۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
وعده اجرای الگوی کشت تا ۶ ماه دیگر

وعده اجرای الگوی کشت تا ۶ ماه دیگر

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: همه دستورالعمل ها، سیاست های حمایتی و تشویقی در حوزه های مختلف کشاورزی برای اجرای الگوی کشت از سال زراعی جدید آماده شده است.

به گزارش بازار، محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: استعدادها، مزیت ها کشاورزی و همینطور محدودیت های منابع اب و خاک مناطق کشور در قالب نرم افزار هایی طراحی و برای اجرا در اختیار مراکز کشاورزی استانها قرار گرفته است.

وی گفت: همخوان نبودن سیاست های قیمتی حاکم بر بازار محصولات کشاورزی با سیاست های الگوی کشت، ‌ نداشتن پیوست حمایتی و تشویقی و بی اعتماد کشاورزان به وزارت جهادکشاورزی از دلایل ناکامی اجرای الگوی کشت در کشور است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی هم با اشاره به اینکه وزارت جهادکشاورزی غیر از سامانه توزیع کود هیچ ابزاری برای نظارت بر اجرای مناسب از سوی کشاورز ندارد گفت : ما برنامه الگوی کشت داریم اما آنچه که در عمل نوع و مسران کشت هر محصول را ت راهبری می کند فقط قیمت محصولات در بازار است.

مهاجر افزود: اجرای کامل الگوی کشت در کشور نیاز مند یک اراده حاکمیتی و همکاری همه قوای نظارتی، حمایتی و اجرایی کشور است.

خرمی کارشناس کشاورزی هم رفتار سلیقه ایی دولت ها را عامل اصلی اجرا نشدن الگوی کشت در کشاورزی دانست و گفت: در دو سه سال گذشته همه اطلاعات و داده های اقلیمی، ‌آب و خاک، ‌دشتهای کشور و حتی خود تولید کننده تدوین شده اما با تغییر دولت ها و سایه سیاسیون کشور مانع تحقق اجرای لگوی کشت شده است.

گفتنی است با وجود داشتن بیش از ۱۰ سند بالادستی در کشور از تبصره ۶ ماده ۶ و ۲۶ قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی تا مواد ۲۱ و ۴۵ قانون برنامه ششم توسعه اجرای الگوی کشت همچنان معطل مانده است، امری که هر ساله خسارات جبران ناپذیری بر منابع آب، خاک و سرمایه کشاورزان با افزایش کاشت یک محصول بر اقتصاد کشور وارد می کند و یا با کاهش محصولی دیگر دربازار مردم از کمبود آن متضرر می شود.

کد خبر: ۱۴۵٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha