۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
تامین مسکن مددجویان تحت پوشش اولویت کمیته امداد
مدیرکل دفتر تامین مسکن کمیته امداد امام اعلام کرد

تامین مسکن مددجویان تحت پوشش اولویت کمیته امداد

یک مقام مسئول در کمیته امداد امام (ره) حمایت از مددجویان را در بخش مسکن یکی از سیاست‌های مهم این نهاد عنوان کرد.

به گزارش بازار، محمود توکلی مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام (ره) گفت: کمیته امداد در راستای سیاست حمایت و توانمندسازی مددجویان خدمات متنوعی ارائه می‌کند که مسکن بخشی از این خدمات است و در این راستا کمک به تعمیر، بازسازی و احداث مسکن، یاری رساندن به مددجویان برای خرید مسکن و ایجاد شرایطی برای دریافت ودیعه اجاره مسکن اهم موارد مربوط به دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد است.

توکلی در زمینه عملکرد کمیته امداد در بخش مسکن در سال ۱۴۰۰ افزود: کمک کمیته امداد برای خریدبالغ بر ۷۴۰ واحد مسکن مددجویان انجام شده و علاوه بر این، کمک به خرید ۵۳۰ واحد دیگر در حال انجام است.

وی همچنین از کمک کمیته امداد برای احداث مسکن بالغ بر ۱۵ هزار و ۳۵۰ واحد مسکن مددجویان در سال ۱۴۰۰ دانست که تکمیل شده و در اختیار مددجویان قرار گرفته و علاوه بر آن نزدیک به ۲۷ هزار واحد مسکونی دیگر در مراحل مختلف اجرایی اعم از پرونده سازی، تعیین استحقاق اولویت تا شروع عملیات اجرایی و مراحل پیشرفت فیزیکی قرار دارد.

وی گفت: تکمیل واحدهایی که از سنوات قبل و از محل واحدهای نیمه تمام قبلی بوده بیش از سه هزار و دویست واحد است که در اختیار مددجویان قرار گرفت و دو هزار و دویست و بیست و دو واحد نیز شناسایی شده و در مراحل اقدام قرار دارد.

توکلی گفت: کمیته امداد در بخش فضای جانبی نیز به احداث نزدیک به بیست و دو هزار واحد کمک کرد و که به مددجویان تحویل شد و یازده هزار واحد دیگر از فضاهای جانبی نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد.

وی افزود: تعمیرات ۳۷ هزار مسکن مددجویان هم انجام و تحویل شد و ۲۸ هزار مورد تعمیراتی نیز در مراحل مختلف قرار دارد.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام (ره) گفت: در سال ۱۴۰۰، کمیته امداد در راستای هدف گذاری ۱۸۰ هزار خدمتی در بخش مسکن بالغ بر ۱۴۷ هزار خدمت را عملا یا به صورت کامل انجام داده و یا در دست اقدام دارد.

توکلی افزود: در سال ۱۴۰۱ کمیته امداد با هم افزایی با دستگاه‌های اجرایی و انقلابی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج سازندگی، بنیاد مستضعفان و وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تفاهم نامه‌های همکاری مختلفی در بستر قانون جهش تولید مسکن امضا کرد و در این راستا هدف گذاری نود هزار واحد برای سال ۱۴۰۱ که شامل شصت هزار واحد شهری و سی هزار واحد روستایی است پیش بینی شده است.

توکلی گفت: یکی از تفاهم نامه‌های شاخص کمیته امداد برای احداث چهل هزار واحد است که با کمک بسیج سازندگی به عنوان مجری در چند فاز و طی یکی دو سال آینده اجرا خواهد شد.

وی باب یان اینکه سال‌های قبل کمیته امداد ا هدف احداث ده هزار واحد مسکن تفاهنامه‌ای با بنیاد مستضعفان منعقد کرد گفت: بخش‌هایی از تفاهمنامه انجام شده و امیدواریم بخش‌های باقی مانده این تفاهمنامه در سال ۱۴۰۱ به سرانجام برسد.

وی مراجعه حضوری مددجویان به ادارات کمیته امداد و همچنین ثبت درخواست در سامانه امداد هوشمند را از شیوه‌های ثبت درخواست در حوزه مسکن مددجویان دانست و مسیر سوم را هم از طریق ارائه درخواست در بازدیدهای دوره‌ای مددکاران از منازل مددجویان عنوان کرد.

توکلی ارائه تسهیلات بانکی به مددجویان در بخش مسکن را در دو گروه عمده شامل تسهیلات بلاعوض از طریق کمیته امداد و صندوق امداد ولایت و دیگری وام قرض الحسنه دانست و گفت: کمیته امداد از ظرفیت‌های دیگر کشور غافل نیست و در همین راستا در بحث مسکن روستایی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی اصلی تامین طرح بهسازی و مقاوم سازی آن است یک ظرفیت تسهیلات بانکی ایجاد کرده است و در اختیار مددجویان قرار داده است.

وی گفت: منابع اعتباری یک بخش از قانون جهش تولید مسکن در سال ۱۴۰۰ که پیگیری‌های آن را وزارت راه و شهرسازی در این رابطه انجام می‌دهد تسهیلات بانکی است که مددجویان متقاضی از آن هم می‌توانند بهرمند شوند.

توکلی افزود: کمک‌های کمیته امداد در بخش مسکن و ساختمان براساس سیاست‌های کلان این نهاد با اولویت مناطق روستایی، مرزی، محروم و شهرهای زیر صدهزار نفر جمعیت تعریف می‌شود؛ این اولویت هم از منظر تقدم و تاخر زمانی ارائه خدمت و هم از منظر میزان اعتبار و تسهیلاتی که ارائه می‌شود بررسی می‌شود، بنابراین اگر هیچ نیازمندی در هر نقطه از کشور که تحت پوشش کمیته امداد است نادیده گرفته نخواهد شد.

وی افزود: در این زمینه در سال ۱۴۰۰ استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و گیلان در بخش مسکن عملکردهای بیشتری داشتند.

وی درباره مبلغ بودجه در نظر گرفته شده در بخش مسکن مددجویان گفت: در سال ۱۴۰۰ از محل تبصره ۱۴ قانون بودجه، سه هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که بخشی از آن محقق شد و در سال ۱۴۰۱ از همان محل در قانون بودجه، دو هزار و پانصد میلیارد تومان برای بحث مسکن محرومین در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۱۴۵٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فریدون صداقت پور DE ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      1 0
      باسلام اینجانب هم درخواست و کمک خواستم که یک نامه از کمیته امداد خواستم که یک سر پناهی برای بسازند ولی این نامه را به من ندادن که بدهم به برادران سپاه چه کار باید بکنم