۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
موافق افزایش قیمت اینترنت با هدف افزایش سود اپراتورها نیستیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

موافق افزایش قیمت اینترنت با هدف افزایش سود اپراتورها نیستیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به هیچ وجه موافق افزایش قیمت اینترنت با هدف افزایش سود اپراتورها نیستیم و افزایش تعرفه باید به توسعه شبکه ارتباطی کشور منجر شود.

به گزارش بازار، عیسی زارع‌پور در حاشیه نشست مشترک مجلس و دولت با اشاره به این که امروز زندگی مردم به اینترنت و شبکه وابسته شده است افزود: در همین ارتباط تامین اینترنت باکیفیت و پرسرعت یکی از تکالیفی است که رئیس جمهور به عهده ما گذاشته است.

وی گفت: بخش زیادی از کسب و کار، آموزش و زندگی روزمره و تفریح مردم مخصوصا در دوران شیوع بیماری کرونا به زیرساخت‌های ارتباطی وابسته شده است.

وزیر ارتباطات افزود: در ۱۰ سال گذشته در بخش توسعه ارتباطات ثابت دچار عقب‌افتادگی بزرگی بوده‌ایم و رتبه جهانی ما در ارتباطات ثابت بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ و در ارتباطات سیار بین ۷۰ تا ۸۰ در نوسان است و چون ارتباطات ثابت در این سال‌ها توسعه پیدا نکرده است، رتبه خوبی در این زمینه نداریم.

وی افزود: در تمام دنیا مرسوم است که وقتی مردم در محل کار و منزل ساکن هستند از اینترنت ثابت استفاده کنند و تنها زمانی که حرکت می‌کنند به اینترنت سیار متصل می‌شوند، اما از آنجایی که اینترنت ثابت ما توسعه نیافته، متاسفانه این بار به اینترنت همراه منتقل شده است و با توجه به محدودیت ظرفیت باندهای فرکانسی، اپراتورها، با افت کیفیت شدید اینترنت رو به رو شده اند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: متاسفانه در سه چهار سال گذشته هم به سبب بالا رفتن نرخ ارز و هم ثابت ماندن درآمد اپراتورها از سال ۹۶ تاکنون و ثابت ماندن تعرفه‌ها، امکان سرمایه‌گذاری اپراتورها گرفته شد و میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها برای توسعه شبکه حدود یک سوم شده بود

وی با اشاره به این که اپراتورها از محل درآمدی که از مردم دارند، سرمایه گذاری می‌کنند افزود: خط قرمز ما در وزارت ارتباطات، کیفیت شبکه ارتباطی کشور است و اعتقاد داریم اینترنت باکیفیت و پرسرعت حق مردم است و چون زندگی مردم امروز با فناوری گره خورده است ما در وزارتخانه به دنبال این هستیم که کیفیت را تضمین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه افزایش تعرفه‌ای منوط به تضمین اپراتورهای ارتباطی برای ارتقای کیفیت خدمات‌شان به مردم خواهد بود و این مسئله باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برسد و ما پیگیری می‌کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: قرار نیست که اپراتورها با افزایش قیمت، فقط سود خود را ببرند و در نهایت وضع شبکه به همین شکل باقی بماند. مجدد تاکید می‌کنم که خط قرمز ما کیفیت است و مجوز افزایش تعرفه زمانی صادر خواهد شد که اپراتورها برای افزایش کیفیت اینترنت تعهد بدهند و با استفاده از فناوری‌های جدید تضمین کنند که عامه مردم به حداقلی از اینترنت به شکل مناسبی دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: دولت وعده‌ای مبنی بر تامین حداقل استاندارد اینترنت مصرفی جامعه را به مردم داده بود که در این زمینه برنامه ریزی‌هایی برای تامین این حداقل اینترنت به صورت رایگان صورت گرفته است.

وی گفت: هیچکس در وازرت ارتباطات به دنبال افزایش سود اپراتورها نیست و آن‌ها باید حاشیه سود معقولی داشته باشند و حذف بسته اینترنت یا معرفی بسته جدید باید در راستای توسعه شبکه ارتباطی کشور رخ دهد و اپراتورها باید در این خصوص تعهد بدهند. در غیر اینصورت ما با هرگونه افزایش تعرفه‌ای که منجر به توسعه شبکه نشود مخالف هستیم.

زارع‌پور افزود: اپراتورها باید طرح‌هایی را که برای توسعه شبکه ارتباطی کشور دارند بیاورند و بگویند که در چه بازه زمانی قرار است پوشش‌دهی و کیفیت را افزایش دهند تا درباره اصلاح تعرفه‌ها تصمیم بگیریم.

وی درباه توسعه اینترنت نسل پنجم گفت: پیش‌بینی شورای عالی فضای مجازی این است که ۱۰ درصد از شبکه ارتباطی کشور تا پایان ۱۴۰۳، به این فناوری تجهیز شود که با این هدف فاصله زیادی داریم و به جز چند سایت آزمایشی که در کشور به مرحله اجرا درآمده، تقریبا توسعه پیدا نکرده است.

وی افزود: ما هنوز حتی پوشش ۱۰۰ درصدی نسل چهارم اینترنت را نداریم و تا در این حوزه به پوشش کامل نرسیم، نمی‌توان با سرعت به سمت نسل پنجم ارتباطات حرکت کرد.

کد خبر: ۱۴۶٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha