۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
عدم دسترسی به بازارهای جهانی از مهمترین عوامل شکست استارتاپهاست| نقش دولت در تسهیل کسب و کارهای نوپا
گفتگوی بازار با فعال کسب و کارهای نوپا

عدم دسترسی به بازارهای جهانی از مهمترین عوامل شکست استارتاپهاست| نقش دولت در تسهیل کسب و کارهای نوپا

میلاد ناصرالساداتی می گوید: سیاست های کلان دولت ها در حوزه اقتصاد و ایجاد بستر مناسب با چشم انداز های میان مدت و بلند مدت به تسهیل فضای کسب وکارهای نوپا کمک می کند.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: همانطور که می دانیم کسب وکارهای نوپا به منظور ارایه و توسعه محصولات خود به فضایی بدون دغدغه در خصوص تامین مالی و یا بروکراسی اداری نیاز دارند تا بتوانند تمام انرژی خود را صرف بهبود تولید محصول خود کنند. در عین حال که به گفته میلاد ناصرالساداتی از فعالان کسب وکارهای نوپا، سیاست های کلان دولت ها در حوزه اقتصاد و ایجاد بستر مناسب با چشم انداز های میان مدت و بلند مدت به تسهیل فضای کسب وکارهای نوپا کمک می کند.

در همین راستا گفتگویی با میلاد ناصرالساداتی انجام داده ایم. که در ادامه از نظرتان می گذرد.

*ابتدا خود را معرفی کنید و درباره کسب وکار نوپای خود توضیح دهید در چه حوزه ای فعالیت دارید؟
مدیرعامل شرکت بومرنگ ابنیه مانا ( بام) و مدیر توسعه تجاری گروه شرکت های بومرنگ هستم و از سال ۸۴ وارد حوزه کسب و کار شدم و در صنعت IT و ساختمان به عنوان مدیر پروژه، مدیر توسعه تجاری، مشاور و مدیرعامل فعالیت داشته ام.

شرکت بام در اواخر سال ۱۳۹۹ به عنوان یکی از زیر مجموعه های گروه شرکت های بومرنگ به منظور ارائه خدمات ایمنی، آتشنشانی و ITشکل گرفت این شرکت درصدد ارائه این خدمات با رویکردی نوآورانه، متفاوت و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا با به کارگیری تخصص مهندسین ایرانی و بومی سازی تکنولوژی ها بر آمده است.

* به نظر شما در جهت تسهیل و بهبود روند فعالیت کسب و کارهای نوپا و استارتاپی باید چه اقداماتی انجام شود؟
سیاست های کلان دولت ها در حوزه اقتصاد و ایجاد بستر مناسب با چشم انداز های میان مدت و بلند مدت ، تعیین کننده مسیر حرکتی بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ و به تبع آن ، اکوسیستم های نوآور و استارت آپ هاست. ایجاد مسیرهای عملیاتی جهت ارائه تسهیلات ویژه نقدی و مسیر های اجرایی با بروکراسی های کمتر مانند دستورالعمل های تشویقی، مالیاتی و الزام آور برای دستگاه های ذیربط و امثالهم از این دست می باشد.

* اقتصادهای پیشرفته در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اند؟
همانطور که مستحضرید کشورهای بزرگ و توسعه یافته دنیا، برنامه های ویژه و بلند مدتی جهت جذب ایده ها و استارت آپ ها از اقصی نقاط جهان را داشته و با اطلاع از اینکه بیش از ۹۰ درصد این شرکت ها با شکست مواجه خواهند شد، به صورت جدی این برنامه را در زمره اصلی ترین روش های جذب سرمایه و دانش قرار داده اند.

باید اذعان داشت در دنیای امروز که سرعت پیشرفت تکنولوژی به صورت فزاینده ای شتاب گرفته است، این ایده ها و روش های نو در تولید، توزیع، خدمات و ... می باشد که ضامن پیشرفت و بقای هر جامعه ای است.

لذا پرداختن به این موضوع می بایست جز اصلی ترین رویکردهای هر دولتی باشد. این اهمیت ویژه را شما می توانید در دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی و نامگذاری سال ۱۴۰۱ به وضوح ببینید.

*به نظر شما چالشهای حوره توسعه کسب وکارهای نوپا در ایران چه مواردی هستند؟
عدم ثبات اقتصادی، کمبود شدید منابع انسانی متخصص، کمبود منابع اقتصادی جهت تاب آوری و عدم دسترسی به بازارهای جهانی از مهمترین عوامل شکست و چالش های پیش روی استارت آپ هاست.

* در پایان راهکارهای پیشنهادی تان را در زمینه توسعه اکوسیستم نوآوری بفرمایید.
یکی از مهمترین عوامل توسعه، پرداختن به موضوع آموزش و کسب دانش می باشد و دانشگاه ها و موسسات آموزشی باید نقش پررنگ تری در این حوزه ایفا نمایند. حضور پررنگ دانشگاه ها به صورت متمرکز، کاربردی و بلند مدت می تواند این کمبود را در طی یک برنامه زمانبندی بلند جبران نمایند.

دولت ها نیز می توانند با ارائه تسهیلات ویژه به شرکت های مشاور و با تجربه در حوزه استارت آپ ها آنها را رشد داده تا بتوانند خدمات بهتر و ارزانتری به استارت آپ ها ارائه دهند.

با این رویکرد و کسب دانش توسط استارت آپ ها، درصد موفقیت استارت آپ ها بالاتر رفته و به صورت ناخودآگاه اقبال عمومی نسبت به استارت آپ ها بیشتر شده و میزان سرمایه گذاری در این حوزه را افزایش می دهد.

کد خبر: ۱۴۵٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha