۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۵
سال ۱۴۰۱، وضعیت بهتری نسبت به سال ۱۴۰۰ خواهیم داشت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

سال ۱۴۰۱، وضعیت بهتری نسبت به سال ۱۴۰۰ خواهیم داشت

مقرر شده در سال ۱۴۰۱، بخشی از سود واحدهای بورسی که سرمایه گذاری می‌شوند از پرداخت مالیات معاف شوند. سرعت فعالیت طرح‌های زیربنایی با ورود بانک‌ها به این حوزه، افزایش می‌یابد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد سال ۱۴۰۰ تحت تاثیر تحریم‌ها، بیماری کرونا و مشکلات مدیریتی قرار داشت گفت: امیدواریم با تیم اقتصادی دولت سیزدهم، از ظرفیت‌های استفاده نشده اقتصادی بهره ببریم.

جعفر قادری نماینده در ادامه گفت: دولت جدید تلاش کرد با استفاده از سوآپ گاز، افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی، برقراری ارتباط موثر با همسایگان و جهت‌گیری به سمت کشورهای شرقی، مذاکرات برجام و فعال کردن ظرفیت‌های داخلی، صادرات نفت و محصولات پتروشیمی و درآمدهای ارزی حاصل از آنها، رشد قابل قبول اقتصادی را در کشور ایجاد کند.

وی افزود: دولت سعی کرد واحدهای تعطیل شده را به چرخه تولید بازگرداند. متاسفانه تورم و محدودیت‌های ناشی از کاهش اشتغال، مردم را دچار مشکل کرده است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: تورم فشارهای زیادی بر مردم وارد کرده که امیدواریم در سال آینده از میزان فشارها بر معیشت مردم کاسته شود و در برجام به نقطه مطلوب برسیم. حدود ۹ ماه از عمر استقرار دولت جدید می‌گذرد و در این زمان توانسته به اندازه‌ای بر امور مسلط شود و اولویت‌ها را بهتر شناسایی کند. هماهنگی بین قوا باعث شده دولت بتواند از امکانات و ظرفیت‌ها بهتر استفاده کند و این گشایش‌ها موجب شده برخی مشکلات رفع شوند که امیدواریم سال آینده شاهد گشایش باشیم تا از دردهای مردم کاسته شود.

قادری گفت: در سال ۱۴۰۱ به دلیل حذف ارز ترجیحی و محدودیت‌های ارزی، دولت ناچار می‌شود میزان اختصاص ارز ترجیحی را کمتر کند و برخی کالاها که از ارز ترجیحی استفاده می‌کردند تغییرات قیمتی داشته باشند. به دلیل بحران روسیه و اوکراین ممکن است غرب سخت‌گیری‌های قبل را نداشته باشد و این بحران، فرصت اعمال فشار بر ما را از غرب خواهد گرفت که امیدواریم در سال ۱۴۰۱ از طریق این فرصت‌ها رفع موانع و هزینه‌های آغاز کسب و کار در کشور کاهش یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: مقرر شده در سال ۱۴۰۱، بخشی از سود واحدهای بورسی که سرمایه گذاری می‌شوند از پرداخت مالیات معاف شوند. سرعت فعالیت طرح‌های زیربنایی با ورود بانک‌ها به این حوزه، افزایش می‌یابد. شفافیت‌های بودجه‌ای و تکالیفی که برای نفت تعیین شده نیز در بودجه ۱۴۰۱ کاملا مشخص است. استفاده از انرژی اتمی و انرژی‌های تجدیدپذیر هم در سال۱۴۰۱، ممکن است. دیپلماسی اقتصادی برای وزارت خارجه در دستور کار قرار گرفته و افزایش زیرساخت‌ها برای وزارت ارتباطات هم در نظر گرفته شده است. در کل سال ۱۴۰۱، وضعیت بهتری نسبت به سال ۱۴۰۰ خواهیم داشت.

قادری گفت: سال ۱۴۰۰، قانون جهش تولید مسکن برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در مجلس تصویب شد. قانون جهش تولید و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در مجلس تصویب شد که مورد تاکید همگان قرار گرفت. قانون بهبود محیط فضای کسب و کار هم در حال تصویب شدن است. با توجه به شرایط سخت اقتصادی نمی‌توانیم خیلی انتظار داشته باشیم اوضاع اقتصادی خیلی بهتر شود ولی به بهبود شرایط و فرآیندها امیدواریم.

کد خبر: ۱۴۴٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha