۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
طراحی قدیمی باغ‌های همدان امکان تردد ماشین‌آلات کشاورزی در آنها را کاهش داده است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

طراحی قدیمی باغ‌های همدان امکان تردد ماشین‌آلات کشاورزی در آنها را کاهش داده است

همدان - جهانگیری صالح، رئیس اداره توسعه فناوری های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: طراحی قدیمی باغ های همدان امکان تردد ماشین آلات کشاورزی در آنها را کاهش داده است.

مهدی جهانگیری صالح در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه خط دهم اعتباری مکانیزاسیون برای استان همدان ابلاغ شده و مبلغ آن حدود ۲۱۲ میلیارد تومان است، گفت: این اعتبار در تمام زیر بخش های زراعت باغبانی، گلخانه، دام و طیور، شیلات، گیاهان دارویی و منابع طبیعی توزیع شده و به زودی به شهرستان های استان ابلاغ می شود.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه نیز با بانک کشاورزی امضا شده و متقاضیان می توانند به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان ها مراجعه کنند، گفت: افراد بعد از تشکیل و تکمیل پرونده به مدیریت جهاد کشاورزی معرفی شوند و می توانند از بانک کشاورزی تسهیلات خود را اخذ کنند.

رئیس اداره توسعه فناوری های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: این تسهیلات ۱۵ درصد سود دارد و سهم آورده متقاضی ۲۰ درصد است و سهم تسهیلات ۸۰ درصد می شود.

جهانگیری صالح عنوان کرد: در ۹ خط اعتباری گذشته بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در استان همدان تزریق شد که حدود پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه تراکتور و کمباین، حدود پنج هزار دستگاه در مکانیزاسیون زراعت و حدود سه هزار دستگاه در مکانیزاسیون باغ، گلخانه، دام و طیور به ناوگان مکانیزاسیون استان تزریق شد.

وی بابیان اینکه برای توسعه مکانیزاسیون یا ارزیابی توسعه مکانیزاسیون در هر منطقه در کشور از طریق برنامه های بالا دستی دو شاخص معرفی کرده اند، گفت: شاخص مکانیزاسیون که اسب بخار در هکتار است و درجه مکانیزاسیون در این خصوص مدنظر است.

در استان همدان شاخص مکانیزاسیون ۲.۱۲ اسب بخار در هکتار است و خوشبختانه وضعیت خوبی داریم یعنی ناوگان نیروی محرکه شامل تراکتور و کمباین در استان همدان از سطح مطلوب و استانداردی برخوردار است

رئیس اداره توسعه فناوری های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان همدان اضافه کرد: در استان همدان شاخص مکانیزاسیون ۲.۱۲ اسب بخار در هکتار است و خوشبختانه وضعیت خوبی داریم یعنی ناوگان نیروی محرکه شامل تراکتور و کمباین در استان همدان از سطح مطلوب و استانداردی برخوردار است.

جهانگیری صالح عنوان کرد: مشکلی که در استان همدان داریم اینکه حدود ۵۰ درصد از دستگاه ها فرسوده است و عمر بالای ۱۳ سال دارد و نیازمند جایگزینی آنها هستیم.

وی بایادآوری اینکه شاخص دوم درجه مکانیزاسیون است که برحسب درصد است و بیانگر آن است که در چند درصد از اراضی استان به صورت مکانیزه کار کشاورزی انجام می شود، گفت: این عدد در زراعت بالای ۹۰ درصد است و کشت در تمام اراضی زراعی به صورت مکانیزه انجام می شود.

رئیس اداره توسعه فناوری های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان همدان عنوان کرد: این عدد در باغات مقداری پایین است و این موضوع علل مختلفی دارد به طوری که به دلیل قدیمی بودن باغ های استان امکان تردد ماشین آلات کشاوررزی در آنها وجود ندارد.

وی گفت: تطابق یا عدم بومی سازی دستگاه هایی که در باغ ها مورد استفاده قرار می گیرد نیز از مشکلات است که با توجه به شعار سال امیدواریم دستگاه هایی متناسب با باغات طراحی و مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر: ۱۴۶٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha