۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۴
 تصمیم‌های غیر علمی، اقتصاد را به مرحله ورشکستگی می‌کشاند
کارشناس مسائل اقتصادی:

تصمیم‌های غیر علمی، اقتصاد را به مرحله ورشکستگی می‌کشاند

بغزیان، کارشناس اقتصادی می‌گوید: باید تیم اقتصادی دولت با هماهنگی و انسجام بیشتری کار کنند وگرنه تصمیم‌های یک‌دست و کارشناسی شده در اقتصاد به حاشیه می‌رود و نتیجه، ورشکستگی اقتصادی خواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، چند روز قبل رئیس‌جمهور اعلام کرد که به دنبال پشت پرده گرانی‌هاست و از کابینه خودخواسته تا عامل گرانی‌ها را شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند. آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی به «اتاق ایران آنلاین» می‌گوید: مهم‌ترین مشکل اقتصاد ایران نبود نگاه علمی، کارشناسی و مستند به حوزه اقتصاد است؛ برای همین باید به تأکید گفت اقتصاد ایران بیشتر از هر عامل دیگری نیازمند عقلانیت و تخصص‌گرایی است.

بغزیان می‌گوید: اقتصاد ایران بیمار است و این می‌خواهند با روش‌های مختلف جلوی پیشرفت بیماری آن گرفته شود اما در عمل تخصص لازم یا اجماع برای درمان وجودند آرد.

او ادامه می‌دهد: بانک مرکزی متولی تنظیم ارزش خارجی و داخلی پول است. ارزش پول خارجی، یعنی تنظیم‌گری نرخ ارز. وقتی بانک مرکزی وظیفه خود را کنار می‌گذارد و منتظر است تا ببیند در چهاراه استانبول و مخبرالدوله چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، بعد همان رخدادها را بازتاب می‌دهد، اساساً چه انتظاری از سر و سامان گرفتن بازار ارز باید داشته باشیم؟

او ادامه می‌دهد: بانک مرکزی باید نوسانات موجود در نرخ ارز را حذف کند تا فعالان اقتصادی بتوانند، تصویری از چشم‌اندازهای اقتصادی کشور داشته باشند. اقتصاد کشور قابل پیش‌بینی نیست و همین مسئله باعث شده که فعلان اقتصادی هیچ تصویری از آینده نداشته باشند.

بغزیان، کارشناس اقتصادی معتقد است: باید سیاست‌گذار جلوی دلالی در اقتصاد را بگیرد؛ وگرنه با هر نوسانی روی نرخ ارز، سرمایه‌گذاران به جای تولید، راهی بازارهای سوداگرانه و دلالی ارز می‌شوند.

او معتقد است: دولت و بانک مرکزی باید تصمیمات معقول بگیرندذ و از تاریخ اقتصاد درس بیاموزند وگرنه موضوع با پلیس حل نخواهد شد.

به گفته بغزیان تصمیم‌های غیرکارشناسی، اقتصاد تعضعیف شده را به مرحله ورشکستگی می‌کشاند. بدون تردید در صورت احیای برجام، همین دولت به سمت ارزپاشی حرکت خواهد کرد. این نوع رفتارها به جز اینکه فعالان اقتصادی را گیج کند و امکان تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری را از آن‌ها بگیرد، هیچ فایده ملموسی نخواهد داشت.

او تأکید می‌کند: اگر آقای رییس‌جمهوری، حقیقتاً به دنبال ریشه گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی می‌گردد، باید سرنخ موضوع را از درون کابینه و نظام تصمیم‌سازی‌های دولت جست‌وجو کند.

بغزیان تصریح می‌کند: متأسفانه منافع اقتصادی در گروی تصمیم‌های سیاسی است و همین عامل باعث می‌شود تا پیش‌بینی درباره شرایط آینده اقتصاد با اما و اگرهایی همراه باشد و نتوانیم با قطعیت درباره آن اظهارنظر کنیم. سیاست خارجی با نظرهای سیاسی همراه شده و اقتصاد تابع سیاست شده و این نقطه آغاز آسیب‌های اقتصاد ایران است.

بغزیان معتقد است: باید تیم و کابینه اقتصادی دولت هماهنگبا هم عمل کنند؛ وقتی در کابینه وزیری از حذف کامل ارز ترجیحی سخن بگوید و کمتر از یک روز پس از آن سخنگوی دولت این اظهارنظر را تکذیب کند یا روز دیگر معاون وزیر صنعت از دستور برای بازگشت قیمت‌ها به قبل از عید سخن بگوید، سیاست گذاری یکسان معنادار نخواهد بود.

او تأکید می‌کند: باید دولت برنامه منسجمی برای اقتصاد داشته باشد وگرنه حوادث دهه ۹۰ باردیگر به شکل دیگری در اقتصاد کشور تکرار خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۵٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha