۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
الوندی : عشق وارداتی ها در جهادکشاورزی به الگوی کشت جفا می کنند
دو علت اصلی اجرای نشدن الگوی کشت چیست ؟

الوندی : عشق وارداتی ها در جهادکشاورزی به الگوی کشت جفا می کنند

رئیس هیات مدیره مجمع توسعه کشاورزی نفوذ مافیای واردات در وزات جهاد کشاورزی را مانع اجرای الگوی کشت طی سالهای گذشته می داند و معتقد است سیاستگذاران بخش کشاورزی تن به انجام کارهای سختی همچون اجرای الگوی کشت نمی دهند.

بلوردی؛ خبرگزاری بازار-علیرضا الوندی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: علت اصلی اجرا نشدن الگوش کشت، درواقع عدم وجود اراده و عزم در مقامات مرتبط مخصوصا در رده های بالای مدیریتی است.

الوندی افزود: باید بررسی شود که چرا کاری که برای کشور واجب است اجرا نشده است با اینکه تمام زیرساخت‌های لازم وجود داشته است. مساله اینجا است که حداقل طی ۲۰ سال گذشته و مخصوصا در سالهای اخیر با اینکه توان اجرای طرح الگوی کشت را داشته‌اند و گسترش ساختارهای توسعه ای کشور قابلیت اجرای آن را داشته است اما مدیران کشور این کار را را به سرانجام نرساندند!

وی خاطرنشان کرد: از نگاه من علت اصلی عدم اجرای الگوی کشت، تمایل افراد به مبحث واردات است. به این صورت که گروه‌ها و مافیایی هایی در کشور وجود داشته است که همواره در کنار مدیران ارشد در گوش مدیران می‌خوانند که بهترین کار  واردات است و اجازه اجرای کارهای سخت و  زیربنایی مانند الگوی کشت را نمیدهند.

الوندی ادامه داد: در واقع این افراد  با دادن اطلاعات غلط و همچنین با ترسیم آینده ای ساده برای مدیریت با استفاده از بحث وارات، باعث شدند سیاستگذاران بخش کشاورزی تمایلی برای اجرای الگوی کشت را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: مدیران و سیاستگذارن بخش کشاورزی نیز به این دلیل که مشکلاتشان براحتی با  دوستی با واردکنندگان حل می شد و بخش کشاورزی را بدون اینکه زحمتی به خود بدهند اداره میکردند، از این کار استقبال می‌کردند.

بخش کشاورزی هیچگاه جامعه مطالبه گری نداشته است

رئیس هیات مدیره مجمع توسعه کشاورزی مردم (هکا) گفت: دلیل دیگر عدم اجرای الگوی کشت این است که ما هیچگاه جامعه مطالبه گری در بخش کشاورزی نداشته‌ایم که مسئولان و مدیران دولتی را که سیاست گذاری اشتباهی را در پیش گرفته اند مورد مواخذه قرار دهند و از  وی بخواهند پاسخگو باشد که چرا در اجرای یک سیاست زیربنایی که میتواند منجر به خودکفایی کشور شود اقدام نمی‌کنند.

الوندی افزود: این در حالی است که در شرایط فعلی بحث تحریم ها یک موقعیت استثنایی برای ما بوجود آورده که استعدادها و شرایط برنامه ریزی تولید کشور در این راستا باید دچار تحول شود.

وی در ادامه در خصوص نقش اجرای الگوی کشت در افزایش بهره وری گفت: اگر الگوی کشت در کنار بحث تجمیع مزارع کوچک اجرا شود می توانیم نسبت به تشکیل تعاونی‌های زراعی و یکپارچه سازی اراضی با کمک مالکین برنامه ریزی کنیم.

الوندی افزود: وقتی یکپارچه سازی اراضی صورت بگیرد و همه  در منطقه بدانند که یک کشت انجام می‌دهند که برایشان مفید است قطعا از روش‌های مکانیزاسیون و روشهای مدرن کشاورزی استفاده میکنند و به تبع آن قطعا بهره وری شان افزایش پیدا میکند.

این فعال بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: از ابتدا برنامه این بود که بعد از اصلاحات ارضی ما نسبت به تاسیس تعاونی های زراعی و یکپارچه سازی اراضی که متعلق به مالکین متعدد است اقدام کنیم و شرکت‌های زراعی با استفاده از مدرنترین روشهای مکانیزاسیون، کشاورزی کشور را رونق بدهند. اما  به دلیل اینکه تاریخ ایران دچار تغییرات زیاد از جمله انقلاب و جنگ شدو بعد هم سوء مدیریتی که در زمینه عدم سیاست گذاری صحیح و کمک به کشاورز در جهت رسیدن به اهداف  توسعه ای، اعمال گردید باعث شد که این سیاست اجرا نشود.

الوندی در پایان تاکید کرد: در سالهای اخیر ما نسبت به این قضیه به شدت معترض بودیم و همانطور که گفتم عاملش را نفوذ مافیای واردات در وزات جهاد کشاورزی، نبود عزم و اراده راسخ مدیران وزارتخانه در جمع کردن کشاورزان و ایجاد فرهنگ و تلاش برای رسیدن به این نوع الگوی کشور میدانیم. به همین دلیل در سالهای گذشته ما در سازمان مردم نهاد هکا اعتراضات زیادی کرده ایم و به شدت پیگیر هستیم که بتوانیم مدیران کشور را مجاب کنیم که از سیاستی که منجر به بالا رفتن بهره وری و نهایتا خودکفایی کشور در زمینه های کشاورزی می شود، استفاده کنند.

کد خبر: ۱۴٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha