۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
میزان بدهی‌های کوتاه مدت ایران تنها ۲.۵ میلیارد دلار
بانک مرکزی اعلام کرد

میزان بدهی‌های کوتاه مدت ایران تنها ۲.۵ میلیارد دلار

براساس آخرین آمار بانک مرکزی، میزان بدهی‌های کوتاه مدت ایران در پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ حدود ۲.۵ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش بازار، براساس آخرین آمار بانک مرکزی میزان بدهی خارجی ایران در پایان دی ماه ۱۴۰۰ براساس سررسید اولیه بدهی‌ها ۸ میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار است که ۶ میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و ۲ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه مدت است.

این تعهدات بالفعل ایران بر مبنای یورو نیز رقمی بالغ بر ۷ میلیارد و ۸۳۱ میلیون یورو محاسبه شده که ۵ میلیارد و ۵۴۳ میلیون یورو از این میزان حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و ۲ میلیارد و ۲۸۸ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است.

حجم بدهی‌های خارجی ایران در پایان اسفندماه سال ۹۹ معادل ۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار بوده است که این آمار حکایت از کاهش حجم بدهی‌های خارجی ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ دارد.

لازم به ذکر است که نسبت بدهی‌های خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی رقم پایینی به شمار می‌رود و مقایسه شاخص نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی با سایر کشورها نشان می‌دهد که ایران در زمره کشورهایی است که کمترین میزان بدهی خارجی را در جهان دارد.

میزان بدهی خارجی هر کشور به معنای تعهدات یک کشور بابت اعتبارات اسنادی و تسهیلات دریافتی از نهادهای بین‌المللی است که در ایران رقم بدهی خارجی ۸.۸ میلیارد دلار است که از این رقم ۲.۵ میلیارد دلار بدهی کوتاه‌مدت و ۶.۲ میلیارد دلار بدهی میان‌مدت و بلندمدت است. بنابراین آنچه مهم است، رقم کوتاه‌مدت بدهی یعنی سررسید شده است که در ایران ۲ میلیارد دلار بیشتر نیست.

در همین باره عباس معمارنژاد، معاون سابق بیمه و بانک وزیر اقتصاد گفته است نسبت بدهی خارجی به رقم تولید ناخالص داخلی یا ‌GDP مهم است که این نسبت در ایران ۲ درصد است که در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین است و ما از نظر جدول کشورهای دارای بدهی خارجی در رده هفتم دارای کمترین بدهی خارجی در دنیا هستیم.

محمدعلی دهقان دهنوی، معاون اسبق وزیر اقتصاد نیز معتقد است که داشتن ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی به عنوان بدهی خارجی، از نظر اقتصادی رقم معناداری نیست و در حد صفر است.

کد خبر: ۱۴۶٬۱۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha