۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۸
کام دلالان از نوبرانه‌ها شیرین شد| آه بلند توت فرنگی کاران مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

کام دلالان از نوبرانه‌ها شیرین شد| آه بلند توت فرنگی کاران مازندران

جویبار- سایه دلالان همچنان بر مزارع مازندران سنگینی می کنند و نوبرانه ها را با قیمت های پایین خرید و با نرخ چندبرابری به مشتریان عرضه می کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران با هزار و ۵۰۰ هکتار سطح کشت توت فرنگی و تولید سالانه ۱۶ هزار تن رتبه دوم کشور را دارد و بابلسر با ۸۵۰ هکتار رتبه اول را در استان دارد و در برخی مزارع بابلسر تا ۵۰ تن در هکتار عملکرد دارد.

با به بار نشستن میوه‌های خوشمزه در ماه اول سال، پیش از همه کام دلالان و واسطه‌ها شیرین شد و خود را زودتر از مشتریان به مزارع رساندند تا دسترنج کشاورزان را با قیمت پایین از دستشان خارج کنند.

محمدی کشاورز جویباری با بیان اینکه پنج هکتار مزرعه کشت توت فرنگی دارم و ۱۵ سال در تولید این محصول کار می‌کنم، افزود: امسال با فروکش کردن کرونا، شرایط بازار و برداشت این محصول خوب شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کشت ارقام مختلف توت فرنگی و بازارپسندی آن افزود: بهترین رقم توت فرنگی کوماراسو بوده که سازگار با شرایط آب و هوایی و خاک منطقه است.

وی با عنوان اینکه هر هکتار تولید توت فرنگی ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، گفت: این درحالی که دو برابر آن را می‌توان با تولید محسوب درآمد کسب کرد.

قیمت پایین می خرند و گران می‌فروشند
این تولیدکننده نرخ پیشنهادی از سوی دلال‌ها و واسطه‌ها را برای خرید محصول بسیار پایین دانست و گفت: نرخ پیشنهادی گاه هزینه تولید را کفاف نمی‌دهد درحالی که شاهد هستیم با قیمت چند صدهزار تومانی در بازارهای کشور از جمله تهران فروخته می‌شود.

حجازی از دیگر تولیدکنندگان توت فرنگی در مازندران با بیان اینکه شمار کارگران در ایام و فصل برداشت افزایش می‌یابد، افزود: خانوارهای زیادی از طریق کشت و برداشت توت فرنگی درآمد کسب می‌کنند.

کام دلالان از نوبرانه‌ها شیرین شد| آه بلند توت فرنگی کاران مازندران

وی با اظهار اینکه بخشی از تولیدات را به کشورهای مختلف از جمله عراق، روسیه، عمان، دبی و غیره صادر می‌کنیم، افزود: حضور دلالان و واسطه‌ها از مهمترین مشکلات فراروی در این محصول است و باید دست آنها را از اراضی کشاورزی کوتاه کرد.

در حال حاضر بخش عمده توت فرنگی مازندران در بهنمیر بابلسر کشت و تولید می‌شود و ارقام کاماراسو، سلو و گیلاسی و دلندی در این منطقه سازگاری بیشتری دارد و هر سال همزمان با برداشت، جشنواره توت فرنگی در شهرستان بابلسر نیز برگزار می‌شود.

حمیدرضا رحمانی مدیر جهاد کشاورزی بابلسر از افزایش ۱۵ درصدی تولید توت فرنگی در باغات و مزارع شهرستان خبر داد و گفت: سطح کشت از ۷۵۰ هکتار به ۸۵۰ هکتار رسیده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه کیفیت مطلوب محصول درآمدهای خوبی را عاید مردم منطقه می‌کند، افزود: میزان متوسط عملکرد توت فرنگی امسال حدود ۲۰ تن در هکتار است.

شهرستان سیمرغ نیز با داشتن آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیز، ظرفیت بالایی برای کشت توت فرنگی دارد و هر ساله از آبان ماه ۴۰۰ هکتار از اراضی منطقه به زیر کشت توت فرنگی می‌رود و بیش از هشت هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آن مشغول به کار هستند.

تأمین سرمایه در گردش، نهاده‌هایی نظیر کود اوره از جمله دغدغه‌های تولیدکنندگان توت فرنگی به شمار می‌رود، قاسمی یکی از تولیدکنندگان توت فرنگی که در پنچ هزار مترمربع از مزارع خود به کشت و تولید توت فرنگی می‌پردازد، افزود: کامارسو بهترین نوع توت فرنگی به شمار می‌رود و محصول را به صورت بسته بندی‌های سه تا چهار کیلویی به مراکز خرید و یا دیگر استان‌ها ارسال می‌کنیم.

توت فرنگی محصولی پرهزینه ای محسوب می‌شود و انتظار داریم از کشاورزان حمایت‌های لازم به عمل آوردند، به عنوان نمونه کودهای ازته و نهاده‌ها از دغدغه‌ها است و مجبوریم آن را به صورت آزاد تهیه کنیم

وی در گفتگو با خبرنگار بازار تأمین شرایط نگهداری مطلوب را از جمله دغدغه‌ها برای ارسال توت فرنگی بیان کرد و گفت: توت فرنگی محصولی پرهزینه ای محسوب می‌شود و انتظار داریم از کشاورزان حمایت‌های لازم به عمل آوردند، به عنوان نمونه کودهای ازته و نهاده‌ها از دغدغه‌ها است و مجبوریم آن را به صورت آزاد تهیه کنیم.

کام دلالان از نوبرانه‌ها شیرین شد| آه بلند توت فرنگی کاران مازندران

وی بسته بندی را از دیگر دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: هزینه‌های بسته بندی چند برابر شده و نیازمند حمایت دولت و مسئولان هستیم.

تولید ۱۶ هزار تن توت فرنگی در مازندران
حسن عنایتی سرپرست جهاد کشاورزی مازندان با بیان اینکه بابلسر، سیمرغ، قائمشهر، جویبار، ساری، بابل، نکا و محمودآباد از جمله مناطقی است که توت فرنگی در آن کشت و تولید می‌شود، افزود: میزان تولید سالانه این محصول در استان ۱۶ هزار تن است.

وی ارزش تولیدات توت فرنگی در استان را هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: کاماراسو، سلوا، پاجرو از جمله ارقام تجاری و اقتصادی توت فرنگی هستند که در فضای آزاد و گلخانه‌ای در استان کشت می‌شود.

وی با اشاره به آغاز برداشت توت فرنگی و تداوم آن تا تیرماه بر لزوم تغییر شیوه کشت از سنتی به مدرن، بسته بندی و درجه بندی توت فرهنگی برای صادرات و ارسال به سایر مناطق استان، نصب و راه اندازی پرکولینگ، توسعه مکانیزاسیون و تولید محصول سالم و ارگانیک را از برنامه‌های در دست اقدام بیان کرد.

توت فرنگی به دلیل بهره وری مناسب از زمین و کسب درآمد بالا، ایجاد فرصت‌های شغلی، ارزش اقتصادی و غذایی همواره مورد توجه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قرار دارد و هر ساله بخشی از این محصول از مازندران به دیگر کشورها نظیر روسیه صادر می‌شود.

کد خبر: ۱۴۵٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha