۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
رشد هزینه‌ی خانوار برمبنای نرخ ارز، اما دستمزد کارگران براساس ریال
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

رشد هزینه‌ی خانوار برمبنای نرخ ارز، اما دستمزد کارگران براساس ریال

کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است اجاره بها و هزینه تامین مایحتاج زندگی نسبت به سال گذشته رشد چشم گیری یافته بنابراین شورای عالی کار باید هرچه سریعتر نسبت به اصلاح میزان افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۹ اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حمدالله کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از میزان افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۹، گفت: حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹ با  با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل، حدودا ۱ میلیون و ۸۳۵ هزار تومان تعیین شد که این رقم در مقایسه با نرخ تورم کنونی و گرانی کالاها نمی تواند کفاف هزینه زندگی کارگران را بدهد.

نماینده مردم بیجار گروس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه های خانواده ها براساس دلار اما دستمزد کارگران همچنان براساس ریال است، افزود: حداقل دستمزد کارگران در سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان بود که اگر نرخ تورم حدود ۴۰ درصدی کنونی روی آن اعمال شود، کف حقوق امسال کارگران بسیار بیشتر از ۱ میلیون و ۸۳۵ هزار تومان خواهد شد.

وی اظهار کرد: اینکه در افزایش حداقل دستمزد کارگران باید توان مالی بنگاه های اقتصادی نیز مدنظر قرار گیرد قابل تامل است و نباید بهانه ای برای تعدیل نیروی کار باشد اما این بحث نباید تنها  از  جیب کارگر جبران شود بلکه در این زمینه نقش موثر دولت در حمایت از کارفرمایان باید انجام شود. در واقع دولت می تواند با حمایت از کارفرمایان زمینه افزایش دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم را فراهم کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه کارگران نباید در کشاکش افزایش دستمزد زیان ببینند، اضافه کرد: اجاره بها، هزینه تامین مایحتاج زندگی و... نسبت به سال گذشته رشد چشم گیری داشته از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمد برخی شغل ها و هزینه های مانند خرید مواد ضدعفونی و بهداشتی را به سبد خرید خانوار تحمیل کرده بنابراین شورای عالی کار باید هرچه سریعتر نسبت به اصلاح افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۹ اقدامات لازم را انجام دهد.

کد خبر: ۱۴٬۵۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      0 0
      اگر مشکل اقتصادی داریم حقوق همه را حداقلی کنند.آنوقت درک بیشری پیدا میکنند که حداقل بگیران چه زجری میکشند...