۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
راهنمای خرید فن کویل

راهنمای خرید فن کویل

فن کوئل ها همانگونه که از اسم آن مشخص است از دو بخش فن و کویل ها تشکیل شده است که کویل ها شامل لوله های مسی یا آلومینیومی هستند که آب گرم و آب سرد در داخل آنها جریان دارد.

راهنمای خرید فن کویل

مقدمه

با توجه به آن که هر یک از سیستم های سرمایشی و گرمایشی که در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد می توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند از این رو برای انتخاب بهترین و مناسب ترین گزینه بر اساس شرایط و نیاز موجود هر مشتری، آشنایی بیشتر با هر یک از انواع این سیستم ها می تواند بسیار مفید باشد. به این منظور در این مقاله قصد داریم به معرفی فن کویل ها، انواع آنها یپردازیم و مزایا و معایب فن کوئل ها را بررسی کنیم.

فن کوئل ها همانگونه که از اسم آن مشخص است از دو بخش فن و کویل ها تشکیل شده است که کویل ها شامل لوله های مسی یا آلومینیومی هستند که آب گرم و آب سرد در داخل آنها جریان دارد و هوایی که در مجاورت آب های سرد و یا گرم داخل فن ها قرار دارد، تغییر دما داده و بر اثر فن موجود در دستگاه هوایی که به دمای مورد نظر رسیده به داخل فضای اتاق ساختمان پرتاب می‌شود و در نتیجه موجب تعدیل هوای داخل ساختمان می گردد.

ویژگی مثبت فن کویل ها آن است که صرفاً با استفاده از اتصال لوله رفت و برگشت آب به آنها می‌توان آنها را راه اندازی نمود در حالی که سیستم های اسپلیت به نصب و کانال کشی نیز نیاز دارند اما در فن کویل ها از طریق لوله کشی هایی که در زیر سقف کاذب صورت می گیرد به راحتی می توان فن کوئل ها را در هر ساختمانی راه اندازی نمود. از این رو تکنسین ها در نصب و راه اندازی فن کوئل ها راحت تر هستند.

انواع فن کویل ها

  • پنکه سقفی توکار

در تعداد زیادی از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل آنکه در داخل سقف قرار می گیرد فضایی از ساختمان را اشغال نمی کند

این مدل از فن کوئل بر روی سقف نصب می شود اما بدنه آن بر روی سقف بوده و قابل مشاهده است امروزه این مدل از فن کویل ها کمتر مورد استفاده قرار می گیرند

  • فن کویل زمینی

این مدل از فن کوئل ها بر روی زمین است و مهم ترین مشکلی که ایجاد می کند فضای است که اشغال می‌نمایند

راهنمای خرید فن کویل

  • فن کویل دیواری

این نوع از فن کوئل ها بر روی دیوار نصب می شوند و ظاهر آنها شبیه اسپلیت ها می باشد

  • فن کویل کاستی

این مدل از فن کوئل بسیار متداول هستند و بدنه اصلی آن در داخل سقف ساختمان ها قرار میگیرد. هوای تولید شده توسط این فن کوئل ها توسط دریچه ها به داخل ساختمان هدایت می شود

راهنمای خرید فن کویل

مزایای فن کویل

به طور کلی فن کوئل ها مزایای زیادی دارند و از این رو در ساختمان های زیادی مورد استفاده قرار می گیرند همچنین مورد استقبال کارفرمایان و مهندسان نیز می باشند.

  • امکان تفکیک بخش های مختلف در ساختمان

این موضوع یکی از مهمترین مزیت های فن کویل ها محسوب می شود از آنجایی که در کولرهای آبی امکان تنظیم دما به صورت جداگانه برای هر یک از اتاق ها در ساختمان وجود ندارد اما از طریق بخش بندی هایی که می توان در ساختمان با استفاده از فن کوئل ها انجام داد این امکان فراهم می شود تا بتوان هر یک از اتاق های ساختمان را به صورت جداگانه تنظیم دما نمود

  • دمای مناسب

از آنجایی که مکانیزم عملکردی فن کوئل ها به این صورت است که هوای داخل فن کوئل هر زمان که به دمای مورد نظر رسید از طریق فن به داخل اتاق پرتاب می‌شود بنابراین این امکان فراهم می شود که هوای داخل اتاق ها به صورت یکسان و توزیع شده تغییر دما پیدا کند در نتیجه به بازدهی بالاتر فن کوئل ها کمک زیادی می کند

  • ویژگی سرمایشی و گرمایشی بودن فن کویل ها

با توجه به اینکه در سیستم داخلی فن کویل ها در زمستان ها آب گرم و در تابستان ها آب سرد در داخل کویل ها جریان پیدا می‌کند در نتیجه هوای اطراف آنها در حد نیاز تغییر پیدا کرده و زمانی که متناسب با دمای مورد نیاز شد از طریق فن ها به داخل اتاق ها پرتاب می شوند. از این رو در طول سال سیستم هایی قابل استفاده خواهند بود و صرفاً سالی یک بار از طریق تغییر تنظیماتی که در داخل موتورخانه ساختمان صورت می پذیرد این امکان فراهم می شود تا از حالت سرمایشی به گرمایشی و یا برعکس تغییر حالت دهند.

معایب فن کویل ها

نیاز به خدمات تعمیر و نگهداری زیاد

از آنجایی که فن کوئل ها دارای قطعات زیادی هستند و در هر یک از واحدهای ساختمان تمامی سیستم فن کوئل باید به صورت جداگانه نصب شود. بنابراین خدمات تعمیر و نگهداری زیادی برای فن کوئل ها در هر ساختمان لازم است. و همچنین از آنجایی که قطعات زیادی نیز در فن کوئل ها وجود دارد. بنابراین احتمال خرابی و یا فرسودگی هر یک از آنها زیاد می باشد. اما با این حال تعمیر این قطعات کار چندان پیچیده ای نیست. همچنین برای آشنایی با تعمیر و نگهداری تاسیسات مکانیکی و نحوه ارائه خدمات آن کلیک کنید.

عدم تامین هوای تازه

مکانیزم فن کوئل ها به این صورت است که هوای داخل ساختمان را جذب کرده و با متعادل سازی دمای هوا آن را مجدداً به داخل ساختمان بر می گرداند اما طبق استانداردهای جدید باید سیستم های سرمایشی و گرمایشی به گونه‌ای باشد که هوای تازه را به داخل ساختمان بفرستند از این رو استفاده از فن کوئل سبب می شود هر از گاهی نیاز باشد هوای تازه به داخل اتاق ها وارد شود. همچین برای آشنایی با دستگاه تصفیه هوا می توانید کلیک کنید.

امیدواریم پس از مطالعه مقاله فوق به اطلاعات مفیدی در مورد فن کویل دست پیدا کرده باشید و بتوانید فن کویل مناسب خود را تهیه کنید.

کد خبر: ۱۴۴٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha