۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
چرا ۳ دهک بالای جامعه از دریافت یارانه حذف نمی شوند؟
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس توضیح داد

چرا ۳ دهک بالای جامعه از دریافت یارانه حذف نمی شوند؟

مجلس سال‌ها است مصوب کرده دولت‌ها سه دهک برخوردار جامعه را از دریافت یارانه حذف کنند اما دولت‌ها به بهانه اینکه نظام اطلاعاتی دقیقی از درآمدها و دریافتی افراد ندارند، از انجام آن سر باز می‌زنند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی اصغر عنابستانی در مورد حذف دهک‌های بالای یارانه بگیر گفت: طبق مطالعات انجام‌ شده براساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، ۹۳درصد خانوارهای ایرانی یارانه‌بگیر هستند که از این میزان، ۳۵درصد فقیر، ۵۷درصد جزو طبقه متوسط و ۸درصد از طبقه برخوردار و ثروتمند جامعه محسوب می‌شوند، مجلس سال‌ها است که مصوب کرده دولت‌ها سه دهک برخوردار جامعه را از دریافت یارانه حذف کنند اما دولت‌ها به بهانه یا توجیه اینکه نظام اطلاعاتی دقیقی از درآمدها و دریافتی افراد ندارند، از انجام آن سر باز می‌زنند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی افزود: سامانه جامعه رفاه ایرانیان سال‌ها است راه اندازی شده و در حال تکمیل اطلاعات است، در کنار آن پایگاه ملی داده‌ها هم آغاز به کار کرده است که اگر همگی تکمیل شود می‌توانیم اطلاعات دقیقی از درآمد ایرانیان را داشته باشیم که براساس آن دهک‌های بالا، پایین و متوسط جامعه شناسایی می‌شوند و برمبنای آن تصمیم‌گیری درستی اتخاذ می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: به اعتقاد بنده سه دهک بالای جامعه باید از دریافت یارانه حذف و دهک‌های پایین تقویت شوند، دهک‌های متوسط که بیشترین گروه یارانه بگیر هستند باید ساماندهی شده و به صورت هدفمند یارانه دریافت کنند به گونه‌ای که یارانه مستقیم را به یارانه هدفمند تبدیل کنیم، به فرض مثال یارانه در قالب بیمه اجتماعی عمومی، سرانه سلامت و… پرداخت کنیم، تا زندگی اجتماعی آنها تامین شود، به ویژه مسئله بیمه اجتماعی که دغدغه جدی برای کشور است.

۱۰ میلیون نفر از هر گونه بیمه محروم هستند
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون نفر در کشور هستند که از هر گونه بیمه محروم هستند؛ اگر این گروه در حین کار آسیبی ببیند، زندگی آنها و خانواده‌هایشان آسیب خواهد دید چرا که منبع درآمدی ندارند، نظام درآمدی کشور برای این ده میلیون نفر باید فکر اساسی داشته باشد. این گروه از جامعه با کوچکترین بیماری دچار تنش‌های بزرگی خواهند شد.

کاهش فقر با هدفمندی یارانه‌ها
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: اگر نظام یارانه‌ای کشور به سمت هدفمندی پیش رود طبقات بالا نمی‌توانند یارانه دریافت کنند و قطع یارانه دهک‌های بالا در شرایط اقتصادی تاثیر خواهد داشت و همچنین اگر یارانه دهک‌های متوسط را به سمت بیمه اجتماعی عمومی سوق دهیم بی تردید در کاهش فقر تاثیر کلی خواهد داشت.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی دلیل قطع نشدن یارانه دهک ثروتمند جامعه را تعلل دولت‌ها دانست و گفت: در حال حاضر پایگاه اطلاعاتی دولت سیزدهم از افرادی که یارانه دریافت می‌کنند کامل است و دولت کنونی می‌تواند یارانه این گروه از جامعه را حذف کند.

کد خبر: ۱۴۵٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • طالب عدالت IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      0 0
      یارانه قشرمرفه راحذف کنید نیازی به پول یارانه ندارند درعوض آن را به دهکهای پایین جامعه بدهید که واقعا محتاج نون شبند