۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
برنامه کمیته امداد امام (ره) برای ایجاد ۵۰۰ هزار شغل
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) اعلام کرد

برنامه کمیته امداد امام (ره) برای ایجاد ۵۰۰ هزار شغل

رئیس کمیته امداد خمینی (ره) گفت: برنامه این نهاد برای امسال ایجاد ۵۰۰ هزار شغل است که بر خلاف سنوات گذشته ملزم نیستیم فقط مددجوی کمیته امداد را تحت پوشش قرار دهیم.

به گزارش بازار، سیدمرتضی بختیاری، با بیان اینکه امسال با تو جه به عملکرد کمیته امداد در سال ۱۴۰۰ که در کمیسیون‌های مجلس ارائه شد، ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای این نهاد در نظر گرفته شد افزود: برای نخستین بار دو هفته پیش بودجه به بانک‌ها ابلاغ شد، اما در گذشته سه ماه از سال را از دست میدادیم تا بانک مرکزی بودجه این نهاد را به بانک‌ها ابلاغ کند.

رئیس کمیته امداد خمینی (ره) در ادامه درباره ساز و کار و چگونگی عملکرد این کمیته افزود: آن‌هایی که دست پرورده قرآن هستند، دست پرورده اندیشه نورانی ۱۴ معصوم هستند نمی‌توانند نسبت به نیازمند بی تفاوت باشند بر این اساس و با اندیشه نورانی این نهاد مقدس پایه گذاری شد.

وی افزود: نظر مقام معظم رهبری، گرداننده اصلی این نهاد، این است که امداد رسانی را مردمی کنید.

رئیس کمیته امداد خمینی (ره) در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه مسئولیتی سیاست‌های کلان رهبرمعظم بر کمیته امداد مترتب می‌کند؟ و چه اقداماتی در این زمینه انجام خواهید داد؟ گفت: یکی از محورهای برنامه پنج ساله ششم کمیته امداد موضوع نظام ملی، احسان و نیکوکاری است.

بختیاری با بیان اینکه همانگونه که دولت برنامه‌های پنج ساله توسعه دارد به موازات آن کمیته امداد هم کمیته برنامه پنج ساله توسعه دارد گفت: برنامه توسعه ششم دولت در بودجه امسال یکسال تمدید شد تا برنامه هفتم نوشته شود و ما هم در هیات امنا برنامه پنج ساله ششم امداد را هم یکسال تمدید کردیم که به موازات برنامه‌های دولت حرکت کنیم.

وی افزود: یکی از محورهای احکام برنامه پنج ساله ششم کمیته امداد که ۸۸ حکم دارد برنامه نظام ملی احسان و نیکوکاری است.

رئیس کمیته امداد خمینی (ره) با بیان اینکه خوشبختانه حدود سه سال قبل با یکی از پژوهشکده‌های قم در این زمینه قرارداد سنگین قرآنی و روایی منعقد کردیم افزود: معتقد هستیم نظام ملی احسان و نیکوکاری و نهادینه کردن فرهنگ خیر و احسان جامعه ما را بیمه می‌کند و هم خیرین و نیکوکاران و خیریه‌ها می‌توانند به صورت زنجیره‌ای در خدمت گره گشایی از کار نیازمندان باشند.

وی درباره راهبردها و سیاست‌های تامین اجتماعی هم گفت: معتقدیم باید سالمندان و بیماران صعب العلاج تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گیرند.

رئیس کمیته امداد خمینی (ره) افزود: دولت بودجه‌ای در اختیار کمیته امداد و بهزیستی می‌گذارد که این‌ها اگر تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گیرند، کمک عزتمندانه‌ای است.

بختیاری گفت: کارهای خوبی در این قسمت انجام شده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد، بهزیستی و پژوهشگاه‌ها در این قسمت کارهای خوبی انجام داده اند.

وی افزود: قرار است در کمتر از ۶ ماه جمع بندی‌ها در قالب یک لایحه قانونی در بیاید که هم پوشانی‌ها را حل کند و هم در توانمند کردن نیازمندان میدان را باز کند.

رئیس کمیته امداد خمینی (ره) درباره نوع حسابرسی ها هم گفت: بودجه‌هایی در رابطه با کمیته امداد و بهزیستی که مشترکات زیادی وجود دارد در نظر گرفته شده است که مهم‌ترین آن‌ها بحث معیشتی و پرداخت مستمری و دیگر هزینه هاست.

وی افزود: ۱۲۰ نوع خدمت اعم از هزینه تحصیلی، اجاره، درمان، جهیزیه، لوازم زندگی و ... هم وجود دارد که در مقوله تبصره ۱۴ در نظر گرفته شده است.

ماموریت اصلی کمیته امداد توانمند سازی و ایجاد درآمد باثبات است
رئیس کمیته امداد خمینی (ره) گفت: شاید برای برخی‌ها سوال باشد که کار کمیته امداد چیست؟ آیا صندوق صدقاتی که مردم صدقه می‌ریزند این‌ها را جمع می‌کند و سفره‌ای برای نیازمندان پهن می‌کند؟ می‌گوییم نه این یکی از ماموریت‌های کمیته امداد است.

وی گفت: ماموریت اصلی کمیته امداد که مقام معظم رهبری کتبی از کمیته امداد خواسته اند مربوط به مرداد سال ۹۸ است، توانمند سازی و ایجاد درآمد باثبات است.

رئیس کمیته امداد خمینی (ره) افزود: بنابراین خودکفا شدن و از تحت پوشش کمیته امداد خارج شدن یکی از ماموریت‌های ما است.

وی گفت: در اواخر اسفند سال قبل ۵۴ هزار خانوار که خودکفا شده بودند از تحت پوشش کمیته امداد خارج شدند.

آقای بختیاری با بیان اینکه بعد از خودکفا شدن مددجویان دیگر مستمری به آن‌ها پرداخت نمی‌شود گفت: این افراد، اما همچنان مورد حمایت قرار می‌گیرند و همزمان در مشاوره اشتغال، و در چرخه تولید، بازرگانی، مشتری یابی و ... در کنار آن‌ها هستیم.

وی گفت: بنابراین چرخه کار ما حداکثر پنج سال است، اگر کسی که بتواند کار کند و تن به کار ندهد بعد از پنج سال از تحت پوشش کمیته امداد خارج می‌شود.

برنامه پنج ساله را به ۳ ساله کاهش می‌دهیم
رئیس کمیته امداد خمینی (ره) افزود: برنامه داریم برنامه پنج سال را به سه سال کاهش دهیم تا مددجو وارد مدار کار شود و در این مسیر مهارت آموزی و همه امکانات در اختیار وی قرار می‌گیرد تا خودکفا شود.

وی درباره تسهیلات کمیته امداد گفت: ۵۵ درصد مددجویان ما خانم‌های سرپرست خانوار هستند و از اینم رو این سوال مطرح است که این خانم‌ها برای دریافت تسهیلات اشتغال مراجعه کند و ضامن نداشته باشد باید چه کار کند؟

بختیاری افزود: خوشبختانه در بودجه ۱۴۰۱ در تبصره ۱۶ به کمیته امداد و بهزیستی اجازه تاسیس صندوق ضمانت داده که در این موارد ما خودمان ضامن شویم.

اشتغال خانگی جزء راهبردهای اصلی کمیته امداد است
وی گفت: اشتغال خانگی جزو راهبردهای اصلی کمیته امداد است، مادران قهرمان ما هم مادری می‌کنند و هم اشتغال ایجاد کرده اند، بعضی از آن‌ها ۱۰ تا ۱۵ مددجوی ما را وارد مدار اشتغال کرده اند.

رئیس کمیته امداد خمینی (ره) افزود: دستورالعملی با کمک وزارت تعاون تهیه کردیم و به همه استان‌ها ابلاغ کردیم برای ریشه کن کردن فقر مطلق که از چه طروقی وارد شویم و به چه صورت عمل کنیم.

وی ادامه داد: نکته اول شناسایی است که الحمدالله دراین قسمت قدم‌های خوبی برداشته شده است.

بختیاری گفت: امیدوارم در اولین قدم ما پرداخت عزیزانی که شناسایی شده اند در همین فروردین انجام بگیرد.

رئیس کمیته امداد خمینی (ره) با تاکید بر ضرورت توجه به پایگاه رفاه ایرانیان در بحث کمک به شناسایی نیازمندان گفت: پایگاه رفاه ایرانیان باید محور قرار گیرد و در این راستا برای اینکه اطلاعات قابل اتکا شود کمیته امداد، بهزیستی، هدفمندی یارانه ها، بانک مرکزی و مراکزی که به نحوی آمار دارند اطلاعاتشان را به آنجا بدهند که این پایگاه یک پایگاه قابل اعتماد برای دهک‌های یک تا ده باشد.

ایجاد سامانه‌ای برای سامانه ساماندهی خیران
وی گفت: کار بزرگی را در رابطه با خیریه‌ها انجام داده ایم، سامانه‌ای راه اندازی کرده ایم که تا آخر اردیبهشت رونمایی می‌شود. در این سامانه همه خیریه‌ها وارد می‌شوند تا نیازمندان واقعی بهتر قابل شناسایی باشند.

بختیاری درباره پایگاه رفاه ایرانیان افزود: اگر این پنجره واحد راه اندازی شود این وعده را می‌دهم که انشاءالله آماری که برای کمک کردن در اختیار قرار می‌گیرد آمار واقعی است.

رئیس کمیته امداد خمینی (ره) گفت: فکر می‌کنم امسال یکی از سال‌های بسیار مبارکی در این عرصه خواهد بود که هم پنجره واحد راه اندازی می‌شود و هم شبکه بتواند در خدمت وزارت تعاون و در خدمت برنامه‌های فقر زدایی به توفیقات خوبی برسد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چقدر اراده دراین زمینه وجود دارد؟ افزود: با پیگیری‌هایی که شده الحمد الله این اراده را می‌بینیم، اگر فردی از مددجویان کمیته امداد فوت کند و شناسنامه او باطل شود به صورت برخط ما مطلع می‌شویم.

بختیاری افزود: اگر این ارتباط به صورت برخط با دستگاه‌هایی که این اطلاعات را دارند انجام گیرد به نظرم پنجره واحد اتفاق بیفتد.

رئیس کمیته امداد خمینی (ره) گفت: قدم‌های خیلی خوبی برداشته شده است، تاکیدی که رئیس جمهور دارند که این اطلاعات متعلق به دولت است و باید در خدمت مردم و جامعه قرار گیرد، در حال محقق شدن است.

وی افزود: امیدواریم امسال یکی از سال‌هایی باشد که بگوییم آماری که در پایگاه رفاه ایرانیان است، قابل اتکا از هر جهت است.

کد خبر: ۱۴۵٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha