۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
سازمان برنامه مانعی برای پرداخت وام مسکن روستایی| «میرکاظمی» ترک فعل می کند؛ تخصص بودجه ریزی ندارد
رئیس بنیاد مسکن در پاسخ به بازار اعلام کرد

سازمان برنامه مانعی برای پرداخت وام مسکن روستایی| «میرکاظمی» ترک فعل می کند؛ تخصص بودجه ریزی ندارد

نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه سازمان برنامه محکم مقابل پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی ایستاده است، گفت: میرکاظمی با این عدم پرداخت ترک فعل می کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اکبر نیکزاد در سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب و افتتاح حساب ۱۰۰ امام با بیان اینکه علاقمند هستیم که خبر خوب بدهیم چرا که ما مسوولان جزو اولین نفراتی هستیم که باید پاسخگو باشیم ، گفت: در ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰ در شورای عالی مسکن و با حضور رییس جمهور مصوب شد که وام مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. بر اساس این مصوبه مقرر است تا این وام با نرخ سود ۵ درصد، با بازپرداخت ۲۰ ساله و ضمانت زنجیره ای سه نفره به متقاضیان پرداخت شود.

نیکزاد ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه محکم جلوی این مصوبه ایستاده است و مکاتباتی که ما با این سازمان داشتیم یک زونکن شده اند و چندین نامه هم به رییس جمهور ارسال کردیم و رییسی دستور اکید در خصوص پرداخت وام مزبور داده است اما هنوز این وام پرداخت نشده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که با این حساب باید گفت که میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه ترک فعل می کند گفت: ابتدا باید اذعان کنم که ۴۰ هرار روستا در کشور مثل دژ محکم عمل می کنند و این روستاها هستند که محل تولید هستند.

این اقدام میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت نشدن وام مسکن روستایی ترک فعل محسوب می شود. آنها معتقد هستند که این وام تورم زا است

وی افزود: این اقدام میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت نشدن وام مسکن روستایی ترک فعل محسوب می شود. آنها معتقد هستند که این وام تورم زا است.

نیکزاد با بیان اینکه با رییس سازمان برنامه و بودجه دوست هستیم و با هم کار کرده ایم اظهار داشت: میرکاظمی در بودجه ریزی تخصصی ندارد.

وی ادامه داد: روزانه با پرداخت وام مسکن روستایی ۵۵۵ واحد مسکونی احداث می شد اما با این عدم پرداخت قطعا این تعداد واحد مسکونی احداث نخواهند شد.

متاسفانه ردیف حساب ۱۰۰ امام از بودجه ۱۴۰۱ حذف شده است و ما در این خصوص نامه نگاری های زیادی انجام داده ایم

رییس بنیاد مسکن در خصوص حذف ردیف حساب ۱۰۰ امام گفت: متاسفانه ردیف حساب ۱۰۰ امام از بودجه ۱۴۰۱ حذف شده است و ما در این خصوص نامه نگاری های زیادی انجام داده ایم.

نیکزاد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری بازار که آیا از نیکزاد نایب رییس مجلس که اخوی شما هم هست برای بازگشت ردیف بودجه حساب ۱۰۰ امام کمک نگرفته اید؟ گفت: به هر حال ما از ایشان هم انتظار داشتیم که به این موضوع ورود کند.

وی با بیان اینکه ۴۰ هزار روستا در کشور دارای طرح هادی هستند افزود: باید سالانه طرح هادی ۴۳۰۰ روستا مورد بازنگری قرار گیرد.

وی ادامه داد:در سال ۸۴ تنها ۷ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم بودند اما در حال حاضر این عدد به ۵۰ درصد رسیده است و امید است با پرداخت تسهیلات این موضوع سرعت خوبی بگیرد و متوقف نشود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص وضعیت واحدهای در حال ساخت با مسئولیت بنیاد مسکن گفت: سال گذشته ۵۹ هزار و ۱۱۴  واحد در شهرهای مختلف کشور در دست اجرا داشتیم. در شهر تهران نیز قرار شده ۱۸۰ هزار واحد احداث شود که ۱۰ هزار واحد از این تعداد بر عهده بنیاد مسکن قرار دارد. ۳۰۰۰ واحد از این تعداد شروع شده و ۷۰۰۰ واحد دیگر را در سال جاری آغاز می‌کنیم.

۸ هزار واحد مسکن مهر تحویل نشده داریم که به دلیل اختلاف با تعاونی مسکن و یا دعوای حقوقی با پیمانکار و یا نبود زیر ساخت آب و برق و گاز و تحویل داده نشده است

نیکزاد درباره اینکه چه تعداد مسکن مهر در حیطه وظایف بنیاد مسکن به صورت نیمه کاره باقی مانده است، گفت: ۸ هزار واحد مسکن مهر تحویل نشده داریم که به دلیل اختلاف با تعاونی مسکن و یا دعوای حقوقی با پیمانکار و یا نبود زیر ساخت آب و برق و گاز و تحویل داده نشده است.

وی افزود: بنیاد مسکن در این پروژه‌ها به عنوان کارگزار وزارت راه و شهرسازی است و تمام کارهایی که به ما محول شده بود، انجام داده است؛ ضمن اینکه برای تسریع در تکمیل واحدها و تحویل آن به مردم مشکلات مربوط به پروژه‌ها را به تفکیک و جزییات نوشته‌ایم و اطلاع رسانی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از پروژه‌ها که در مرحله تامین اعتبار باقی مانده است قول تامین اعتبارات را گرفته‌ایم، خاطر نشان کرد: در نهایت این پروژه‌ها در صورت تامین اعتبار بنیاد مسکن، تکمیل و تحویل متقاضیان خواهد شد.

نیکزاد ادامه داد: سازمان ملی زمین و مسکن پروژه به پروژه و استان به استان مشکلات این ۸ هزار واحد مسکن مهر را اعلام می‌کردند و برآورد ریالی آن را هم نوشته‌ایم که در صورت تامین اعتبار، پیمانکار تعیین و این واحدها تکمیل می‌شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: وزیر راه و شهرسازی اواخر سال قبل در جلسه‌ای تاکید کرد تا مسکن‌های مهر باقی مانده با هماهنگی، هر چه زودتر باید تحویل مردم داده شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تاثیر افزایش حقوق کارگران بر قیت تمام شده ساخت مسکن ملی گفت: در بحث اقتصاد دو دو تا چهار تا می‌شود. وقتی دستمزد کارگران را عدد قابل توجهی بالا می‌بریم نمی‌توانیم توقع داشته باشیم پیمانکار، قیمت تمام شده را افزایش  ندهد. اما با پیمانکاران صحبت کرده‌ایم تا از طریق ارتقای تکنولوژی ساخت، بخشی از افزایش هزینه‌ها را پایین بیاورند.

هر چه تعداد طبقات افزایش پیدا کند قیمت تمام شده بالا می‌رود. قابلیت ساخت میانگین قیمتی که برای نهضت ملی مسکن محاسبه شده است متری ۴.۵ میلیون تومان نیست و فراتر خواهد بود ولی ملاک ما قراردادی است که با پیمانکار منعقد می‌کنیم

وی در خصوص اینکه قیمت تمام شده واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن چقدر خواهد بود؟ ادامه داد: هر چه تعداد طبقات افزایش پیدا کند قیمت تمام شده بالا می‌رود. قابلیت ساخت میانگین قیمتی که برای نهضت ملی مسکن محاسبه شده است متری ۴.۵ میلیون تومان نیست و فراتر خواهد بود ولی ملاک ما قراردادی است که با پیمانکار منعقد می‌کنیم.

نیکزاد تاکید کرد: آنچه مسلم است این که هزینه ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن برای بلوک‌های ۶ طبقه و بیشتر کمتر از متری ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان تمام نمی‌شود.

رئیس بنیاد مسکن گفت: حدود ۶۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن شهری توسط بنیاد مسکن در حال ساخت است که ۵۱۹۴ واحد سال گذشته تحویل شد مابقی نیز بین ۱۸ تا ۲۴ ماه تکمیل می‌شود.

کد خبر: ۱۴۴٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • طاهره IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      0 0
      واقعا همین جور عمل میکنن خوب مردم سر کار گذاشتن. حالا میر کاظمی تصمیم گیره کشور شده