۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱
ترمز شاخص کشیده شد!؟
گفتگو با محمد جواد قصری؛ کارشناس و مدرس بازار سرمایه

ترمز شاخص کشیده شد!؟

بعد از گذشت چند هفته جذاب و صعودی، بازار سرمایه به محدوده مقاومتی خودش رسید و نیاز به اصلاح داشت.

سمیه شوریابی؛ بازار: بعد از گذشت چند هفته جذاب و صعودی، بازار سرمایه به محدوده مقاومتی خودش رسید و نیاز به اصلاح داشت. اما این موضوع هم‌زمان شد با اعلام بخشنامه عوارض صادراتی صنایع که به نوعی باعث کاهش سودسازی شرکت های صادرات محور میشود و همین امر باعث افزایش هیجان در بازار شد و هر چه به انتهای بازار نزدیک می‌شدیم فشار عرضه ها بیشتر و بیشتر می‌شد.

شاخص کل بورس امروز با افت ۳۳ هزار واحدی در پایان معاملات امروز به عدد یک میلیون و ۴۴۵ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم (وزن) : ۶۷۴۵ واحد منفی
ارزش معاملات: ۴۹۲۷ میلیارد تومان که نسبت به روزهای قبل شاهد خروج پول حقیقی نیز بودیم.

ترمز شاخص کشیده شد!؟


از تابلوی بورس چه خبر!؟
قصری افزود: رنگ غالب در تابلوی بورس امروز قرمز بود و در انتهای بازار ۵۰۰ نماد منفی داشتیم که ۲۶۲ نماد کار خود را با صف فروش به پایان رساندند.
نماد های وساپا و ورنا بیشترین ورود پول از جانب حقیقی ها را از آن خود کردند و نماد های فولاد و شبندر بیشترین حمایت را از جانب حقوقی ها داشتند. نماد های وتوشه، فگستر و افرا نیز بیشترین نوسان روزانه را شامل شدند.

کوچولوهای جذاب
با توجه به اینکه P/E کل بازار به عدد ۸/۶۳ رسیده و همینطور در اندیکاتور Ratio با تناسب شاخص کل به شاخص هموزن شاهد این هستیم که این اندیکاتور پس از رسیدن به ناحیه مقاومتی بسیار مهم خود، گارد نزولی گرفته؛ می‌توان انتظار داشت که در روزهای آینده نمادهای کوچکتر بازار روند بهتری نسبت به غول های بورسی داشته باشند

وی افزود: در این میان صنایعی مثل بیمه، ذغال سنگی ها، شیشه سازها و حمل و نقل می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند. البته در گروه های دیگه هم تک نمادهای مستعد رشد راه خود را از بزرگترهای گروه جدا خواهند کرد.

ترمز شاخص کشیده شد!؟


آیا روند نزولی امروز تکنیکالی بود؟
قصری با توجه به روند شاخص افزود: همان طور که در تصویر ملاحظه می‌کنید، شاخص کل بعد از روند صعودی خود به میدلاین کانال صعودی رسیده و در حال حاضر در حال یک اصلاح تکنیکالی است و این اصلاح کاملا قابل پیش بینی بود و از نظر من بازار رفتار غیر منطقی ندارد به جز هیجان سهامدار خرد.

وی خاطر نشان کرد: اما از نظر استاتیکی شاخص کل یک حمایت بسیار مهم در محدوه یک میلیون و ۴۳۴ هزار واحد دارد که این محدوه به راحتی شکسته نخواهد شد، اما بعد از آن حمایت بعدی در محدوده یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد خواهد بود. مقاومت کوتاه مدتی شاخص کل نیز هم می‌تواند محدود یک میلیون و ۵۱۷ هزار واحد باشد.

ترمز شاخص کشیده شد!؟


سخن آخر
این مدرس بازار سرمایه با توجه به اخبار اقتصاد کلان و احتمال بالای تصویب برجام بیان کرد: بازار بورس هم‌چنان می‌تواند برای سال جدید جذاب باشد اما این بازار کاملا حرفه ای خواهد بود و قبل از ورود به این بازار حتما علم و تجربه خود را افزایش دهید.

کد خبر: ۱۴۵٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • گل یاس IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      0 0
      بسیار پربار بود ممنون از شما
    • تردیدر حرفه ای IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      0 0
      ممنون از زحمات شما
    • اسماعیل زمانی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 0
      سلام مهندس ما چطور میتونیم باشما ارتباط برقرار کنیم برای مشاوره