۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
تغییر مبنای ارزش گذاری کالا برای دریافت حقوق ورودی
معاون امور گمرکی گمرک ایران خبر داد

تغییر مبنای ارزش گذاری کالا برای دریافت حقوق ورودی

معاون امور گمرکی گمرک ایران گفت: براساس تکالیف قانون بودجه ۱۴۰۰ یکی از اتفاقاتی که مربوط به گمرک است، تغییر مبنای ارزش گذاری کالا برای دریافت حقوق ورودی از ۴۲۰۰ به ۲۳ هزار تومان است.

به گزارش بازار، فرود عسگری معاون امور گمرکی گمرک ایران اظهار کرد: ما دو تجربه در طول بعد از انقلاب راجع به تغییر مبنای ارزش داشتیم؛ در دهه ۸۰ و سال ۹۰ این تجربیات را داریم که متناسب با افزایش مبنای محاسبه باید تعدیلاتی در مأخذ سود بازرگانی و حقوق گمرکی اتفاق بیفتد.

او اضافه کرد: کمیسیون ماده یک، دو جلسه تشکیل داد و ان شاءالله ظرف هفته آینده مصوبات دولت در ارتباط با کاهش سود بازرگانی به ما ابلاغ شود.

عسگری گفت: موضوع حقوق گمرکی هم هفته گذشته در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصمیم گیری شد، ‌ امیدواریم برای اجرا ظرف هفته آینده به گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شود.

او افزود: مجلس در ابلاغ بودجه ۱۴۰۱ تکلیف کالای اساسی را مشخص کرد، ‌ یعنی حقوق گمرکی کالای اساسی از چهار درصد به یک درصد تقلیل پیدا کرده است.

معاون امور گمرکی گمرک ایران تصریح کرد: در این قسمت که تقریباً ۱۵ و یک دهم میلیارد دلار واردات سال گذشته ما بود و ۲۸ و ۴ دهم درصد کل واردات کشورمان را در سال گذشته تشکیل داد ما تقریباً تغییرات چندانی نخواهیم داشت، چون اکثراً یا معافیت مالیاتی دارند یا معافیتشان به یک درصد تا پایان سال ۱۴۰۱ تمدید شد.

عسگری افزود: برای سایر کالاها بنا به نیاز و اهمیت آن‌ها در تولید و مایحتاج کشور، کمیسیون ماده یک تبعات مختلف تعرفه‌ها را مورد بررسی قرار خواهد داد.

او گفت: عمدتاً در بخش مواد اولیه، تجهیزات و خطوط تولید کاهش‌های خوبی را در سود بازرگانی شاهد خواهیم بود و بحث حقوق گمرکی که جزو اختیارات مجلس است در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصمیم گیری خواهد شد، که جلسات آن برگزار و نهایی می‌شود.

عسگری با بیان این که حقوق ورودی ما شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی است، اظهار کرد: حقوق گمرکی از اختیارات مجلس است که در ارتباط با کالای اساسی اتفاق افتاده، ولی برای سایر کالاها، چون نیاز است این تعدیل‌ها صورت بگیرد در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تدبیر خواهد شد و بررسی و تصمیم گیری سود بازرگانی نیز در اختیار دولت است.

معاون امور گمرکی گمرک ایران خاطرنشان کرد: اگر این تعدیلات اتفاق بیفتد، دولت سعی خواهد کرد این شوک قیمتی را که ناشی از مبنای ارزش گذاری ما است تقریباً به حداقل برساند و با توجه به بحث حمایت از تولید حتماً آثار و تبعات این با تصمیم گیری‌هایی که گرفته خواهد شد کاهش پیدا خواهد کرد و بخش تولیدی ما از این حیث نگرانی نخواهد داشت.

کد خبر: ۱۴۴٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha