۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۹
پتروشیمی های فارس هنوز در نقطه آغاز هستند| پیشرفت فیزیکی صفر درصد!
بازار گزارش می دهد؛

پتروشیمی های فارس هنوز در نقطه آغاز هستند| پیشرفت فیزیکی صفر درصد!

شیراز- پروژه‌های پتروشیمی در فارس پس از ۱۳ سال هنوز در نقطه آغاز قرار دارند و میزان پیشرفت این طرح ها هنوز صفر درصد است.

بازار؛ گروه استان ها: نزدیک به ۱۰ سال از ماجرای تصویب احداث ۱۱ پتروشیمی استان فارس که قرار بود روزی بسیاری از دردهای استان را در حوزه های اقتصادی مرهم باشد، می گذرد و هنوز احداث این پتروشیمی ها در پیخ و خم یک کوچه است.

استان فارس به علت نزدیکی به بندرگاه ها در کنار ویژگی‌های که دارد می تواند یکی از قطب های تولیدات صنایع پتروشیمی در سطح کشور باشد.

تصویب پتروشیمی های ۱۱ گانه در فارس مصوبه دولت نهم بود اما ۳ دولت دیگر بعد از آن دولت آمدند و رفتند و دولت سیزدهم هم کار خود را آغاز کرد اما خبری از احداث حتی یک پتروشیمی از پتروشیمی های مصوب در استان فارس نیست، پتروشیمی هایی که قرار بود خود تبدیل به مرکزی برای احداث صنایع پایین دستی شود و استان فارس را به یک استان صنعتی تبدیل کند اما این اتفاق نیفتاد و همچنان در اما و اگر احداث است. روزی از گوشه ای خبر می رسید که قرار است از استان فارس کوچ کنند و روز دیگری اعلام می کنند که تامین زمین شده و به زودی فعالیت احداث آنها آغاز می شود.

لزوم همکاری دولت و مردم برای ساخت پتروشیمی ها
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار به بیش از یک دهه عقب ماندگی در زمینه ساخت پتروشیمی‌های مصوب در فارس اشاره کرد و گفت: تنها با همکاری تمامی ارکان دولتی و مردم است که می توان به جذب سرمایه گذاری و توسعه استان در حوزه های مختلف از جمله احداث پتروشیمی های مصوب امیدوار بود.

جعفر قادری با اشاره به اینکه با وجود شرایط موجود امیدی به ساخت تعدادی از پتروشیمی های مصوب در استان نیست، اظهار کرد: سه مشکل بزرگ در استان در راستای ساخت این واحدهای اقتصادی وجود داشت که از جمله این مشکلات می توان به مشکل خوراک صنایع پتروشیمی، تأمین آب مورد نیاز این واحدها و جانمایی صحیح این طرحهای اقتصادی اشاره کرد.

۱۱ پتروشیمی مصوب فارس شامل پتروشیمی جهرم، فسا، داراب، فیروزآباد، کازرون، ممسنی، لار، لامرد، نودان، آباده و استهبان است که ساخت پتروشیمی استهبان به طور کامل منتفی شده است و برای ساخت پتروشیمی های لار، لامرد، نودان و آباده نیز هیچ سرمایه گذاری اعلام آمادگی نکرده است

به گفته وی ۱۱ پتروشیمی مصوب فارس شامل پتروشیمی جهرم، فسا، داراب، فیروزآباد، کازرون، ممسنی، لار، لامرد، نودان، آباده و استهبان است که ساخت پتروشیمی استهبان به طور کامل منتفی شده است و برای ساخت پتروشیمی های لار، لامرد، نودان و آباده نیز هیچ سرمایه گذاری اعلام آمادگی نکرده است.

پتروشیمی های فارس هنوز در نقطه آغاز هستند| پیشرفت فیزیکی صفر درصد!

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طی ۱۳ سال اخیر فعالیت قابل توجهی در راستای ساخت پتروشیمی های فارس صورت نگرفته و میزان پیشرفت این پروژه ها پس از ۱۳ سال صفر درصد است، بیان کرد: شرایط مذکور گواه نبود همت لازم در میان مسئولان و نمایندگان وقت در راستای ساخت پتروشیمی ها است.

اگرچه ساخت پتروشیمی های فارس جزو اولویتهای اول کشور است اما به دلیل وضعیت اقتصادی موجود، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی و چه در حوزه بانکها، اقدامی برای اجرای آنها صورت نگرفته است

وی ادامه داد: اگرچه ساخت این پتروشیمی ها جزو اولویتهای اول کشور است اما به دلیل وضعیت اقتصادی موجود، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی و چه در حوزه بانکها، اقدامی برای اجرای آنها صورت نگرفته است.

قادری در خصوص سایر پتروشیمی های مصوب برای استان فارس عنوان کرد: چهار پتروشیمی جهرم، فسا، داراب و فیروزآباد قرار بود با سرمایه گذاری قرارگاه خاتم الانبیاء ساخته و از خط اتیلن مرکزی تغذیه شود این در حالی است که ساخت پتروشیمی فیروزآباد منتفی و به عسلویه منتقل شد.

ساخت برخی واحدها برای سرمایه گذاران مقرون به صرفه نبوده است
به گفته وی سرمایه گذار این چهار پتروشیمی با ساخت آن بر اساس طرح اولیه موافق نبود و اعلام کرد ساخت پتروشیمی فیروزآباد مقرون به صرفه نیست و سه پتروشیمی دیگر هم باید در یک نقطه ساخته شوند تا ساخت آنها مقرون به صرفه شود این در حالی است که نمایندگان شهرستانهای جهرم، فسا و داراب در این خصوص به اجماع نرسیدند و در نهایت قرار شد پتروشیمی های فسا و جهرم در مرز دو شهرستان ساخته شوند و پتروشیمی داراب هم بلاتکلیف مانده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذار وعده داده اگر پتروشیمی فیروزآباد به عسلویه منتقل شود به جای آن در شهرستان مذکور صنایع پایین دستی ایجاد خواهد کرد.

پتروشیمی های فارس هنوز در نقطه آغاز هستند| پیشرفت فیزیکی صفر درصد!

قادری بیان کرد: سرمایه گذار این پتروشیمی ها اعلام کرده که زمانی ساخت این سه واحد پتروشیمی را آغاز می کند که وزارت نفت بخشی از خطوط انتقال اتیلن موسوم به خط اتیلن مرکزی را احداث کرده باشد این در حالی است که وزارت نفت اعلام کرده که زمانی احداث این خط را آغاز می کند که سه پتروشیمی داراب، فسا و جهرم حداقل پیشرفت ۷۰ درصدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه چنین شرطی مورد قبول سرمایه گذار نیست و در عمل به تعهدات وزارت نفت تردید دارد، گفت: به دلیل چنین اختلاف نظرهایی، ساخت سه پتروشیمی مذکور متوقف مانده است.

وضعیت ساخت پتروشیمی ها مشخص نیست
قادری تاکید کرد: ساخت این پتروشیمی ها در هاله ابهام قرار دارد، در حال حاضر وضعیت چندان مشخص نیست و هم وام یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلاری آن و هم در تامین خوراک پتروشیمی ها تردیدهایی برای سرمایه گذار به وجود آمده است.

برآورد حجم سرمایه گذاری پروژه های پتروشیمی بالغ بر دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است

به گفته نماینده مردم شیراز در مجلس، برآورد حجم سرمایه گذاری این پروژه ها، بالغ بر دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است.

وی یاد آور شد: در تلاش برای ایجاد اجماع بین نمایندگان مجلس، سرمایه گذار، وزارت نفت و بانکها هستیم تا تکلیف این پروژه ها سریعتر مشخص شود.

پتروشیمی های فارس هنوز در نقطه آغاز هستند| پیشرفت فیزیکی صفر درصد!

قادری در خصوص وضعیت دو پتروشیمی کازرون و ممسنی نیز افزود: ساخت پتروشیمی های مذکور که سرمایه گذار آن هلدینگ خلیج فارس است زمانی آغاز می شود که پتروشیمی گچساران که توسط همین سرمایه گذار در حال ساخت است به اتمام برسد.

نماینده مردم شیراز در مجلس معتقد است اگر وضع مالی صندوق توسعه ملی با فروش نفت بهتر شود و یا آنکه بتوانیم از سرمایه خارجی برای احداث این پتروشیمی ها استفاده کنیم شاید امیدی برای ساخت آنها وجود داشته باشد در غیر این صورت با ادامه وضعیت فعلی اقتصادی کشور، هیچ امیدی به ساخت پتروشیمی های مذکور نیست.

قرارگاه خاتم پای کار پتروشیمی های فارس آمد
در این رهگذر استاندار فارس اعلام کرد که برخی از این واحدها تعیین تکلیف شده اند.

محمد هادی ایمانیه در نشست خبری اخیر خود اعلام کرد که مقرر شده تا گاز متان در خارج از استان تبدیل به گاز اتیلن شده و سپس به استان وارد شود از این رو یک پتروشیمی در داراب، دو پتروشیمی در مرز میان فسا و جهرم و یک شهرک زیرشاخه پتروشیمی در فیروزآباد توسط قرارگاه خاتم ایجاد می شود.

وی در این نشست وعده داد که با این روند، فرآیند ساخت این چهار پتروشیمی آغاز می شود تا بارقه امیدی برای ساخت واحدهای مذکور در بین مردم ایجاد شود.

با این تفاسیر باید در نظر داشت که این واحدهای پتروشیمی سهم مهمی در توسعه اقتصادی فارس و اشتغال زایی خواهند داشت از این رو ساخت پتروشیمی های فارس در حال حاضر بسیار ضروری است.

متولیان امر باید هرچه سریع تر برنامه ریزی های لازم را برای شروع ساخت این پتروشیمی ها انجام دهند و در این رابطه وزارت نفت نیز همکاری های لازم را برای انجام آن داشته باشد.

کد خبر: ۱۴۵٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha