۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
وصول ۳۰۶ هزار میلیارد تومان مالیات در سال ۱۴۰۰
رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد

وصول ۳۰۶ هزار میلیارد تومان مالیات در سال ۱۴۰۰

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سال گذشته مجموع مالیات دریافتی ۳۰۶ هزار میلیارد تومان بود که به طور مستقیم به بودجه عمومی دولت واریز شد.

به گزارش بازار، داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در گفت و گوی تلویزیونی برنامه صف اول شبکه خبر با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی مجری مصوبات قانون گذار و مجری مالیاتی است گفت: در سال گذشته مجموعه مالیاتی که دریافت کردیم ۳۰۶ هزار میلیارد تومان بود که به طور مستقیم به بودجه عمومی دولت واریز شد که از این میزان ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و مابقی هم به صورت اوراق تسویه خزانه برای تسویه مطالبات پیمانکاران از دولت با بدهی مالیاتی آن‌ها بود.

آقای منظور افزود: بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان هم مالیات بر ارزش افزوده بود که به شهرداری‌ها پرداخت کردیم و مبلغ ۱۱ هزار میلیارد تومان هم استرداد مالیاتی داشتیم یعنی مالیات‌های اضافه را با توجه به اینکه صادرات معافیت مالیاتی دارد، مسترد کردیم چراکه صادرکنندگانی در دولت قبل مالیات پرداخت کرده بودند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات‌ها به طور کلی به دو گروه تقسیم می‌شوند که شامل مالیات مستقیم و مالیات‌های غیر مستقیم است. مالیات مستقیم آن‌هایی هستند که با توجه به قدرت پرداخت و قدرت خرید و توانایی مودیان از آن‌ها دریافت می‌شود.

وی افزود: مالیات بر اشخاص حقوقی شامل مالیات مستقیم می‌شود که سال گذشته حدود ۱۰۷ هزار میلیارد تومان مالیات از شرکت‌ها وصول کردیم.

آقای منظور مالیات بر درآمدها را هم از مالیات‌های مستقیم دانست و گفت: این مالیات‌ها شامل مالیات بر درامد حقوق و دستمزد کارکنان بخش دولتی و بخش خصوصی است که سال گذشته حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان بود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات بر مشاغل هم در شاخه مالیات‌های مستقیم است که شامل صاحبان حرف و شغل‌هایی است که شرکت نیستند و به صورت اشخاص حقیقی فعالیت می‌کنند که در سال گذشته مالیات دریافتی از آنان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بود.

وی افزود: مالیات اجزای کوچکتری هم دارد مانند مالیات بر مستغلات و ... که حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمدها بود و مالیات بر ثروت هم شامل پایه‌های مالیاتی مثل مالیات بر نقل و انتقال املاک، مالیات بر خانه‌های لوکس، مالیات بر خودرو و ... است که حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود

آقای منظور با بیان اینکه بخش دوم مالیات‌ها مالیات‌های غیر مستقیم است گفت: این مالیات‌ها را عمدتاً روی کالا و خدمات دریافت می‌کنیم و عمده‌ترین مالیات کالاها و خدمات ما روی ارزش افزوده است که طبیعتاً مالیات ارزش افزوده بر اساس آنچه که در قانون پیش‌بینی شده است از ابتدای حلقه تولید کالا تا انتهای زنجیره به تدریج دریافت و اعتبار مالیاتی مرحله قبل تسویه می‌شود و مجدد ادامه پیدا می‌کند تا به حلقه آخر برسد به طوری که مجموعاً ۹درصد مالیات روی کالا دریافت می‌کنیم که این نه درصد در بخش‌های مختلف زنجیره تولید وصول می‌شود.

وی افزود: مجموع مالیات وصولی در مالیات‌های ارزش افزوده در سال گذشته حدوداً ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بود؛ در بخش دیگر نیز مالیات بر سایر خدمات دریافت می‌کنیم مثل مالیات بر نقل و انتقال خودرو و ... که حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال گذشته وصول شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مجموعاً نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی در کشور ما حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد است در منطقه ما مثلاً در ترکیه این عدد ۲۳ درصد است و در کشورهایی که دولت خدمات گسترده‌تری ارائه می‌کند مثل کشورهای در حوزه اسکاندیناوی این رقم تا ۴۰ درصد است که این موضوع به نوع دولت‌ها و میزان خدماتی که ارائه می‌کند، برمی گردد.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور پایین است گفت: این نسبت اگر صرف مالیات را در نظر بگیریم حدود ۸ درصد است و ما در دولت سیزدهم تعهد کردیم که این نسبت را به حدود ۱۰ تا ده و نیم درصد افزایش دهیم یعنی به تدریج رشد مالیاتی به گونه‌ای خواهد بود که از رشد تولید ناخالص داخلی پیشی می‌گیرد و در طی چهار سال به ده و نیم درصد خواهد رسید یعنی بتوانیم دو و نیم درصد نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را در این دوره ارتقا دهیم.

آقای منظور با اعلام اینکه در تلاشیم در نظام مالیاتی حتی المقدور به سمت مالیات کسر در منبع حرکت کنیم افزود: در قانون بودجه، سال گذشته بندی پیش‌بینی شد که در مورد درآمد پزشکان این اتفاق می‌افتد و امسال هم در قانون بودجه آمده است به طوری که پزشک هر میزان درآمد و حق الزحمه‌ای که از بیمارستان برای عمل جراحی یا ویزیت یا هر اقدام دیگری دریافت می‌کند بیمارستان باید ۱۰ درصد از درآمد پزشک را کسر کند و علی الحساب به خزانه واریز کند. ما بنا داریم که حتی الامکان به این سمت برویم که مالیات‌های کسر در منبع را بتوانیم گسترش دهیم و عملاً تحقق درآمد مالیاتی دولت را سرعت ببخشیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:با بانک مرکزی یک اقدام مشترک را انجام دادیم که تقریباً در بازه زمانی چهار ماهه تمامی پوزها (کارتخوان) را در یک سامانه قرار دادیم و به صاحبان پوزها اعلام کردیم به سامانه مشخصی مراجعه کنند تا کارتخوان‌ها را به سامانه مالیاتی متصل کنند اگر این اتفاق نمی‌افتاد بانک مرکزی می‌بایست پوزهای آنان را قطع می‌کرد.

وی افزود: کسانی که پرونده مالیاتی نداشتند با این اقدام توانستند پرونده مالیاتی تشکیل دهد ما در همین بازه زمانی یک میلیون مودی جدید شناسایی کردیم که این حرکت مهمی برای تحقق عدالت مالیاتی بود هم اکنون حدود یک و نیم میلیون پوز دیگر نیز باقی مانده است که ما به بانک مرکزی اعلام کردیم که هنوز پرونده مالیاتی تشکیل ندادند بانک مرکزی هم آخرین اخطارها را به آن‌ها داده است و بنا شد این یک و نیم میلیون کارتخوان در بازه زمانی کوتاه غیرفعال شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بیا بیان اینکه اگر بناست که افزایش مالیاتی اتفاق بیفتد این افزایش باید در بخش‌های غیررسمی مانند واسطه گری‌ها باشد گفت: آنجایی که مالیات را شناسایی نمی‌کنیم و آنجایی که مودیان مالیاتی ما محسوب نمی‌شوند باید افزایش مالیاتی صورت گیرد که عمدتاً در بخش‌های واسطه‌گری هستند مخصوصا واسطه گری‌هایی که بین تولید تا مصرف نهایی اتفاق می‌افتد.

منظور ادامه داد: رویکرد ما این است که با اشراف اطلاعاتی بتوانیم همه فعالان اقتصادی را شناسایی کنیم و یکی از ابزارهای مهم برای این امر کنترل تراکنش‌های بانکی است که ما در این خصوص با بانک مرکزی توافق کردیم که اطلاعات مربوط به فعالان اقتصادی را در پایان سال و حساب‌های آنان را دریافت کنیم و همه حساب‌هایی که بالای ۵ میلیارد تومان باشد را رصد می‌کنیم و آن‌هایی که تراکنش‌های بالایی دارند اگر پرونده مالیاتی نداشته باشند از آن‌ها درخواست میکنیم پرونده مالیاتی تشکیل دهند

وی افزود: ما در سال گذشته با احتساب آن یک میلیون پوزهایی که شناسایی کردیم بیش از دو و دو دهم میلیون مودی شناسایی کردیم یعنی فعالان اقتصادی که از روش‌های مختلف به عنوان مودی شناسایی کردیم در سال جاری از این تعداد هم اظهارنامه مالیاتی دریافت خواهیم کرد و مجموع فعالیت اقتصادی که در سال ۱۴۰۰ داشتند در سال ۱۴۰۱ رسیدگی می‌کنیم و مالیات دولت را وصول خواهیم کرد که این مهم‌ترین ابزار ماست.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: هرکس بدهی مالیاتی خود را می‌تواند در سامانه مالیاتی ببیند و به صورت مستقیم در همان درگاه پرداخت کنند؛ علاوه بر درگاه پایگاه واحد، سامانه‌هایی را نیز طراحی کردیم که بخش از وصول مالیات ما را سامانه ویژه مالیات ستانی پشتیبانی می‌کند.

وی افزود: یکی از سامانه‌هایی که اخیراً با کمک پلیس راهور افتتاح کردیم سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو است قبل- مردم باید به دفترخانه هامراجعه می‌کردند و در دفترخانه‌ها مالیات را پرداخت می‌کردند بخشی هم می‌رفتند تعویض پلاک می‌کردند، ولی به دفترخانه مراجعه نمی‌کردند و مالیات دولت وصول نمی‌شد ما با پلیس راهور این سامانه را تولید کردیم به طوری که الان هر کس که میخواهد تعویض پلاک کند ابتدا باید روی سامانه انجام دهد.

منظور به مالیات بر عایدی سرمایه اشاره کرد و گفت: طرحی در مجلس ارائه شد که کلیات آن به تصویب رسید. قانونی متقن تدوین شده است که آماده ورود به صحن مجلس است و این موضوع یک مطالبه عمومی است که هم از سوی رهبری و هم از سوی عموم مردم جامعه مطرح شده است که به عنوان یکی از پایه‌های مالیاتی مهم باید به پایه‌های مالیاتی کشور اضافه شود.

وی افزود: ما امیدواریم این قانون در مجلس مصوب شود؛ محتوای این قانون این است که هر کس مسکن یا خودرو را با نیت سوداگری خرید و فروش کند و یا در معاملات طلا و ارز مشمول معاملات سوداگری شود باید مالیات پرداخت کند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ما برای این طرح نیاز به زیرساخت اطلاعاتی داریم یعنی ما به عنوان نظام مالیاتی باید بدانیم که یک کالای سرمایه‌ای با چه قیمتی خریداری شده و زمان فروش با چه قیمتی فروخته شده است این تفاوت قیمت خرید و فروش مشمول مالیات خواهد شد این موضوعکه اصطلاحاً به آن خرید شخص به شخص میگوییم نیاز به زیرساخت دارد که هر شخص طبق قانون مکلف است هر گونه خرید و فروش را در سامانه مالیات ثبت کند.

وی افزود: بنا به گزارش که بانک مرکزی اعلام کرد از هزار و هفت نفر از دلالان ارزی ۷۰۰ نفر پرونده مالیاتی نداشتند و یک نفرا از آن‌ها هم در سال ۱۴ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشتهکه مربوط به معاملات ارزی بوده است؛ این‌ها را رسیدگی می‌کنیم و برایشان پرونده مالیاتی تشکیل دادیم که اگر خرید و فروش ارزی انجام گرفته سود خرید و فروش ارز را مشمول مالیات قرار دهیم.

آقای منظور با بیان اینکه در یک ماه آینده قانون پایانه‌های فروشگاهی را اجرا می‌کنیم گفت: البته اجرای این قانون ممکن است چند ماهی به طول انجامد تا به تدریج همه فعالان اقتصادی عضو این سامانه شوند کد و گذرواژه دریافت کنند که یکی از مهمترین اقدامات در جهت مالیات ستانی هوشمند و هوشمند سازی است و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ تحولی مهم در نظام مالیاتی شکل گیرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی یک قانون قدیمی و مربوط به سال ۱۳۵۰ است که تاکنون اجرا نشده افزود: در دی ماه سال گذشته با همکاری وزارت راه و شهرسازی توانستیم اطلاعات خانه‌های خالی را برای اولین بار دریافت کنیم که حدود ۵۰۰ هزار خانه خالی بود ما اجاره تمام این خانه‌های خالی را با توجه به ویژگی‌هایی مثل متراژ، طبقات وموقعیت مکانی را به صورت ماشینی و طبق فرمولی که قانون تعیین کرده است، محاسبه کردیم و به مردم هم از روی سامانه و هم با پیامک اطلاع رسانی کردیم و مرحله اول که تشخیص مالیات است انجام شد و مرحله دوم این است که مودی نسبت به این تشخیص اعتراض کند و ما این امکان را برای مودیان گذاشتیم تا اعتراض خود را روی سامانه وارد کند که تعداد ۵۰ هزار نفر اعتراض کردند ورسیدگی می‌شود.

وی افزود: برای آن‌هایی که اعتراض نکردند برگ تشخیص را صادر کردیم که به صورت الکترونیکی به آن‌ها ابلاغ شد و در حال تکمیل است تا مالیات پرداخت شود و اگر این پرداخت صورت نگیرد مالیات روی ملک و زمانی که خرید و فروش ملک انجام می‌شود تسویه خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۶٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha