۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶
سپاه از لیست تروریستی هم خارج شود تحت تحریم آمریکا خواهد ماند| رابطه آژانس با ایران سیاسی بوده است
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

سپاه از لیست تروریستی هم خارج شود تحت تحریم آمریکا خواهد ماند| رابطه آژانس با ایران سیاسی بوده است

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است حتی اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ذیل لیست تروریستی آمریکا که ترامپ قرار داده خارج شود باز هم تحت قوانین دیگر تحریم خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه مجارستان در مورد مذاکرات وین اعلام کرد که با توجه به ابتکارات ایران، پیشرفت‌های مهمی در مذاکرات حاصل شده است، اما همچنان برخی موضوعات مهم بین ایران و آمریکا باقی مانده است که از طریق مذاکره‌ کننده ارشد اتحادیه اروپا تبادل پیام در مورد آن‌ها ادامه دارد.

امیرعبداللهیان بر جدیت ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی تاکید کرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز چندی پیش گفته بود آنچه در وین شاهد آن هستیم به خاطر رویکرد آمریکا است؛ آمریکا در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیم سیاسی خود را نگرفته است و تلاش می‌کند موضوعات باقی‌مانده را گروگان مسائل داخلی خود کند.

وی تاکید کرده بود: ایران نمی‌تواند تا ابد صبوری کند؛ اگر آمریکا می‌خواهد توافقی داشته باشد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در تشریح سفر اخیر «انریکه مورا» به تهران گفته بود: آقای مورا در این سفر حامل برخی نکات بودند که می‌خواستند با ما تبادل نظر کنند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه پاسخ ما به سوالات مطرح شد و درخواست ما نیز روشن بود، افزود: ما تلاش کردیم که به عنوان جمهوری اسلامی ایران مسیر دیگری را مجدداً ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: به شهادت آن‌هایی که پیام بردند و پیام آوردند تهران تا الان بیش‌ترین ابتکارات را داشته است.

در خصوص این تحولات خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابما آمریکا انجام داده است که در ادامه می آید. انتصار از اساتید برجسته اقتصاد سیاسی در سطح بین المللی است.

*مذاکرات وین در حال حاضر نیازمند تصمیمات سیاسی از سوی ایران و آمریکاست. عمده ترین موضوع باقی مانده از نظر شما چیست؟
به نظر می رسد موضوع اصلی باقی مانده وضعیت سپاه و عدم تمایل واشنگتن به حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی خارجی» یا FTO باشد. ممکن است چند موضوع فنی نیز در این مناقشه باقی مانده باشد، اما به نظر می رسد وضعیت سپاه مانع اصلی سیاسی باشد.

*گفته می شود حذف سپاه از لیست تروریستی مهمترین موضوع باقیمانده در مذاکرات است. «رابرت مالی» هم اعلام کرده حتی با خارج شدن سپاه از لیست تروریستی آمریکا، این گروه تحت تحریم باقی خواهد ماند. با وجود این دلیل سرسختی آمریکا در این خصوص چیست؟
قبل از اینکه دولت ترامپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست FTO واشنگتن اضافه کند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قبلاً به عنوان «تروریست ویژه جهانی تعیین شده » معرفی شده بود و بنابراین مشمول طیف گسترده ای از تحریم های ایالات متحده بود. بنابراین، همانطور که رابرت مالی اعلام کرد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنان تحت تحریم های ایالات متحده بدون نامگذاری در FTO باقی خواهد ماند.

با این حال، تغییر این نام مستلزم اقدامات سیاسی و حقوقی دست و پا گیر و همکاری بین شاخه های مختلف دولت ملی ایالات متحده است. ما باید به خاطر داشته باشیم که ایالات متحده هنوز هم ایران را به عنوان «دولت حامی تروریسم» می شناسد و این کشور را تحت طیف وسیعی از قوانین تحریمی ایالات متحده قرار می دهد. بنابراین، موافقت با حذف نام «تروریستی» از نهادهای دولتی ایران، به ویژه از سپاه پاسداران، از نظر سیاسی پرهزینه است.

*نمایندگان کنگره به دنبال این هستند تا قانونی را مصوب کنند که خارج کردن سپاه از لیست تروریستی توسط دولت آمریکا نیازمند تصویب کنگره باشد. اگر این مساله اتفاق بیفتد راهکار دولت بایدن برای آن چیست؟
در واقع، اگر چنین قانونی تصویب شود، دولت بایدن در کنج قرار خواهد گرفت. حتی اگر بایدن تصمیم به وتوی چنین قانونی داشته باشد، آرای لازم برای لغو این وتوی فرضی را ندارد. تصویب این قانون آخرین میخ بر تابوت برجام خواهد بود و مخالفان ایران (حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد اعضای کنگره) این را به خوبی می دانند.

*وزیر خارجه ایران در گفتگو با همتای مجارستانی خود اعلام کرد پیشرفتهای مهمی در مذاکرات حاصل شده است، اما همچنان برخی موضوعات مهم بین ایران و آمریکا باقی مانده است. ارزیابی شما از سخنان وی چیست؟
این روش دیپلماتیک است که می گویند شکاف ها بین دو طرف هنوز باقی است و ما به توافق نزدیک نیستیم.

*«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده است ایران اسنادی را ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ برای آژانس بین المللی انرژی اتمی فرستاده است و آن‌ها را بررسی کرده اند و احتمالاً نمایندگان آژانس برای مرور مطالب و مرور پاسخ‌ها و جمع‌بندی به ایران بیایند. آیا تصور می کنید اختلاف ایران و آژانس در خصوص موارد مرتبط با اسناد نتانیاهو به صورت مستقل حل و فصل می شود یا سرنوشت آن به برجام گره خورده است؟
متأسفانه اختلاف ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با برجام عجین شده است. به عبارت دیگر، مسائل فنی متأسفانه از مسائل سیاسی جدایی ناپذیر شده است و روابط آژانس با ایران به شدت سیاسی شده است.

کد خبر: ۱۴۴٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha