۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
شهر جهانی در انتظار مدیریتِ دانش بنیان | آغوش باز برای نوآوران بومی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

شهر جهانی در انتظار مدیریتِ دانش بنیان | آغوش باز برای نوآوران بومی

یزد- نام یزد از گذشته با علم و دانش عجین بوده و با شعار «تولید، اقتصاد دانش بنیان و اشتغالزا»، همه گروه‌ها برای عملی شدن این شعار دست به کار شده‌اند و تحرک‌هایی نیز در حوزه مدیریت شهری آغاز شده است.

سمیه گلابگیریان، بازار؛ شورای شهر یزد برای تحقق شعار امسال اعلام آمادگی کرده و از همه نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان خواسته است برای مدیریت شهر جهانی یزد قدم پیش گذاشته و با شهرداری و شورای شهر همکاری کنند. در ادامه گفتگوی خبرنگار بازار با محمدمهدی نیکونژاد، عضو شورای اسلامی شهر یزد درباره استفاده از دانش و محصولات شرکت‌های دانش بنیان برای مدیریت شهر جهانی یزد را از نظر می گذرانیم

* برنامه شورای شهر و شهرداری یزد برای مدیریت شهر با همکاری شرکت‌های دانش بنیان چیست؟
شورای شهر و شهرداری یزد در راستای تحقق نامگذاری امسال و تاکید مقام معظم رهبری، آماده پذیرش هرگونه همکاری و دریافت پیشنهادات اجرایی از شرکت‌های دانش بنیان است تا بتواند شهر را به نحو شایسته، دانش بنیان اداره کند.

مدیریت شهری در زمینه‌های متعدد خدمات رسانی، توسعه خدمات شهری و ایجاد درآمدهای پایدار و سایر موارد، نیازمند شرکت‌های دانش بنیان است. مدیریت شهری برای ایجاد اشتغال در راستای تحقق نامگذاری سال ابتدا باید به دنبال شناخت نیازهای شهری و در حیطه وظایف خود باشد و سپس به دنبال ایده های کارآمد برای رفع آنها برآید البته در این مرحله نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان و صنایع خلاق می‌توانند مدیریت شهری را در این زمینه یاری دهند. توجه به نخبگان به ویژه نخبگان بومی جزو اولویت‌های ۱۳ گانه شورای اسلامی شهر یزد است که سال گذشته به شهرداری ابلاغ شد.

مدیریت شهری برای ایجاد اشتغال در راستای تحقق نامگذاری سال ابتدا باید به دنبال شناخت نیازهای شهری و در حیطه وظایف خود باشد

اما با توجه به کثرت و تنوع نیازهای شهر می توان ایده های خلاقانه، نوآورانه و فناورانه و حتی دانش بنیان را مدیریت کرد که علاوه بر پوشش نیازهای شهر و شهروندان، زمینه اشتغال اشخاص خوش فکر که می‌توانند به شهر خودشان خدمت کنند را بدون نیاز به مهاجرت در همان شهر را فراهم کند.

مدیریت شهری می تواند ضمن بررسی توجیه اقتصادی طرح های گوناگون، فعالیت شرکت های دانش بنیان را در قالب مشارکت بخش خصوصی با شهرداری فراهم سازد مدیریت شهری همچنین می تواند علاوه بر کاهش هزینه های شهری و افزایش سطح رفاه شهروندی موجب ایجاد انگیزه و امید برای نخبگان و شرکت های دانش بنیان شده و امکان اشتغال آفرینی در بخش خصوصی را نیز فراهم آورد.

* تقویت ارتباطات بدون حمایت مالی از شرکت‌های دانش بنیان چه نتیجه ای دارد؟
پیوند میان شرکت های دانش بنیان، سرمایه گذاران و مدیریت شهری مثلثی محسوب می شود که محیط مساعدی را برای ظهور مفهوم جدید و جامعی به نام شهر دانش بنیان فراهم آورده است و موتور محرک شهر دانش بنیان، شرکت‌های دانش بنیان هستند که می توانند در زمینه توسعه پایدار شهری، موضوعات مالی و اقتصادی، عمران و معماری، شهرسازی، حمل و نقل و کنترل ترافیک، سیما و منظر شهری، گردشگری و بافت تاریخی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و تمامی خدماتی که شهر باید به شهروندان ارائه کند، به کار گیرد.

یعنی این شرکت ها با به کارگیری دانش خود در شهر می توانند به رشد خدمات در شهر کمک کنند. با توجه به نوآوری در این شرکت ها، می توان توانایی های شهر را کشف کرد و به باروری رساند و در جهت توسعه شهر به کار گرفت توسعه زمانی اتفاق می افتد که با اختراعات و نوآوری هایی که انجام می شود، کیفیت زندگی بالا برود و حجم بیشتری از کالاها و خدمات تولید شود و از طرف دیگر هزینه های تولید و استهلاک را کاهش دهد و شهری دانش بنیان درست کند که موجب حرکت به سمت نوآوری در همه بخش های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و عمرانی شهر باشد.

* راهکار پیشنهادی شما برای تحقق نامگذاری امسال به نام اقتصاد دانش بنیان و عملی شدن آن در استان چیست؟
شرکت های دانش بنیان موجود باید مورد ارزیابی قرار گیرند. مسئولان و متولیان باید شرکت های فعال، نیمه فعال و غیرفعال را شناسایی کنند و همین ابتدای سال آمارهای خود را واقعی نمایند. از شرکت های فعال و نیمه فعال پشتیبانی شود و شرکت های غیرفعال از لیست حذف شوند.

پیوند میان شرکت های دانش بنیان، سرمایه گذاران و مدیریت شهری مثلثی محسوب می شود که محیط مساعدی را برای ظهور مفهوم جدید و جامعی به نام شهر دانش بنیان فراهم آورده است

شرکت های با توان بالا تاسیس شوند و ارتباط قوی بین شرکت های دانش بنیان و صنعت استان فراهم شود و مراکز رشد و فناوری در شهر راه اندازی و تقویت شود. مشکلات موجود بر سر راه شرکت ها از جمله در مسیر ثبت شرکت یا برند رفع شود چرا که یک شرکت فناور و دانش بنیان باید هفت خوان سخت و خسته کننده اداری را طی کند و چه بسا در این حین از اصل و ماحصل خود که تولید یک محصول دانش بنیان باشد، زده شود.

* این نامگذاری‌ها چقدر می تواند از قالب شعار درآمده و عملیاتی شود؟
رهبر معظم انقلاب امسال هم طبق سنت چندین ساله نام و شعاری را انتخاب کردند که محور و سمت و سوی آن اقتصادی و تولید کالای ملی و ایرانی است که شعار امید بخش برای کاربران و بخش مولد اقتصاد کشور است که از سوی شبکه های خارجی و اپوزوسیون داخل مورد حمله واقع می شد و با کم اهمیت جلوه دادن و بی ثمر دانستن این نامگذاری ها سعی بر بی اهمیت دادن آن دارند و در داخل کشور نیز متاسفانه برخی دولت ها همچون دولت گذشته اهتمامی به شعار سال نداشتند و قصد داشتند که مسیر اقتصادی را از راه هایی چون مذاکره به پیش ببرند و عزم جدی برای تبدیل آن از حرف به عمل نبود اما نباید فراموش کرد که این نامگذاری علاوه بر اینکه این که برای طیفی از فعالان اقتصادی و کارگران جامعه امیدبخش است، یک نقشه راه و تلاشی برای نهادینه کردن این مهم به شمار می رود.

* اهتمام به تحقق این شعارها را در بین مسئولان چگونه می بینید؟
توجه به تولید ملی و اشتغال آفرینی که جزو واژگان پر بسامد این سال‌ها بوده است، امری نیست که در یک سال و دو سال محقق شود بلکه مسیری است که همه آحاد مردم و مسئولان باید به مرور آن را بپذیرند و به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود به نحوی که رهبر معظم انقلاب، کلید واژه همه نامگذاری ها را کلید واژه تولید ملی ذکر کرده اند.

* برداشت شما از فلسفه این نامگذاری ها چیست؟
در نامگذاری سالها از سوی رهبر انقلاب باید به دو نکته توجه شود؛ اول اینکه این نامگذاری ها یک ریل گذاری و جهت دهی کلی برای نظام و کشوری است و این طور نیست که با پایان سال موضوع فراموش شود و متوقف بر سال و ماه خاصی باشد، بلکه این نامگذاری ها تلاش برای گسترش این ایده است که اذهان مردم و مسئولان به مرور و طی سالهای متمادی بر ای این امر تولید تمرکز پیدا کند،

دوم اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی تعیین سیاست های کلی نظام و هدایت آنها را بر عهده دارند و امر اجرا و نظارت و قانونگذاری آن در اختیار قوای سه گانه است و اگر تحقق شعار در پایان هر سال با کاستی هایی روبرو است، ناشی از عدم تعهد برخی از مسئولان به این تحقق این شعارها است.

* با توجه به اهمیت یافتن اقتصاد دانش بنیان با نامگذاری امسال چه پیشنهادی برای اجرایی شدن این نامگذاری در استان یزد دارید؟
امسال که به نام تولید، اقتصاد دانش بنیان و اشتغالزا مزین شده است، تمامی مسئولان شهر، استان و کشور و مردم فهیم توجه کنند که مدیران در دوره جدید مسئولیت خود، نگاه سازمانی پشت سر داشته باشند و سازمان خود را ارزیابی کنند و ببینند که نقاط ضعف و کاستی ها کجا ا ست و کجا می توانستیم بهتر و بیشتر کار کنیم و کم گذاشتیم و کجا می توانستیم گره ای از مشکلی باز کنیم.

همچنین باید بدانیم که کجا می توانستیم شرکت تولیدی، موسسه دانش بنیان، یک کارخانه صنعتی یا حتی یک پروانه ساختمانی را برای مستمند یا مستضعفی صادر کنیم و نکردیم و چه بسا که گره ها را کورتر هم کرده باشیم و کجا می توانستیم مانعی را از سر راه مردم برداریم و بر نداشتیم

رهبر معظم انقلاب اسلامی تعیین سیاست های کلی نظام و هدایت آنها را بر عهده دارند و امر اجرا و نظارت و قانونگذاری آن در اختیار قوای سه گانه است و اگر تحقق شعار در پایان هر سال با کاستی هایی روبرو است، ناشی از عدم تعهد برخی از مسئولان به این تحقق این شعارها است.

باید مسئولان همه را رصد کنند و در آغاز سال جدید و قرن جدید، به صورت جدی با اقدام جهادی در پی تحقق انتظارات رهبری و مردم و حتی تحقق شعار، گام های موثر و با بهره وری بالاتر برداریم و هر مسئولی فرض کند به پایان سال رسیده و قرار است یک کلیپ سه دقیقه ای از عملکرد خود و سازمانش را نمایش دهد. چه چیزی نمایش خواهد داد؟ چه ادای دینی در رابطه با شعار سال داشته است. به مردمی که با هزینه آنها تحصیل کرده و مسئول شده است، رنج آن بازنشسته ای که با مالیات خود به آموزش ما یاری رسانده است را چگونه پاسخ داده اند یا جانفشانی شهدایی که با شهادت خود به حفظ امنیت ما کمک کرده اند را چگونه جبران می کند.

* راهکار پیشنهادی و اجرایی شما چیست؟
باید با تحول آفرینی و پیدا کردن راه های خلاقانه و استفاده از نیروهای جوان و مستعد با نوآوری و تحول موانع را از سر راه برداریم و مسیرهای گذشته را اصلاح کنیم و مسیرهای درست و صحیح را با قدرت و قوت ادامه دهیم و اگر علاقه‌مند به مردم و کشور و نظام هستیم محکم و استوار حرکت پر شتاب کشور را با قوت و قدرت مضاعف طی کنیم و از پرداخت هزینه ها نهراسیم.

در کشور زیرساخت های خوبی برای بروز نوآوری های و شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است و در حوزه علم و فناوری اتفاقات خوبی افتاده است. حوزه دانش بنیان و خلاقیت و مراکز نوآور و شتاب دهنده های متعدد به مأمنی برای بروز استعدادهای نوجوانان و نیروهای مستعد تبدیل شده و امید که با بهره برداری از این زیرساخت ها بتوانیم شهر یزد، این شهر جهانی را به صورت دانش بنیان اداره کنیم.

کد خبر: ۱۴۵٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha