۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۵
ارز ارزان در راه! | توان مدیریت دولت در بکارگیری منابع ارزی آزاد شده مشخص می شود
«بازار» از تبعات منابع ارزی آزاد شده گزارش می دهد

ارز ارزان در راه! | توان مدیریت دولت در بکارگیری منابع ارزی آزاد شده مشخص می شود

با آزاد سازی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودی ایران در پی توافق جدید، کارشناسان می گویند؛ این آزاد سازی تاثیر بالایی بر کاهش نرخ ارز و توسعه اقتصادی کشور در صورت مدیریت صحیح دارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: از آنجایی که بخش قابل توجهی از منابع ارزی ایران به دلیل وجود تحریم ها و بسته شدن سوئیفت بانکی نزد برخی کشورهای دنیا مسدود شده است اما اخیرا بخشی از این منابع در پی انجام توافقات برجام آزاد و قرار است به تازگی نیز همچنان منابع ارزی بلوکه شده چشم گیری آزاد شود.

برنامه ریزان و تصمیم گیران دولت باید طوری این منابع را با حفظ اولویت ها مدیریت کنند که اقتصاد کشور بر مدار رشد قرارگیرد و زمینه کاهش نرخ ارز را در بازار ایجاد شود

تقویت بنیه بانک مرکزی در مدیریت بازار با آزاد سازی ارزهای بلوکه شده
آزادسازی چنین منابعی هرچند کمک می کند تا بنیه منابع ارزی کشور تقویت و قدرت مانوردهی بانک مرکزی در رونق تجارت و مدیریت بازار ارز بیشتر شود اما صاحب نظران اقتصادی تاکید دارند؛ برنامه ریزان و تصمیم گیران دولت باید طوری این منابع را با حفظ اولویت ها مدیریت کنند که اقتصاد کشور بر مدار رشد قرار گیرد و زمینه کاهش نرخ ارز را در بازار ایجاد کند.
رشد اقتصادی که می تواند تاثیر بسزایی بر کاهش میزان تورم و گرانی در بازار را به دنبال داشته باشد و توسعه اقتصادی کشور را تا حدودی رقم زند. البته دولت به دلیل تحمیل کسری سنگین بودجه دچار مشکلاتی است و از طرفی خیلی از پروژه های اقتصادی مولد و ... به موجب عدم تامین منابع مالی لازم برای راه اندازی و توسعه معطل مانده اند که ورود ارزهای بلوکه شده به کشور در صورت مدیریت صحیح آن می تواند تحرک بخشی قابل توجهی را در تسریع چرخ اقتصاد کشور ایجاد کند. اقتصادی که این روزها به دلیل مشکلات فراوان در رکود بسر می برد و رونق چندانی ندارد.

هرچه بنیه بانک مرکزی با افزایش میزان درآمدهای ارزی و دسترسی به ارزهای بلوکه شده قوی شود نرخ ارز در بازار کاهش می یابد، زیرا قدرت مانوردهی بانک مرکزی در مدیریت ارز افزایش خواهد یافت

تصمیم مهم برنامه ریزان اقتصادی در بکارگیری منابع ارزی
کامران ندری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره ضرورت توجه به رونق اقتصاد کشور با دسترسی به منابع مالی در صورت آزادسازی ارزهای بلوکه شده کشور و چگونگی استفاده از آن گفت: ‌این یک سوال کلیدی است چرا که سیاست گذاران اقتصادی باید به درستی تصمیم بگیرند که منابع سرازیر شده از محل درآمدهای نفتی و مازاد تراز تجاری همچنین ارزهای بلوکه شده ای که آزاد شوند به چه صورت مورد استفاده قرار گیرد که هم رونق اقتصادی و هم رفاه عمومی را در پی داشته باشد.
وی با بیان اینکه در صورت آزادسازی ارزهای مسدودی بی تردید نرخ ارز باید در بازار کاهش یابد و اقتصاد کشور تا حدودی متحول شود، افزود: طبیعی است که هرچه بنیه بانک مرکزی با افزایش میزان درآمدهای ارزی و دسترسی به ارزهای بلوکه شده قوی شود نرخ ارز دربازار کاهش می یابد، زیرا قدرت مانوردهی بانک مرکزی در مدیریت ارز افزایش خواهد یافت. اما باید دید که این نرخ تا چه نقطه و رقمی می تواند کارساز و موثر واقع شود و چه توجیهی دارد تا به اقتصاد کشور لطمه نزند و یا رونق اقتصادی ایجاد کند.

وقتی آزادسازی ارزهای بلوکه شده رسانه ای می شود مردم توقع دارند که تغییری در زندگی آنها و اقتصاد کشور ایجاد شود و مدیران دولتی نیز پس از گذشت چند ماه باید عملکرد خود را به مردم بگویند و توضیح دهند که این منابع صرف چه شده است

مطالبه مردم و ضروریت پاسخگویی دولت در مدیریت منابع ارزی آزاد شده
این کارشاس اقتصادی ادامه داد: ‌وقتی آزادسازی ارزهای بلوکه شده رسانه ای می شود مردم توقع دارند که تغییری در زندگی آنها و اقتصاد کشور ایجاد و احساس شود و مدیران دولتی نیز پس از گذشت چند ماه باید عملکرد خود را به مردم بگویند و توضیح دهند که این منابع صرف چه و در کجا بکارگرفته شده است. بنابراین استراتژی دولت باید این باشد که منابع ارزی کشور را چگونه مدیریت کند و اقدامات لازم برای کاهش نرخ ارز و نگه داشتن قیمت دلار در یک نقطه را چگونه ترتیب دهد.
ندری اظهار داشت: با آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده چنانچه بانک مرکزی بخواهد نرخ ارز را در یک محدوده قیمتی پایین در نظر گیرد باید بازار را به خوبی مدیریت کند و هر روز آن را مورد بازبینی قرار دهد، از طرفی نیز با کسب درآمدهای ارزی و افزایش میران آن سیاست های تجاری نیز اهمیت ویژه ای پیدا می کند چرا که موضوع اختصاص ارز برای واردات کالاهای ضروری مورد نیاز کیفی که در داخل کمیاب و یا تولید نمی شود مورد توجه قرار می گیرد در چنین شرایطی دولت علاوه بر مدیریت بازار ارز باید سیاست های تجاری را نیز مورد توجه و بازبینی قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد:‌ به نظر می رسد بعد از آزاد سازی پولهای بلوکه شده ایران دولت با یک سری سئوالات مهم و کلیدی مواجه می شود این که نرخ ارز روی چه عددی بایستد و یا سیاست های تجاری چه بخشی تداوم و یا اصلاح شود در واقع دولت باید به این مسائل پاسخ دهد و عملکرد خود را برای مردم بیان کند.
این کارشناس اقتصادی افزود:‌ چنانچه ارزی آزاد شد و یا منابع ارزی درپی فروش قابل توجه نفت با قیمت بالا افزایش یافت کار دولت را برای پاسخگویی سخت می کند چرا که توان دولت را در مدیریت اقتصاد کشور را نشان می دهد تا مشخص شود درآمدهای ارزی دولت چگونه و به کجا هدایت و چه نتیجه ای در این زمینه حصول شده است.

تخصیص ارز باید با اولویت سرمایه گذاری های پربازده و تکمیل پروژه های عمرانی و صنعتی که بیشترین منفعت را در کمترین مدت زمان برای کشور دارد، بکار گرفته شود، ‌ البته این موضوع بستگی به سیاست گذاری های بانک مرکزی دارد

ضرورت اولویت بخشی تخصیص ارز با هدف کاهش نرخ این کالا و رشد اقتصادی
همچنین آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره اثربخشی منابع آزادشده ارزی کشور و اینکه قرار است بخش قابل توجه منابع بلوکه شده نیز به زودی آزاد شود، گفت:‌ هر اندازه درآمدهای ارزی دولت به اشکال مختلف چون درآمد ارزی از محل آزاد سازی و یا کسب ارز از طریق صادرات نفت و ... بیشتر شود به سود کشور برای ترقی اقتصاد کشور و خانوارها است. البته این موضوع بسته به شیوه برنامه ریزی دولت دارد که این منابع ارزی را در چه بخش و زمینه ای بکارگیرد تا نتیجه رضایت بخشی را داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه تخصیص ارز باید با اولویت سرمایه گذاری های پربازده و تکمیل پروژه های عمرانی و صنعتی که بیشترین منفعت را در کمترین مدت زمان برای کشور دارد بکار گرفته شود، ‌ افزود:‌ البته این موضوع بستگی به سیاست گذاری های بانک مرکزی و دست اندر کاران و مدیران دولت دارد که چگونه از این منابع به درستی استفاده تا جذب بنگاههای اقتصادی مولد شود و یا بر بازار ارز تاثیر مستقیم بگذارد تا قیمت ها در این بازار نزولی و به ثبات برسند.

بانک مرکزی چون تابع دستور دولت است نمی خواهد خیلی نرخ ارز را در بازار پایین در نظر گیرد ولی بی تردید با آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده قظعا نرخ ارز در بازار کاهشی خواهد شد

احتمال کاهش نرخ ارز در بازار روزهای آینده
این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود:‌ هر چند با افزایش میزان منابع ارزی کشور قیمت ارز در بازار باید بر مدار نزول قرار گیرد اما بانک مرکزی چون تابع دستور دولت است نمی خواهد خیلی نرخ ارز را در بازار پایین در نظر گیرد ولی بی تردید با آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده قظعا نرخ ارز در بازار کاهشی خواهد شد.
بنا به این گزارش، با آزادسازی منابع ارزی مسدود شده چگونگی توان دولت در مدیریت اقتصاد کشور مشخص می شود این در حالی است که اخیرا یک مقام آگاه از توافق برای آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودی ایران خبر داده است؛ گفته می شود دارایی هایی مذکور، چندین برابر
۴۷۰میلیون یورویی بوده که به تازگی پس از توافق ایران و انگلیس، وصول شد. توافق انجام شده برای آزادسازی منابع ارزی ایران در واقع دومین گشایش مهم ارزی طی هفته های اخیر است.

کد خبر: ۱۴۴٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha