۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
گروه های پارلمانی برای تغییرات اقلیمی فعال می شود
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس:

گروه های پارلمانی برای تغییرات اقلیمی فعال می شود

رئیس فراکسیون حفاظت محیط زیست مجلس شورای اسلامی از فعال کردن گروه های دوستی پارلمانی برای مذاکرات منطقه ای درباره تغییرات اقلیمی خبر داد.

به گزارش بازار، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون حفاظت محیط زیست مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه این فراکسیون، گفت: نمی شود ما در کشور خود و در یک منطقه جغرافیایی اقدامی انجام دهیم و کشور دیگری که خودش متأثر یا تأثیرگذار است اقدامی نکند.

رفیعی تأکید کرد: اگرچه امکان دارد که خیزش گرد و غبار کم و زیاد شود اما تا این کشورها با هم با یک بسته جامع وارد عمل نشوند، از بین رفتن گرد و غبار و مدیریت آن قطعاً انجام نخواهد نشد. فعال کردن گروه های دوستی پارلمانی برای مذاکرات منطقه ای درباره تغییرات اقلیمی

وی ادامه داد: من با رئیس مجلس در این باره صحبت کرده ام که هم وی و هم نمایندگان مجلس از فعال شدن گروه های دوستی پارلمانی حفاظت محیط زیست حمایت می کنند.

رفیعی افزود: با فعال کردن این گروه ها با کشورهایی که در این امر دخیل هستند وارد مذاکره خواهیم شد و مباحث کارشناسی و محورهای برنامه جامع اقدام مشترک را دنبال خواهیم کرد.

رئیس فراکسیون حفاظت محیط زیست مجلس شورای اسلامی همچنین درباره علت تعطیل نشدن تهران با وجود آلودگی بسیار زیاد هوا در چند روز گذشته گفت: سوال بزرگ و مهم این است که چرا کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در این شرایط برگزار نشد که به آن پاسخ داده نشده است.

رفیعی اظهارداشت: چه اتفاقی باید بیافتد که جلسه این کمیته برگزار شود در حالی که در دنیا اعلام می شود که تهران آلوده ترین شهر جهان است؟

وی با بیان اینکه یکی از مدیران استانداری تهران اشاره ای کرده است به این که آلودگی در این حد نبوده که ما بخواهیم این جلسه را برگزار کنیم، گفت: ضروری است ما در نگرش و یادآوری مجدد وظایف بعضی از مدیران شهری تذکر دهیم.

رفیعی در ادامه با اشاره به خواسته های نمایندگان در جلسه امروز فراکسیون حفاظت محیط زیست مجلس، گفت: ما به وزارتخانه های مختلف و ده دستگاهی که در حوزه آلودگی هوا متولی و مسئول هستند چهار ماه فرصت می دهیم که پاسخ مطالبات مجلس را بدهند چرا که حق تنفس طبیعی ترین حق مردم است و ما نمی توانیم از منافع مردم کوتاه بیاییم.

وی افزود: سالها است که مردم کشور ما در جای جای کشور با پدیده گرد و غبار روبرو هستند و این موضوع هر سال تکرار می شود یعنی اگر قرار بود مدام هم غافلگیر شویم این حجم از غافلگیری جای ناراحتی دارد.

رفیعی گفت: ما این موضوع را پیگیری می کنیم و پس از چهار ماه به صورت کاملا رسانه ای با مردم سخن می گوییم که هر دستگاهی چقدر توانسته است به وظایفش عمل کند.

رئیس فراکسیون حفاظت محیط زیست مجلس در پاسخ به این سوال که با وجود شاخص های یکسان آلایندگی چرا بعضی شهرها تعطیل شدند و بعضی نشدند، گفت: تعطیلی شهرها به عهده استانداران و کمیته اضطرار آلودگی هواست اما وقتی در تهران جلسه تشکیل نمی شود، نتیجه جلسه ای هم وجود ندارد و این امر نارضایتی واضح مردم را در پی داشت و مردم با این شرایط آلایندگی بیرون رفتند.

رفیعی اظهارداشت: موضوع دستگاه های سنجش آلودگی هوا برای من بسیار مهم است زیرا یک ماه اعلام عمومی و شفاف سازی کردیم که مردم خودشان شرایط را بدانند و اقدامات پیشگیرانه کنند اما می بینیم که این دستگاه ها به خصوص در آلوده ترین مناطق تهران خاموش می شود.

وی گفت: در شرایطی که ما شش ماه قبل به شهرداری تهران اعلام کردیم و جلسه گذاشتیم و یکی از مواردی که مشخصا از شهرداری خواستیم وضع دستگاه های سنجش آلودگی هوا و کالیبراسیون آنها بود.

رفیعی افزود: در جواب نامه ای که شهرداری تهران با تاخیر داد اعلام شد که این دستگاه ها کالیبر می شود ولی در نشانگرها مشاهده می شود که خروجی دستگاهها با وضع موجود تطابق ندارد ولی همین دستگاه ها را هم خاموش می کنند.

کد خبر: ۱۴۴٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha