۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۲
 دولت برنامه شفافی برای حذف ارز ترجیحی ندارد
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی:

دولت برنامه شفافی برای حذف ارز ترجیحی ندارد

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیازمند یک برنامه روشن است اما متاسفانه از آذرماه سال گذشته تاکنون یک برنامه روشن از سوی دولت ارائه نشده است.

به گزارش بازار، وحید شقاقی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی و اقتصاددان در رابطه با حذف ارز ترجیحی اظهارکرد: اتخاذ سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی با مسائل عدیده ای مواجه شد و به مدیریت بسیار دقیقی هم نیاز داشت اما عدم ایجاد ساختارها و الزامات آن منجر به انحراف شدید و به وجود آمدن یک رانت بزرگ شد.

وی افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم نیازمند یک برنامه روشن است اما متاسفانه از آذرماه سال گذشته تاکنون یک برنامه روشن از سوی دولت ارائه نشده و شاهد اظهارات ضد و نقیض و طرح های جایگزین مختلفی بودیم.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: بنده جزو مخالفان ارز ۴۲۰۰ تومانی و نظام چندنرخی ارز هستم اما حذف این ارز نیازمند الزامات و تدابیری است که هیچ یک از آن ها فراهم نیست.

این اقتصاددان به مهم ترین الزامات و تدابیر برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومان اشاره و بیان کرد: تا زمانی که برجام حل نشود التهاب و انتظارات تورمی همچنان حاکم است، شرط دوم ثبات و پیش بینی پذیری در اقتصاد است که فراهم نیست و مسئله سوم هم این است که دولت کفایت منابع ارزی و ریالی را ندارد.

شقاقی به دولت و مجلس توصیه کرد که تا زمانی که شرایط و الزامات فراهم نشود و برنامه های روشن و شفافی برای هفت قلم کالای اساسی مردم ارائه نشود دست به هیچگونه کار پرریسک که سفره و معیشت مردم را مشکل دار کند نزنند.

در ادامه، دکتر سعید سیروانی کارشناس بازار پول و بانک گفت: در برابر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تغییر نوع حمایت دولت، مخالفت های شدیدی وجود دارد با این دلیل که ممکن است تغییر حمایتهای دولت فسادزا باشد.

وی افزود: یکی از مهم ترین دلایلی که باعث دامن زدن به نگرانی ها شده عدم شفافیت دولت برای ایجاد زیرساختهای حمایتی است.

کارشناس بازار پول و بانک با بیان اینکه یارانه به صورت کلی تورم زاست و یکی از شدیدترین حالت های تورم هم مربوط به یارانه های نقدی است گفت: نگرانی مردم از این بابت کوتاه مدت است و معتقدم که شرایط بهتر از این خواهد شد اما به شرطی که این مکانیزم ها به درستی پیاده سازی شوند.

سیروانی اظهارکرد: دولت برای حذف ارز ترجیحی باید برنامه های خود را خیلی شفاف تر ارائه دهد تا تحلیلگران و تولیدکنندگان هم از وضعیت باخبر شوند چون هیچ برنامه ای از آینده این موضوع در اختیار ندارند.

وی افزود: دولت در حذف ارز ترجیحی فقط نباید نگاهش به مصرف کنندگان باشد و باید از بخش تولید هم حمایت کند.

کد خبر: ۱۴۶٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha