۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
پرشدگی سدهای کشور به ۵۱ درصد رسید
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور:

پرشدگی سدهای کشور به ۵۱ درصد رسید

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور گفت: تاکنون بیش از ۲۵.۷ میلیارد مترمکعب آب در سدهای کشور ذخیره شده که این رقم نشان دهنده ۵۱ درصد پرشدگی این سدها است.

به گزارش بازار، فیروز قاسم زاده با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای بهره برداری از این میزان آب ذخیره شده برای شرب و کشاورزی در دست انجام است افزود: اگر چه وضعیت بارش‌های امسال در مقایسه با سال گذشته بهتر بوده،، اما به دلیل تبدیل نشدن این بارش‌ها به روان آب برای ورود به سد و یا بارش برف بجای باران، وضعیت فعلی ذخایر سدهای کشور مناسب نیست.

وی با بیان اینکه ورودی سدهای کشور ۱۹.۵ میلیارد مترمکعب بوده که در مقایسه با سال قبل ۵ درصد کاهش یافته است گفت: سال گذشته یکی از خشک‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر بوده که ما در سال جاری هنوز هم از سال گذشته عقب هستیم و این موضوع برای مدیریت منابع آبی بسیار مهم است.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور ادامه داد: براساس آخرین آمار ایستگاه‌های مبنای وزارت نیرو، ارتفاع بارش‌های کشور تاکنون به ۱۶۰ میلی متر رسیده که نسبت به متوسط بلند مدت ۵۳ ساله، حدود ۲۰ درصد کاهش، و نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش یافته است.

قاسم زاده با تاکید بر نامناسب بودن توزیع بارش‌ها در کشور گفت: اگر این بارش‌ها در بالادست سدها اتفاق می‌افتاد سبب بهبود ذخیره سد می‌شد، اما این اتفاق نیافتاده است البته بارش‌ها در پهنه کشور از منفی ۵۰ درصد در برخی از استان‌ها از جمله ایلام، کرمانشاه و سمنان تا مثبت ۲۰ درصد در برخی از استان‌ها از جمله گیلان و هرمزگان بوده است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۸ تا ۹ میلیارد مترمکعب آب معادل برف در کوه‌های البرز و زاگرس ذخیره شده است گفت: ما امیدوار بودیم هوا دیرتر گرم شود تا بتوانیم بهره برداری مناسبی از این منابع آبی داشته باشیم، اما از هفته دوم بهار دمای هوا افزایش یافته که این رویه ذوب برف را تشدید کرده است.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور افزود: طبق اقلیم کشور باید از ابتدای سال آبی تاکنون ۸۰ درصد بارندگی‌ها رخ می‌داد که تاکنون ۷۰ درصد آن محقق شده و ما همچنان ۱۰ درصد از میزان دریافت بارش‌ها عقب هستیم البته در ماه‌های باقی مانده نیز حجم قابل توجهی از بارش نخواهیم داشت.

قاسم زاده در مورد ذخایر سدهای تهران نیز گفت:هم اکنون حدود ۲۳ درصد حجم مخازن سدهای استان تهران پرشده است که امیدواریم با ذوب ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره برفی در بالادست این سدها، شرایط سدهای تهران بهبود یابد.

وی در خصوص ظرفیت ذخیره سد زاینده رود افزود: هم اکنون سد زاینده رود ۲۷ درصد پرشدگی دارد که ۳ درصد از سال گذشته بیشتر است، اما به دلیل بارگذاری‌های انجام شده در پایین دست این سد میزان آب موجود پاسخگوی نیاز نیست که پیش بینی می‌شود با ذوب برف در گوهرنگ شرایط زاینده رود نیز بهبودیابد.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌ها آبی کشور با تاکیدبر وضعیت نامناسب ذخیره سدها در استان‌های اصفهان و تهران گفت: درحال حاضر وضعیت خوزستان بهتر است، اما سد کرخه در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

قاسم زاده با اشاره به شرایط راهبردی سدهای موجود در استان خوزستان به دلیل نقش این سدها در تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی افزود: ۱۰ سد مهم در استان خوزستان قرار گرفته است که حجم ذخایر این سدها ۵۶ درصد بوده که در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد کمتر است که اگر بارش‌های بهاری مناسبی در این منطقه رخ ندهد محدودیت‌هایی در تامین آب برای بخش کشاورزی رخ می‌دهد.

کد خبر: ۱۴۴٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha