفاده و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک بیدار شویم.

در حال حاضر در ایران کل ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر کمتر از یک هزار مگاوات است لذا با توجه به اینکه در طی چند سال گذشته به دلیل خشک‌سالی تولید برق توسط نیروگاه‌های برق‌آبی کاهش پیدا کرد اگر در سنوات گذشته استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر خورشیدی توسعه‌یافته بود ما در سال گذشته با مشکل قطع برق مواجه نمی‌شدیم.

تولید برق با استفاده از پنل های خورشیدی یکی از راه‌های درآمدزایی روستائیان و البته دسترسی به انرژی پایدار است که چند سالی است در بسیاری از روستاهای کشور رونق گرفته اما این کارآفرینی خود با مشکلاتی نیز همراه است که خبرنگار ما در گفت‌وگو با رضا مختاری یکی از همین تولیدکنندگان برق در روستای «بیمرغ» در استان خراسان رضوی آن را به بحث گذاشته است.

* چه شد که به تولید برق با استفاده از انرژی خورشید علاقه‌مند شدید؟
من متولد سال ١٣٧٢ هستم و ازآنجاکه فارغ‌التحصیل کاردانی رشته برق هستم لذا کم‌وبیش باانرژی های پاک آشنا بودم و لذا تصمیم گرفتم برای کمک به معیشت و اقتصاد خانواده و هم چنین تأمین نیازهای روستا برای تأمین برق به همراه پدرم وارد این صنعت شویم.در همین راستا یکی از طرح‌هایی که توجه مرا جلب کرد همین موضوع نصب پنل های خورشیدی و درآمدزایی از طریق تبدیل انرژی‌های پاک به برق بود.

* از چه سالی کار را آغاز کردید؟
از سال ۱۳۹۹

* با چه سرمایه‌ای این طرح را اجرا کردید؟
ازآنجاکه سرمایه چندانی نداشتیم لذا کار خود را با دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی شروع کردیم. در این راستا وام خوداشتغالی به مبلغ ۵٠ میلیون تومان با سود چهار درصد به افرادی که در این طرح ثبت‌نام می‌کردند، تعلق می‌گرفت.

حکایت درآمدزایی از نور خورشید| انرژی‌های پاک به اقتصاد روستایی روشنایی می‌بخشد

* آیا ۵۰ میلیون تومان کفاف راه‌اندازی یک نیروگاه خورشیدی خانگی را می‌دهد؟
البته با توجه به شرایط تحریم‌ها پنل های خورشیدی امسال نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است و علاوه بر ۵٠ میلیون تومانی که کمیته امداد به حساب شرکت واریز می کند ،کسانی که در این طرح ثبت نام می‌کنند، نیز باید ٢۵ میلیون تومان واریز کند و به‌طورکلی هزینه این پول‌ها از ۵٠ میلیون تومان به ٧۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

خرید و نصب پنل ها آسان بود؟
پول وام به‌حساب شرکت پنل های خورشیدی واریز کردیم و لذا تمامی مراحل راه اندازی و نصب توسط شرکت انجام شد و لذا از این بابت مشکلی نداشتیم لذا با توجه به متراژ پنل ها این امکان برایمان مهیا شد و برای ما ١۶ عدد پنل خورشیدی نصب شد.

* در این مسیر با چه مشکلاتی روبرو شدید؟
یکی از مشکلاتی که در ابتدا وجود داشت دریافت این وام بود که شرایط بسیار سختی برای اخذ آن وجود داشت و حدود ۲۶ نفر از خانواده‌هایی که در این طرح ثبت‌نام کرده بودند در مرحله دریافت وام کار را رها کردند و فقط سه خانواده توانستند این وام را اخذ کنند.

* آیا درآمد ناشی از تولید انرژی از محل این پنل ها خوب است؟
مشکل دیگری که تاکنون با آن روبرو بودیم بحث درآمدزایی این پنل ها است چرا که با توجه به اقساط وام‌ها، میزان مبلغ باقیمانده بسیار اندک است و احتمالاً تا اتمام قسط‌ها درآمدزایی، چندانی نخواهد داشت.

البته میزان درآمدزایی این پنل ها به فصول سال هم بستگی دارد به‌طور مثال در فصل تابستان میزان درآمد از پنل های خورشیدی به حداکثر می‌رسد.

* آیا تعمیرات خاص و یا هزینه‌های سنگینی برای نگهداری این پنل ها نیاز است؟
شرایط نگهداری این پنل ها به این صورت است که باید سطح آن ها کاملاً تمیز و عاری از گردوغبار باشد ازاین‌رو پنل ها هرچند روز یک‌بار نیاز به تمیز کردن دارد و اگر سطح آن تمیز نشود، بازدهی آن کاهش می یابد چراکه به هنگام تابش آفتاب گردوغبار مانع رسیدن نور کامل آفتاب به سلول‌های پنل های خورشیدی می شوند و الا هزینه چندانی ندارد.

* عمر این پنل ها برای تولید برق چقدر است؟
این پنل های خورشیدی تقریبا ٢٠ سال کارایی دارد.

* آیا شما این نوع اشتغال‌زایی را به سایر خانواده‌ها و جوانان هم توصیه می‌کنید؟
به اعتقاد من این نوع اشتغال‌زایی برای خانواده‌هایی که امکان کار سخت را ندارند و فضای نصب پنل های خورشیدی داشته باشند بسیار امکان خوبی را فراهم می‌کند. خوب طبیعی است که با افزایش تعداد پنل ها شما باید میزان تسهیلات یا سرمایه بیشتری را در نظر بگیرید ولی به همان میزان هم درآمد آن بیشتر می‌شود ولی به‌طورکلی این طرح برای خانواده‌های روستایی بسیار مناسب است.

حکایت درآمدزایی از نور خورشید| انرژی‌های پاک به اقتصاد روستایی روشنایی می‌بخشد

* درآمد شما از محل این ۱۶ پنل چقدر است؟
واقعیت این است به دلیل اینکه ما این کار را با دریافت تسهیلات شروع کردیم لذا بیشترین درآمد حاصله به همان پرداخت اقساط منتهی می‌شود.من پیشنهاد می‌کنم دولت شرایط را برای خانواده‌های روستایی به‌گونه‌ای در نظر بگیرد که اقساط با رقم کمتری را در نظر بگیرد .

در حال حاضر اقساط ماهانه ۹۰۰ هزارتومان است لذا در فصول سرد حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومان سود بیشتری باقی نمی‌ماند و عملاً درآمدزایی خاصی از پنل ها نمی توان داشت در واقع تا پرداخت کامل اقساط درآمدزایی آن کم است .

خراسان رضوی معدن انرژی‌های پاک
خراسان رضوی به دلیل برخوردی از روزهای آفتابی مناسب و هم‌چنین تونل‌های بادی بنا بر اظهارات کارشناسان معدن انرژی‌های پاک است.

مدیرعامل شرکت برق‌ منطقه‌ای خراسان در این رابطه بابیان اینکه تأسیسات برق هیچ‌گونه آلودگی برای مردم نداشته و حتی درآمدزاست به بازار می‌گوید: ما در جنوب خراسان ظرفیت بسیار زیادی برای تولید نیروگاه‌های تجدید پذیر اعم از باد و خورشید داریم.

رضا ریاحی اظهار می‌کند: در همین راستا بیش از ۱۰ هزار مگاوات پتانسیل تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر در جنوب خراسان وجود دارد.

وی اذعان می‌کند: یک‌ششم تأمین برق کشور در شرایط پیک ۶۰ هزار مگاوات است که با استفاده از ظرفیت انرژی تجدید پذیر امکان‌پذیر است و لذا در خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی منطقه بسیار مناسبی برای ایجاد انرژی‌های تجدید پذیر باد و خورشید داریم زیرا تونل بادداریم که از افغانستان شروع‌شده و وارد ایران می‌شود که در دنیا ازلحاظ شدت وزش باد و تعداد روزهایی که باد می‌وزد بی‌نظیر است.

وی عنوان می‌کند: امروزه اقبال خوبی نسبت به نیروگاه‌های بادی و خورشیدی وجود دارد، زیرا سازگاربامحیط‌زیست بوده، فناناپذیر است و قیمتش نیز به‌شدت کاهش می‌یابد که این کاهش ادامه ‌خواهد داشت.

ریاحی بیان می‌کند: در حال حاضر خودروهای برقی در دنیا به‌سرعت در حال رشد بوده و در آینده حجم فراوانی از خودروها برقی خواهند شد، بنابراین نیاز به برق خواهند داشت، به همین دلیل باید به انرژی‌های تجدید پذیر توجه ‌کنیم. ظرف ۱۰ تا ۲۰ سال آینده حجم خودرو برقی به‌شدت شیوع پیدا خواهد کرد.

کد خبر: ۱۴۶٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha