۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
پای لنگ دورکاری؛ این خانه دور است
آسیب شناسی طرح روزهای کرونایی در مازندران

پای لنگ دورکاری؛ این خانه دور است

ساری - ضریب ۹۰ درصدی نفوذ اینترنت و اتصال بیش از یک‌هزار اداره به سیستم دولت درحالی است که اجرای طرح ساده دوره کاری در ایام کرونایی در مازندران با اماواگرهای فراوانی روبرو شده است.

خبرگزاری بازار؛ مرحله اول دورکاری ادارات از قبل از تعطیلات نوروزی و با اوج گرفتن پیک اول کرونا در مازندران اجرا شد و به نظر می‌رسد کارنامه دستگاه‌های اجرایی در این حوزه چنگی به دل نزده است تاجایی که مدیر ارشد استان خواستار آسیب‌شناسی وضعیت دورکاری کارمندان در ادارات شده است.

دورکاری به‌عنوان رکنی از فاصله‌گذاری اجتماعی در مازندران اجرا شد اما بررسی‌ها نشان داد میز خدمت نمایشی جای دورکاری واقعی را در برخی ادارات گرفت و برخی کارمندان نیز به‌جای ارائه خدمات مجازی و الکترونیک ترجیح دادند در خانه و کنار فرزندان به پاک کردن سبزی و یا کارهای منزل بپردازند.

بسیاری از بانوان کارمند در دوره به‌اصطلاح دورکاری، از این فرصت برای رسیدگی به امور منزل و خانه‌داری استفاده کرده‌اند

آمارهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نشان می‌دهد که از ۶۳ دستگاه اجرایی و اداره کل مازندران فقط ۴۸ دستگاه به راه‌اندازی میز خدمت اقدام کرده‌اند و در بسیاری از میزها، خدمات سنتی و اولیه ارائه شد و تکمیل امور به بعد از شرایط کرونایی و مراجعه حضوری موکول شده است.

 اگرچه مرحله اول دورکاری، زنان و بانوان شاغل در ادارات استان را نشانه گرفته بود اما پایش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از بانوان کارمند استان در دوره به‌اصطلاح دورکاری، از فرصت برای رسیدگی به امور منزل و خانه‌داری استفاده کرده‌اند و به گفته یکی از بانوان کارمند شاغل دریکی ادارات کل استان مازندران، دورکاری عملاً به معنای خانه‌داری و یا مرخصی برای ما محسوب می‌شود زیرا زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات به ارتباط رجوع در دستگاه تابعه ما وجود ندارد.

این بانو ادامه داد: در دور کاری و نبود در اداره سعی کردیم بیشتر به درس‌ومشق فرزندان برسیم و خانه‌داری کنیم زیر عملاً امکان ارائه خدمت به ارباب‌رجوع از طریق دورکاری وجود ندارد و مستلزم آن است که حضوراً در اداره فعالیت داشته باشیم.

مشکلات و چالش‌های فراروی دورکاری ادارات

وضعیت ادارات مازندران در ایام دورکاری و پیک کرونا حالت نیمه تعطیل بوده و برخی از دستگاه‌ها فقط با قرار دادن یک میز نمایشی به‌عنوان خدمت در جلوی درب اداره، پاسخگوی ادارات بودند و بیشتر این خدمت در حد گفتن کسی نیست تا کارها را انجام دهد و یا بعداً مراجعه کنید، خلاصه می‌شد.

برخی از شهروندان نیز بابیان اینکه برخی ادارات خدمات مردمی عملاً از حضور ارباب‌رجوع به بهانه شیوع کرونا جلوگیری می‌کنند، عنوان کرده‌اند، درب‌های شیشه‌ای برخی ادارات تا نیمه‌باز است و یک نگهبان مشغول پاسخگویی به مراجعان هستند.

مشکلات و چالش‌های فراروی دورکاری ادارات و معطل ماندن برخی از کارهای مردم حتی داد استاندار مازندران را دراورد و با عنوان اینکه آسیب‌شناسی باید نسبت به دورکاری کارمندان صورت گیرد، هدف دورکاری را تحقق عدالت مدیریت بیان می‌کند و می‌گوید: بیش از هفت هزار نفر در ادارات استان در سطوح مدیریتی فعالیت دارند.

باید وضعیت کارمندان اعم از بانوان، افراد مسن و یا کارهایی که بتوان در قالب دورکاری انجام داد شناسایی و پایش شود

احمد حسین زادگان با اظهار اینکه به نظر می‌رسد مرحله اول دورکاری به‌خوبی اجرانشده است، خواستار آسیب‌شناسی و پایش در این زمینه شد و گفت: باید وضعیت کارمندان اعم از بانوان، افراد مسن و یا کارهایی که بتوان در قالب دورکاری انجام داد در استان شناسایی و پایش شود.

وی درعین‌حال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان را مأمور کرد تا سازوکار اجرایی خاصی برای ارائه خدمات در ایام دورکاری تعریف کند و افزود: اولویت در اجرای طرح دورکاری بانوان کارمند و مادران شاغل دارای فرزند خردسال هستند.

استاندار مازندران بابیان اینکه در شرایط شیوع کرونا نباید کارهای مردم معطل و برزمین ماند، اضافه کرد باید از ظرفیت دورکاری و برپایی میز خدمت الکترونیکی و برجسته شدن خدمات، کارهای مردم را پیش برد.

میزهای نمایشی خدمت

درعین‌حال رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران بابیان اینکه از مجموع دستگاه‌های اجرایی استان ۴۸ دستگاه فقط میز خدمت را برپا کرده‌اند، به چالش‌های اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: تشکیل نشدن کارگروه‌های تخصصی برای رسیدگی به مسائل و مشکلات ارباب‌رجوع ازجمله آسیب‌ها بوده است.

مفید غلامی با عنوان اینکه میزهای خدمت نباید تشریفاتی و فرمایشی باشد، تصریح کرد: پیگیر نبودن دستگاه‌های اجرایی ازجمله چالش‌ها به شمار می‌رود و باید در میزهای خدمت، خدمات واقعی به مردم ارائه شود زیرا هدف میزهای نمایشی صوری نیست.

درحالی‌که طیف وسیعی از خدمات و مشاغل قابلیت دورکاری دارد و به تأکید کارشناسان منجر به افزایش بهره‌وری کارکنان و کارمندان خواهد شد اما اجرای این طرح نیازمند ایجاد زیرساخت‌های فنی، آموزشی و امنیتی و ساختارهای مناسب تشکیلاتی در سازمان‌ها است.

آمارهای سازمان فناوری و اطلاعات مازندران حکایت از اتصال بیش از هزار دستگاه اداری استان به شبکه دولت دارد اما کرونا ویروس نشان داد که بازنگری و اصلاح ساختاری الکترونیکی دولت در سازمان‌های تابعه در مازندران بیش‌ازپیش الزامی به نظر می‌رسد.

کد خبر: ۱۴٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha