۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
رنگ از رُخسار بازار طلای اصفهان پرید| صنعتی رو به اغما
بازار گزارش می دهد؛

رنگ از رُخسار بازار طلای اصفهان پرید| صنعتی رو به اغما

اصفهان- صادرات طلا، ارزآوری بسیار زیادی دارد و صنعتی با کمترین آلودگی و مصرف آب به شمار می رود، بر این اساس می تواند به اقتصاد اصفهان کمک شایانی کند اما اکنون این صنعت روزهای ناخوشی را سپری می کند.

بازار؛ دریا قدرتی پور: بازار هنر اصفهان یکی از مهدهای خرید و فروش طلا در اصفهان این روزها دیگر برق نمی زند، رونق گذشته را ندارد و گویی در اغما به سر می برد.

بازار پر از سکوت شده و خالی از مشتری است؛ برخی از مغازه ها به درهایشان قفل زده اند و گاه تک مغازه ای بین ده ها مغازه پیدا می شود که خریداری در آن باشد.

اکثر فروشندگان یا مگس می پرانند و یا در زیر نورهای زرد و سفید مهتابی ها از بی حوصلگی به صفحه موبایل هایشان پناه برده اند.

مشتریانی هم اگر هستند به اجبار آمده اند؛ این را خودشان می گویند. شهروندانی که این روزها در قطب طلای کشور در ناکامی اقتصاد، روزگار می گذرانند و کمتر به بازار لاکچری طلا سر می زنند.

حالا بین فروشندگان تنها صاحبان اصلی بازار که همان قدیمی ترها هستند جایشان امن است و بس.

آنها که مستاجر بوده اند یا موقتی مغازه ها را اجاره کرده بودند از جرگه خرید و فروش طلا خارج شده اند چراکه نه مغازه شان پاخور داشته و نه در جولان کرونا توانسته اند دوام بیاورند.

آنچه که از آنها باقی مانده قفل های بزرگ آهنی است که به کرکره مغازه های خالی از مشتریشان زده شده است.

مغازه هایی که با گرانی طلا رنگشان پریده و دیگر روزهایشان طلایی نیست به این خاطر که دیگر نه جوانان توان خرید طلا را دارند و نه مسن ترها، مردم اکنون قید بسیاری از مراسم ها را زده اند تا هزینه کمتری بابت این فلز گرانبها بدهند.

بازار طلا این روزها در حالی روزهای بعد از نوروز را پشت سر می گذارد که اتفاقات جدیدی در این فضا به چشم نمی‌خورد و روزگار تازه‌ای را تجربه نمی‌کند. شاهد این مدعا هم تیمچه های خالی از مشتری و معادلاتی است که با گرانی طلا جور در نمی آید

بازار بی بهار طلا
بازار طلا این روزها در حالی روزهای بعد از نوروز را پشت سر می گذارد که اتفاقات جدیدی در این فضا به چشم نمی‌خورد و روزگار تازه‌ای را تجربه نمی‌کند. شاهد این مدعا هم تیمچه های خالی از مشتری و معادلاتی است که با گرانی طلا جور در نمی آید.

وارد رسته زرگران اصفهان که بشوی گروهی با ترس و لرز اقدام به سرمایه‌گذاری و خرید می‌کنند و در مقابل، دسته‌ای دست در کیسه خود کرده و در نقش فروشنده، وارد می‌شوند و بعد از فروش با میزان نقدینگی که به دست آورده‌اند از دایره معاملات خارج می‌شوند.

معامله گران همیشگی سکه سرگردان و دو دل
بازار سکه هم کمی از این موضوع ندارد و با واکنش های متفاوتی روبرو است. بازار گیج است و قیمت سکه برای کسانی که معامله گران جدی این موضوع هستند با اشکال روبرو شده است. برخی خرید سکه را سودآور می دانند و برخی دیگر هم اعتقاد دارند که فروش سکه بهتر است.

مدنی یکی از فروشندگان در این باره به بازار می‌گوید: قیمت سکه بالا رفته و فکر می‌کنم که الان زمان مناسبی برای فروش سکه باشد. برای همین عیدی امسالم را روی سکه سرمایه‌گذاری کرده ام.

سعید یکی از خریداران نیز به شایعات و گفت‌وگوهایی که شنیده بسنده کرده است و می گوید: در بازار می‌گویند که قیمت سکه در چند روز آینده کاهش پیدا می‌کند، بنابراین این موضوع به من هشدار می‌دهد که فعلا خرید نکنم اما از طرف دیگر قیمت طلا و سکه به شدت تحت تاثیر دلار قرار دارد، خیلی نمی‌توان به این پیش‌بینی‌ها توجه کرد، امروز خرید کردم.

در این میان مردم عادی هستند که در کل قید خرید و فروش طلا را زده اند و ترجیح می دهند هزینه هایشان را بر روی الویت ها بگذارند.

اگر کسی هم در بازار برای خرید آمده بیشتر به قصد سرمایه گذاری ناچیزی است که برای آینده تدارک دیده است، بازار خرید و فروش طلا رونقی ندارد و اگر خرید و فروشی هم باشد بیشتر به صورت معامله سکه یا خرید طلای آب شده و دست دوم است

مجیدی، فروشنده با سابقه بازار طلا که ۴۲ سال از عمرش را صرف این کار کرده است از وضعیت حاضر راضی نیست. به نظر او بعد از کرونا مردم کمتر طلا می خرند. مناسبت ها کم شده و وضعیت اقتصادی هم به شکل نابهنجاری است و باعث شده که مردم کمتر به سمت طلا بیایند.

بی رونقی طلا را خاکستر نشین کرد
حالا اگر کسی هم در بازار برای خرید آمده بیشتر به قصد سرمایه گذاری ناچیزی است که برای آینده تدارک دیده است، بازار خرید و فروش طلا رونقی ندارد و اگر خرید و فروشی هم باشد بیشتر به صورت معامله سکه یا خرید طلای آب شده و دست دوم است.

رئیس اتحادیه طلا فروشان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در شرایطی هستیم که بازارهای مالی در انتظار نتیجه مذاکرات وین در داخل کشور هستند و از طرف دیگر تنش میان اوکراین و روسیه تاثیر مستقیم بر اونس جهانی گذاشته است، اظهار کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در صورت توافق هسته‌ای، احتمال ریزش بسیاری از قیمت‌ها وجود دارد.

هوشنگ شیشه بران افزود: این در حالی است که تنش میان روسیه و اوکراین باعث شده طلا به عنوان یک سرمایه گذاری امن برای معامله گران و سرمایه گذاران قرار بگیرد و باعث شود قیمت اونس جهانی افزایش یابد.

تا روشن شدن نتیجه مذاکرات وین در بازار داخلی احتمال پیش بینی قیمت طلا و سکه وجود ندارد و احتمالا در همین محدوده و با نوسان جزئی داد و ستد خواهد شد اما به طور کلی از ابتدای امسال قیمت طلا و سکه بر مدار صعود در نوسان بود

وی تاکید کرد: در این شرایط و تا روشن شدن نتیجه مذاکرات وین در بازار داخلی احتمال پیش بینی قیمت طلا و سکه وجود ندارد و احتمالا در همین محدوده و با نوسان جزئی داد و ستد خواهد شد اما به طور کلی از ابتدای امسال قیمت طلا و سکه بر مدار صعود در نوسان بود.

رئیس اتحادیه طلا فروشان اصفهان تصریح کرد: در ابتدای سال گذشته هر قطعه سکه امامی ۱۱ میلیون و ۲۴۰هزار تومان قیمت داشت که هم‌اکنون به قیمت ۱۲ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان رسیده است. این یعنی هر قطعه سکه امامی بیش از ۴.۶ درصد رشد قیمت داشته است.

ناآرامی بازار جهانی و صعود قیمت طلا

شیشه بران ادامه داد: قیمت هر اونس طلای جهانی نیز به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته است در صورتی که بازار جهانی همچنان در شرایط ناآرام باقی بماند، قیمت طلا می تواند صعود بیشتری کند.

وی مهم ترین عاملی که طی هفته های اخیر باعث افزایش قیمت طلا و اونس جهانی شده را تنش های شدید ژئوپلیتیک میان روسیه و اوکراین دانسته و بیان کرد: از طرف دیگر افزایش تورم و انتشار داده های اقتصادی آمریکا و همچنین تغییرات نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نوسان اونس جهانی و طبیعتا قیمت طلا در روزهای آینده موثر خواهد بود.

در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی و اینکه خرید طلا و جواهر جزو اولویت های اصلی و اساسی مردم به شمار نمی رود، پیش بینی نمی شود که بازار طلا همانند سال‌های گذشته با رونق همراه شود

رئیس اتحادیه طلا فروشان تاکید کرد: در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی و اینکه خرید طلا و جواهر جزو اولویت های اصلی و اساسی مردم به شمار نمی رود، پیش بینی نمی شود که بازار طلا همانند سال‌های گذشته با رونق همراه شود.

وی محدودیت‌های کرونایی و برگزار نشدن مجالس شادی را هم یکی دیگر از عوامل رکود در بازار طلا و جواهر برشمرد.

شیشه بران در رابطه با امکان صادرات طلا، تصریح کرد: به دلیل تحریم‌ها و شرایط خاص امسال نیز به دلیل مشکلات شیوع کرونا، امکان صادرات طلا به خارج از کشور وجود ندارد.

وی اضافه کرد: هم اکنون بسیاری از نیروهای کارگاه‌های طلاسازی بعد از تعطیلی کارگاه تا مدتی بیمه بیکاری داشتند، اما این نیروها الان بیشتر جذب مشاغل کاذب شده اند و چراغ طلای اصفهان کم سو شده است.

گرانی مواد اولیه طلا سازی
مسئول کمیته فلزات و سنگ های گرانبهای اتاق بازرگانی اصفهان نیز در گفت و گو با بازار، یکی از مسائلی که باعث گران شدن قیمت طلا شده است را بالا رفتن قیمت مواد اولیه می داند و به خبرنگار بازار می گوید: یکی از مهمترین مسائلی که کارگاه های طلا سازی در شرایط امروز با آن روبرو هستند در درجه اول کمبود مواد اولیه برای تولید طلا است که نوسانات قیمتی را هم به دنبال داشته است.

ابراهیم حبیب الهی ادامه می دهد: این موضوع افزایش چشمگیر قیمت طلا را به دلیل افزایش قیمت انس رادیوم و تحریم‌ها ایجاد کرده و هم اکنون به این خاطر که شرکت‌های خارجی با ایران کار نمی‌کنند و این ماده با واسطه، تهیه می‌شود پروسه طولانی را رقم می زند.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب در نهایت شاهد افزایش شدید قیمت ایجاد می شویم و کارگاه ها یکی پس از دیگری به علت اینکه نمی توانند مواد اولیه گران بخرند تعطیل می شوند.

مسئول کمیته فلزات و سنگ های گرانبهای اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: این موضوع به ضرر سازندگان طلا تمام شده به این خاطر که اجرت و سود کار ساخته شده را ناچیز می کند.

وی افزود: همچنین قیمت طلایی که یک روز به قول طلافروش ها با مظنه پائین ساخته شده پس از فروش به یک باره افزایش پیدا می کنند و سازندگان باید به مراتب با مظنه بالاتری طلای جدید یا مواد اولیه را جایگزین طلای ساخته و فروخته شده کنند.

حبیب اللهی گفت: بدین ترتیب این نوسانات مظنه طلا، ثبات بازار را تحت الشعاع قرار داده و اکنون یک طلاساز تکلیف خود را با بازار خرید طلا جهت ساخت نمی‌داند.

در کنار این گرانی ها وضعیت صادرات طلا نیز چندان حال و روز خوشی ندارد و با اینکه اصفهان روزگاری قطب طلای کشور به شمار می رفت و فراتر از کشورهای ترکیه و عراق و افغانستان بود اما حالا ما از لحاظ صادراتی افت کرده ایم و در پله پایینتری از این کشورها هستیم.

صادرات طلا بازار را طلایی می کند
عضو هیئت‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا در این رابطه در گفت و گو با بازار، راه حل اساسی را استفاده از ظرفیت ها و جذب نیروی کار ماهر می داند و می گوید: حمایت از تولید کنندگان می تواند در کاهش بیکاری و رسیدن به صادرات مناسب گام های موثری باشد.

محمد رضایی از دیگر راهکارهای توسعه پایدار و صادرات مناسب این فلز ارزشمند را استفاده از پتانسیل های اصفهان در راه اندازی نمایشگاه های طلا با حضور کشورهای متعدد بر می شمارد و ادامه می دهد: متاسفانه در طی دهه گذشته ما نسبت به بخش خصوصی و به خصوص در زمینه صادرات طلا اهمال کرده ایم در صورتی که نمایشگاه های طلا می تواند دروازه ای برای صادرات بیشتر باشد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا ادامه می دهد: طبق قانون حمایت از تولید و صادرات و نگرش درست به بخش خصوصی و تولید کنندگان و صادرکنندگان این حوزه باعث می شود که اصفهان دوباره در جایگاهی که داشته بنشیند.

از گذشته های دور این رسم بوده که مردم اندک سرمایه خود را هم به طلا تبدیل می کرده اند اما اکنون افزایش هزینه تمام شده طلا به ویژه مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی، بسیاری از اصناف و صنعتگران حوزه طلا را با مشکل روبرو کرده است.

این در حالی است که طلا یک فلز ارزشمند با قابلیت ارزش افزوده بالا است و در عین حال صادرات آن بسیار آسان است و کارشناسان معتقدند که اگر در این زمینه فکر اساسی نشود و قیمت تمام شده طلا برای مصرف کنندگان پایین نیاید بسیاری از خریداران طلا مشتریان کشورهای همسایه خواهند شد که این کار به علت پایین بودن عیار طلای خریداری شده به ضرر مصرف کننده است و آسیب های زیادی را به تولید کنندگان داخل می زند.

کد خبر: ۱۴۴٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha