۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
تلاش مجلس برای حل ۱۱۰ معضل مجموعه‌های دانش‌بنیان
در نشست فعالان اقتصاد دانش‌بنیان مطرح شد؛

تلاش مجلس برای حل ۱۱۰ معضل مجموعه‌های دانش‌بنیان

نشست فعالان اقتصاد دانش‌بنیان با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نشست فعالان عرصه اقتصاد دانش بنیان شامگاه گذشته(۲۴ فروردین ماه) با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و جمعی از فعالان دانش بنیان برگزار شد.

در ابتدای این نشست علیرضا منادی سفیدان با اشاره به اینکه مجلس یازدهم جایگاه ویژه‌ای برای دانش بنیان ها قائل است، گفت: در سال ۹۹ شرکت های دانش بنیان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته و حدود ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کردند که بیانگر اهمیت این عرصه است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دانش بنیان ها اشتغال زا هستند لذا رهبر معظم انقلاب به دقت سال جاری را مبتنی بر دانش بنیان ها نام گذاری کردند؛ اقتصاد دانش بنیان در کشور حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که عدد قابل تأملی است.

وی ادامه داد: بنابراین بدون شک نباید جای نفت را با دریافت عوارض و مالیات پُر کرد بلکه باید به اقتصاد دانش‌بنیان توجه کرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در قوه مقننه تصریح کرد: تحول در آموزش و پرورش نیز می‌تواند به توسعه دانش بنیان ها در آینده کشور کمک کند لذا مجلس با تصویب رتبه بندی معلمان، در این راستا گام‌ مثبتی برداشته است.

منادی سفیدان با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در بودجه سال جاری اعتبار خوبی برای حمایت از دانش بنیان ها پیش‌بینی کرده و این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت زیرا قوه مقننه همواره آماده حمایت از فعالان در این عرصه است، گفت: همچنین باید یادآور شد با تصویب طرح جهش تولید دانش بنیان بدون شک در سال‌های آینده شاهد چند برابر شدن اقتصاد دانش‌بنیان ها و تعداد فعالان این عرصه خواهیم بود و با شتاب رشد خواهیم کرد.

۱۱۰ معضل شرکت‌های دانش بنیان در قانون جهش دانش بنیان مورد توجه قرار گرفت
بر اساس این گزارش، سید محسن دهنوی با بیان اینکه برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ که تکیه بر فعالیت مجموعه های دانش بنیان دارد باید بین مجموعه های مختلف تقسیم کار صورت بگیرد، گفت: متاسفانه کل منابع حوزه شرکت های دانش بنیان از محل منابع عمومی حدود ۱۲ همت است که با مجموع بودجه وزارت علوم و غیره حدود ۱۴ همت می‌شود در حالی که مجموع بودجه عمومی دولت ۱۴۰۰ همت است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه کمتر از یک درصد از منابع را صرف دانش بنیان ها کردیم اما امروزه شاهد خروجی بیش از این مهم از فعالیت‌های دانش بنیان ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید قدر رهبر انقلاب را بدانیم زیرا ایشان در سال ۸۱ و ۸۲ ادبیات تولید ثروت از دانش را مطرح کردند، ادامه داد: ایشان برای تحقق این امر ایستادند و گفتمان راه اندازی شد لذا شرکت های دانش بنیان از دل این امر بیرون آمدند و امروز ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند لذا اکنون نیز مقام معظم رهبری بر این جریان تاکید دارند تا از دل فعالیت این شرکت‌ها اقتصاد رونق گیرد.

رییس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس یازدهم تصریح کرد: نباید فراموش کرد که هم اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان سهمی از GDP ندارند و هنوز سهم بزرگی از کیک اقتصاد را به خود اختصاص نداده اند اما دستاوردهای خوبی به همراه داشتند.

وی بیان کرد: در این میان باید یادآور شد مجلس در سال گذشته طرح جهش دانش بنیان ها را تصویب کرد که بدون شک با اجرای این قانون شاهد رشد چشمگیر فعالیت‌های دانش بنیان ها خواهیم بود. در تدوین این طرح ۱۱۰ معضل شرکت های دانش بنیان احصا شد و برای رفع آنها قانون نوشته شد.

عضو هیات رییسه قوه مقننه با اشاره به تذکر رهبر معظم انقلاب درخصوص کمیگرایی شرکت های دانش بنیان، خاطر نشان کرد: باید اذعان کرد از تجربه تلخ صنعت خودروسازی درس عبرت بگیریم؛ حمایت‌ها نباید منجر به دور شدن از کیفیت ها بشود. امروزه شاهد آن هستیم که قیمت خودروهای داخلی گران است، کیفیت پایین و همچنین نارضایتی عمومی وجود دارد.

شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی بیشتر فعالیت کنند

در ادامه سورنا ستاری با اشاره به اینکه قانون جهش تولید دانش بنیان ها موجب ریل گذاری خوبی برای پیشرفت در این حوزه شده است گفت: طی سال‌های آینده نتیجه شیرین این قانون را خواهیم چشید.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اظهار کرد: امروز امنیت غذایی موضوع مهمی محسوب می‌شود لذا وابستگی در این حوزه خیلی بد به شمار می رود؛ این مهم در حالی است که برای عبور از این امر با توجه به محدودیت‌های کنونی کشور باید به حوزه فناوری توجه شود.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکلات در حوزه یاد شده پروژههای متعددی را با وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری پیاده‌سازی خواهیم کرد.

ستاری خاطر نشان کرد: به همه فعالان حوزه دانش بنیان ها توصیه می‌کنم در عرصه کشاورزی وارد شوند زیرا پتانسیل ها و ظرفیت های زیادی در این بخش وجود دارد که می‌تواند برای آنها سودآوری به همراه داشته باشد.

۲۰ درصد دانش بنیان‌ها باید در حوزه کشاورزی فعالیت کنند
سید جواد ساداتی نژاد با اشاره به اینکه شعار سال جاری مثال‌های متعددی در حوزه کشاورزی دارد، گفت: بر این اساس از ابتدای سال آیین نامه ۱۹ بندی را در هیات دولت به تصویب رساندیم که موجب خواهد شد ضریب نفوذ دانش‌بنیان ها در عرصه کشاورزی کشور افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: بدون شک برای اقتصادی کردن و تجاری‌سازی حوزه کشاورزی باید به سمت بهره گیری از دانش بنیان ها حرکت کنیم لذا ساختار سازمان تحقیقات حوزه کشاورزی را تغییر خواهیم داد.

وی ادامه داد: همچنین برای کاهش ۳۰ درصدی ضایعات و افزایش بهره‌وری باید از ظرفیت مجموعه های دانش بنیان استفاده کنیم؛ وزارت جهاد کشاورزی آمادگی دارد محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را پیش خرید کند و نیازهای بخش کشاورزی خود را از این حوزه تامین کند.

ساداتی نژاد گفت: در این میان باید یادآور شد به هیچ عنوان هیچ یک از بخش‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی با حوزه دانش بنیان ها رقابت نخواهند کرد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته در آینده نزدیک شاهد فعالیت ۲۰ درصدی شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی مطابق آیین‌نامه مذکور باشیم.

این گزارش می افزاید، غلامعلی حداد عادل در پایان این نشست با اشاره به اینکه جوان‌گرایی در اداره‌ کشور یک اصل مهم محسوب می شود، گفت: بر این اساس بیش از ۶۰ نماینده جوان دانشگاهی و متخصص در عرصه های علمی وارد مجلس شدند لذا در قانونگذاری شاهد دیدگاه علمی و واقع بینانه هستیم.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی‌ اظهار کرد: موضوع علمی کردن اقتصاد و بالعکس از زمان رشد دانشگاه‌ها در کشور مطرح شد لذا امروزه مشاهده می شود به عنوان مثال در اطراف دانشگاه شریف ۶۵۰ مجموعه دانش بنیان بر اساس دیدگاه مذکور شکل گرفته اند.

وی ادامه داد: میان دانشگاه و صنعت همواره حلقه مفقوده وجود داشته که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند آن را پُر کنند و بر این اساس دیگر پژوهش های دانشگاهی در قفسه‌ها خاک نخواهند خورد.

حداد عادل بیان کرد: امروزه شاهد وجود واژه هایی مانند شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و غیره هستیم که همگی آنها بعد از انقلاب رشد پیدا کرده و بیانگر حرکت در مسیر اقتصاد علمی است.

وی افزود: رهبر انقلاب طی سالهای گذشته صحبت از جنبش نرم افزاری کردند و امروزه آثار آن در کشور ظاهر می‌شود؛ بر این اساس ایشان پیش از شیوع کرونا در هر ماه جلساتی به حوزه علم، دانشگاه، آموزش و پرورش، فناوری و غیره اختصاص می دادند که حکایت از درک درست ایشان از واقعیت کنونی دارد.

حداد عادل گفت: دنیای امروز، دنیای مسابقه برای افزایش بنیه اقتصادی از طریق علم است. پیشنهاد می‌شود فهرستی از نیازها و اقلام وارداتی به کشور تهیه شده و بر اساس مزیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان این فهرست به آنها ارائه شود تا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بر روی آنها بررسی صورت بگیرد تا این نیازها در داخل کشور برطرف شود. وی در پایان از ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان‌نما نیز ابراز نگرانی کرد.

گفتنی است، تقویت منابع صندوق ها، فرهنگ‌سازی رسانه و انعکاس دستاوردهای نخبگان، پوشش بیمه‌ای، حمایت‌های قانونگذاری، پیش‌بینی معافیت‌های مالیاتی و غیره از دیگر نکاتی بود که فعالان حوزه دانش بنیان ها در این نشست به آن اشاره کردند.

کد خبر: ۱۴۵٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha