۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
رشد ۳۵۰ درصدی سود خالص توسعه و عمران امید در یکسال
بازار از مجمع توسعه و عمران امید گزارش می دهد

رشد ۳۵۰ درصدی سود خالص توسعه و عمران امید در یکسال

سود خالص شرکت توسعه و عمران امید در سال مالی ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۳۵۰ درصد رشد یافته است.

بازار؛ گروه مسکن: مجمع سالانه شرکت توسعه و عمران امید با حضور شاهین فارسی، مدیرعامل گروه توسعه ساختمان تدبیر و رئیس مجمع، ‌ مهدی مبشری، نماینده گروه بنیاد برکت به عنوان ناظر مجمع، سید حامد پوربخش نماینده شرکت رویا ساختمان آریا به عنوان ناظر مجمع، مجید محمدی شکیب، ‌ مدیرعامل شرکت توسعه و عمران امید و دبیر مجمع، اسماعیل زاده به عنوان نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار و محسنی، نماینده موسسه حسابرسی مفید راهبر، به عنوان بازرس و حسابرس مجمع و همچنین حضور حداکثری و ۷۹.۳۹ درصدی سهام داران به عنوان مجمع رسمی در محل سالن کنفرانس بین المللی دانشگاه الزهرا برگزار شد.

در ابتدای این برنامه سخنران مجمع این چنین گفت: در جهان امروز که تحریم های ظالمانه و فشارهای حداکثری از جانب ابر قدرت ها به کشورهای مختلف تحمیل شده و در ایران هم این موضوع چندین برابر بوده است، تاب آوردن در زمینه تولید و به متعاقب آن ایجاد و حفظ اشتغال و رفع نیازها به نوبه خود حماسه ای بزرگ محسوب می شود. حال اینکه در ایران با توجه به تحمل فشارهای چند برابری و تحمل تحریم ها، مردان و زنانی تلاش گر در خانواده بزرگ شرکت توسعه و عمران امید حضور پیدا کردند که دل به شعار تولید، ‌دانش بنیان و اشتغال آفرینی داده اند و نه تنها در مقابل این فشارها سر خم نکردند بلکه با همتی مضاعف و تلاش بهترین ها را به نمایش گذاشتند.

وی در خصوص جوایز شرکت اضافه کرد: اخذ گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه که متشکل از ایزو ۹۰۰۱، ۱۴۰۰۱ و ۴۵۰۰۱ است و کسب تقدیر نامه دو ستاره از دبیرخانه ملی جایزه ملی تعالی و پیشرفت، ثبت رکورد های تولید و فروش را در شرکت امید شاهد هستیم.

نقشه جغرافیایی شرکت شامل استان های تهران، خراسان رضوی، ‌ خوزستان، آذربایجان شرقی، اصفهان، مازندران، قزوین، گلستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و البرز می شود

فعالیت در بیش از ۱۰ استان
در ادامه مجید محمدی شکیب، مدیرعامل و دبیر مجمع سالانه شرکت توسعه و عمران امید با اشاره به گزارش اهم فعالیت هیئت مدیره را در سال مالی منتهی به آذر سال ۱۴۰۰ گفت: عناوین گزارش به هفت بخش معرفی شرکت، بررسی آیتم های عملکردی، ارائه نسبت های مالی، ارائه اطلاعات آماری املاک و پروژه های شرکت، جایگاه شرکت توسعه و عمران امید در بورس، تحلیل صنعت ساختمان و اهم اقدامات مدیریتی بخش های مختلف شرکت جهت تحقق اهداف شامل می شود.

وی با اشاره به معرفی اجمالی شرکت اضافه کرد: شرکت توسعه و عمران امید در سال ۱۳۷۷ با سرمایه ۲۰۰ میلیون تومان و با هدف سرمایه گذاری در صنعت ساختمان و اجرای پروژه های عمرانی به ثبت رسید. در آبان ماه سال ۱۳۹۸ این شرکت با شرکت عمران تدبیر که خود شرکت عمران تدبیر نیز سال قبل از آن با شرکت نوآوران تدبیر ادغام شده بود، ادغام شد و به این ترتیب شرکت توسعه و عمران امید به یکی از بزرگترین شرکت های سرمایه گذاری در صنعت ساختمان تبدیل شد. به دنبال ادغام در انتهای سال ۹۸ ورود به بازار بورس برای شرکت تکلیف شد و از انتهای این سال اقدامات مقدماتی انجام شد و در تیر ماه سال ۹۹ از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد و طی دو مرحله افزایش سرمایه شرکت، ‌ سرمایه شرکت به مبلغ ۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین در ۱۹ شهریور سال ۹۹ شرکت امید با نماد ثامید به عنوان پانصد و چهل و هشتمین شرکت بورسی در تابلوی دوم بازار اصلی با عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام پذیرفته و وارد بازار یورس شد.

محمدی شکیب ادامه داد: نقشه جغرافیایی شرکت شامل استان های تهران، خراسان رضوی، ‌ خوزستان، آذربایجان شرقی، اصفهان، مازندران، قزوین، گلستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و البرز می شود. همچنین به دنبال توسعه فعالیت ها و انتخاب استان هایی که ظرفیت لازم را برای سرمایه گذاری داشته باشد هستیم.

رشد ۳۵۰ درصدی سود خالص توسعه و عمران امید در یکسال

رشد قابل توجه سرمایه
دبیر مجمع اظهار داشت: اعضای هیئت مدیره شامل پنج نفر که سه نفر موظف و دو نفر غیر موظف از شرکت های مختلف هستند. ترکیب سهام داران شرکت از ۳۵ میلیارد و ۳۱۷ میلیون سهم شرکت امید، ۵۶.۲ متعلق به شرکت توسعه ساختمان تدبیر است، همچنین ۳۵ به سایر سهام داران حقوقی و ۱۲ درصد نیز به عنوان سهام شناور هست. به منظور اطمینان هیئت مدیره از اجرای مصوبات در شرکت و رعایت ضوابط و دستور عمل های شرکت، ‌کمیته هایی به ریاست اعضای هیئت مدیره تشکیل شده که جلسات آن به صورت منظم برگزار و بازخورد هایشان نیز دریافت می شود.

وی اضافه کرد: کمیته حسابرسی داخلی را از جهت اطمینان درست از فعالیت و کنترل ریسک های شرکت، اثربخشی فعالیت ها، صحت گزارش ها و رعایت قوانین و دستور عمل ها این کمیته برگزار می شود. کمیته جذب و استخدام را داریم که مطابق الزامات شرکت است و هر گونه جذب و استخدام و جا به جایی بررسی و تصویب می شود. کمیته انتصابات را داریم که با ریاست رئیس هیئت مدیره شرکت و مطابق اساسنامه بورس در خصوص جذب مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد تشکیل می شود. البته کمیته های دیگری هم در شرکت برای اجرای بهتر پروژه ها و فرایندها مثل کمیته مدیریت پروژه بر اساس استاندارد پی ام بوک است. کمیته های معماری و فنی که به فراخور پروژه هایی که تعریف می شود، ‌این کمیته ها هم تشکیل می شود و خروجی آن ها در عملکرد پروژه ها هست.

مدیرعامل این شرکت ادامه داد: اگر بخواهیم به صورت اجمالی به افزایش سرمایه شرکت دقت کنیم، ‌ خواهیم دید که در بدو تاسیس سرمایه شرکت ۲۰۰ میلیون تومان بوده که طی نه مرحله این سرمایه امروز به ۳ هزار و ۵۳۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. کلیه سرمایه افزایش سرمایه از محل مطالبات سهام داران اتفاق افتاده است.

وی افزود: در خصوص منابع انسانی، با توجه به اینکه گرایش شرکت به سمت همکاران تحصیل کرده و با تجربه است در حال حاضر از ۸۲ نفر پرسنل شرکت، ۸۳ درصد از این افراد دارای تحصیلات لیسانس تا دکتری هستند که عمدتا افراد با تجربه و تحصیل کرده در صنعت ساختمان هستند. از بعد سن کارکنان نیز ۶۶ نفر از ۸۲ همکار در محدوده سنی ۳۱ تا ۵۰ سال قرار دارند و این نشان دهنده ترکیبی از جوانی و تجربه برای کار است.

افق روشن پیش روی چشم انداز سوم امید
مدیرعامل شرکت توسعه و عمران امید بیان کرد: در خصوص چشم انداز سوم و تبدیل شدن به برترین شرکت صنعت ساختمان، ‌شرکت امید در حال حاضر در بسیاری از فاکتورها از قبیل فروش، ‌سودآوری، دارایی، ‌ارزش بازار دارای رتبه اول است و سعی ما در شرکت امید حفظ این جایگاه و افزایش فاصله با سایر رقبا است.

وی افزود: ارزش های محوری شرکت حفظ جایگاه و کرامت ذینفع ها است که در قالب مشتریان، ‌شرکا، پرسنل و ذینفع های خارجی نیز سازمان ها تعریف می کنیم که همگی فلسفه وجودی شرکت امید است. در خصوص مشتریان حفظ حقوق مشتریان با احداث واحدهای کیفی و تحویل به موقع، شرایط فروش آسان و شنیدن صدای مشتری، در خصوص سهام داران تعهد نسبت به ارائه اطلاعات شفاف و به موقع و پرداخت حقوق سهام داران از برنامه های راهبردی شرکت است.

این مدیرعامل ادامه داد: در خصوص شرکا و سرمایه گذاران بخش عمده ای از کار در شرکت توسط شرکا و سرمایه گذاران انجام می شود. حفظ حقوق شرکا و سرمایه گذاران و بهبود شرایط قراردادی به شکل برنده- برنده است.

محمدی شکیب اظهار داشت: در خصوص نیروی انسانی توجه ویژه ای به محیط کار، مسائل ارگونومی، آموزش و توانمندسازی همکاران به همراه بهبود شرایط معیشتی داریم. در بعد زینع های اجتماعی تعامل مان با سازمان ها و ارگان ها، شهرداری، ‌نظام مهندسی، ثبت و سازمان های دیگر است که سعی می کنیم با بهبود فرایندها رابطه خوبی با این زینع ها هم داشته باشیم. در خصوص محیط زیست نیز دقت زیادی می شود تا حداقل آسیب را به محیط زیست از طریق کاهش هدر رفت انرژی، آلودگی ها و استفاده از انرژی های قابل بازیافت داشته باشیم. همچنین ارتقای بهره وری، کاهش خطا و دوباره کاری ها و استفاده از فناوری روز در صنعت ساختمان را در برنامه داریم.

وی اضافه کرد: شرکت امید خودش را به تامین حقوق ذینفع ها از طریق مشارکت ذینفع ها و استفاده از سرمایه انسانی متعهد و متخصص، استفاده از مصالح کیفی، جذب سرمایه از طریق روش های نوین سرمایه گذاری و رابطه اثر بخش با سازمان های ذینفع متعهد می دانیم و در راستای ارزش آفرینی اقتصادی و اجتماعی ماموریت هایی را بر عهده دارد که شامل توسعه فعالیت در املاک مستعد سرمایه گذاری از طریق مشارکت، پیمان و ساخت و ساز، حضور در عرصه ارائه خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری در بازارهای منطقه ای، ترویج فرهنگ معماری اسلامی- ایرانی و گسترش ساختمان های سازگار با محیط زیست و بهینه سازی انرژی در طراحی پروژه ها می شود.

در سال ۱۴۰۰ نیز موفق شدیم گواهینامه IMS در مدیریت یکپارچه ایزوهای سه گانه را از شرکت EQSآلمان اخذ کنیم

اقدامات شرکت توسعه و عمران امید
محمدی شکیب گفت: از اقدامات عملی شرکت در سال های اخیر می توان به ابعاد ایمنی، زیست محیطی، صرفه جویی انرژی و ایجاد محیطی امن و آرام برای ساکنین نمونه های از اقداماتی است که در این پروژه ها اجرایی شده است. همچنین از اهداف کلان شرکت امید می توان به افزایش سهم بازار از طریق توسعه سرمایه گذاری ها، بهینه سازی زمان بندی پروژه ها، ارتقای همسویی فعالیت های اقتصادی با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ایجاد نشان تجاری، ارتقای کیفیت محصول اشاره کرد.

وی افزود: استراتژی ها هم شامل رشد و ارتقا کیفیت محصولات، استفاده از تولیدات داخلی، افزایش سهم بازار و توسعه بازار، افزایش رضایت مندی و ارتقا بهره وری نیروی انسانی، تقویت سیستم بازاریابی و فروش، ایفای به موقع تعهدات و حفظ و بهبود مستمر در ارتباط با ذینفعان می شود.

مدیرعامل این شرکت ادامه داد: از افتخارات شرکت امید هم می توان به این موضوع اشاره کرد که شرکت موفق به دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ و بعد از آن پیوسته در مسیر اصلاح فرایند ها و مدیریت تضمین کیفیت تلاش کرده و همواره پیشتاز بوده است. در سال ۹۵ شرکت موفق به دریافت تقدیم نامه یک ستاره در حوزه ملی تعالی و پیشرفت شده است. به دنبال آن در سال ۱۴۰۰ تقدیر نامه دو ستاره را اخذ کرده است و برای سه ستاره هم اقدام کردیم که امید است در سال ۱۴۰۱ به آن دست یابیم.

وی اضافه کرد: همچنین موفق به کسب گواهینامه کارایی انرژی در پروژه مینای ۱۷ در سال ۹۹ بودیم و از آن تاریخ همواره بحث انرژی و ذخیره سازی آن یکی از موارد مورد نظر شرکت بوده است. همچنین نشان زرین ابر پیمان کار تخصصی در صنعت ساختمان در سال ۹۴ و ۹۵ دریافت کرده ایم. در سال ۱۴۰۰ نیز موفق شدیم گواهینامه IMS در مدیریت یکپارچه ایزوهای سه گانه را از شرکت EQSآلمان اخذ کنیم که مرحله ارائه است.

رشد ۳۵۰ درصدی سود خالص توسعه و عمران امید در یکسال

شفافیت حرف اول در حسابرسی ها
مدیرعامل شرکت توسعه و عمران امید بیان کرد: شفافیت و صداقت از اصول مجموعه امید است و گواه ادعای بنده این این است که در چهار سال اخیر امتیاز کسب شده از هزار اصول حسابرسی به عدد ۹۸۲ رسیده است. در حساب رسی داخلی هم همواره امتیاز های بسیار خوبی را کسب کرده ایم.

وی اضافه کرد: در مقایسه آیتم های عملکردی در سه سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را داریم. سال مالی ۱۴۰۰ بسیار فراتر از سال ۹۹ عملکرد داشته است. در بخش فروش رشد ۲۵۰ درصدی را نسبت به سال قبل داشته ایم. همچنین عملکرد شرکت از برنامه خود نیز در سال ۱۴۰۰ جلوتر بوده است. در خصوص سرمایه گذاری نیز عملکرد شرکت بیش از برنامه بوده است و نسبت به سال ۹۹ بحث افزایش سرمایه بوده که در این سال اتفاق افتاده است. اما در برنامه در عملکرد خودش را محقق کرده است. در برنامه ۱۴۰۱ نیز رشد قابل توجهی را برای شرکت در نظر گرفته شده که به طور حتم با توجه به ظرفیتی که از عملکرد شرکت دیده شده است این رشد ۴۰ تا ۹۰ درصدی در برنامه این سال است که مطمئن هستیم که به آن دست خواهیم یافت.

محمدی شکیب بیان کرد: سود خالص نیز نسبت به سال قبل حدود ۳۵۰ درصد رشد در سود خالص داشته ایم که مورد توجه سهام داران هم هست. در خصوص عملکردهای متراژی نیز که شامل تعریف پروژه، انعقاد قرار داد، ‌اخذ پروانه و شروع عملیات اجرایی است رشد ۲۵ درصدی را در تعریف پروژه داشته ایم. در خصوص انعقاد قرارداد نیز رشد ۳۷۰ درصدی داشتیم و در اخذ پروانه ها نیز نسبت بالاتری را دریافت کردیم. در برنامه ۱۴۰۱ نیز شاهد رشد ۳۰ تا ۸۱ درصدی در آیتم های چهارگانه عملکرد متراژی هستیم.

وی افزود: اگر بخواهیم عملکرد سه ماه گذشته سال مالی ۱۴۰۱ را بررسی کنیم که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را بررسی کنیم در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ به رغم تلاش های زیادی که داشتیم در بعد فروش ۹۴ درصد دست یافته بودیم و امسال در سه ماهه اول سال مالی ۱۴۰۱ توانسته ایم فروش ۱۳ و نیم برابری فروش را داشته باشیم که به تبع آن نیز سود محقق کرده ایم. نوید می دهم سال ۱۴۰۱ به طورکامل به برنامه ها به رغم رشد برنامه به تمام آیتم های بودجه را محقق خواهیم کرد و رشد سودآوری خیلی خوبی خواهیم داشت.

پروژه های تکمیل شده نیز علاوه بر ۲ میلیون متر مکعب هستند ۴۱ پروژه دیگر را در مرحله تکمیل داریم که مساحت آن بیش از ۱۱۲ هزار متر مربع است

۱۱۲ هزار متر مربع آماده فروش
محمدی شکیب بیان کرد: همین مقایسه را اگر در خصوص عملکرد متراژی داشته باشیم خواهیم دید که در سال ۱۴۰۰ سه ماه اول تعریف پروژه ۱۰۰ درصد و انعقاد قرار داد ۱۲۰ درصد، اخذ پروانه ۴۲۰ درصد بوده و شروع عملیات اجرایی ۷۹ درصد بوده که در سال ۱۴۰۱ تعریف پروژه ۵۶ درصد بیشتر است، همچنین انعقاد قرار داد ۱۰۸ درصد، اخذ پروانه ۲۴۰ درصد و شروع عملیات اجرایی ۳۲ درصد ولی یکی از پروژه ها به متراژ ۱۳ هزار متر مربع به دلیل برخورد با تعطیلات آخر سال شروع نشد که در هفته جاری این طرح نیز آغاز می شود و در این فاکتور نیز حدود ۱۸ درصد بالاتر از برنامه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: در خصوص نسبت های مالی نیز بسیاری از فاکتورها پارامترهای مالی در سال ۱۴۰۰ شرایط خوبی را دارد که در نسبت جاری حدود ۳۰۰ درصد را داریم که نشان می دهد بدهی هایمان بسیار کم است. در خصوص نسبت آنی نیز ظرفیت بسیار خوب نزدیک به ۸۷ درصد را داریم. در بحث گردش سرمایه به خاطر فروش خوب و افزایش درآمد عملیاتی نسبت به سال قبل پیشرفت خوبی داشته است. همچنین بدهی نیز با توجه به اینکه هر چقدر پایین تر باشد مطلوب است و کمتر ۱۹ درصد است. در خصوص نسبت مالکانه هم ضریب بیش از ۸۱ درصد را داریم. در خصوص نسبت بهای تمام شده به درآمد عملیاتی نیز در سال ۱۴۰۰ شاهد درصد ۲۳.۳۲ هستیم.

دبیر مجمع ادامه داد: املاک شرکت که پروژه ها برروی آن ها تعریف می شود به سه دسته پروژه های مطالعاتی و در دست بررسی به تعداد ۶۱ قطعه زمین با متراژ ۳۸۱ هزار متر مربع داریم. همچنین پروژه های در حال اجرا ۳۲ عدد است که بالای ۵۷ هزار متر مربع متر زمین است. پروژه های تکمیل شده نیز علاوه بر ۲ میلیون متر مکعب هستند ۴۱ پروژه دیگر را در مرحله تکمیل داریم که مساحت آن بیش از ۱۱۲ هزار متر مربع است.

وی در خصوص روند منفی قیمت سهام توسعه و عمران امید اظهار داشت: به رغم تمام تلاش هایی که شده اگر بخواهیم بررسی انجام دهیم بهتر است شرکت را در گروه خودش یعنی انبوه سازی مورد قیاس قرار دهیم. ۱۳ شرکتی که فعالیت مشابه شرکت امید دارند از لحاظ دارایی، سود خالص و غیره خواهید دید که شرکت توسعه و عمران امید از بعد درآمد، سود خالص، دارایی، حقوق صاحبان سهام و ارزش بازار رتبه نخست را دارد. بنابراین اگر بخواهیم مقایسه ای در خصوص وضعیت سهام شرکت امید را با شاخص گروه خودش داشته باشیم خواهیم دید که در بسیاری از موارد قیمت سهام امید از شاخص بالاتر بوده است.

کد خبر: ۱۴۶٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha