۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
اقتصاد دانش‌بنیان مسیر توسعه پایدار را هموار می‌کند
یادداشت؛

اقتصاد دانش‌بنیان مسیر توسعه پایدار را هموار می‌کند

همدان- «دانش به‌عنوان یک منبع دائمی همواره دراختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار دارد تا سبب افزایش مزیت رقابتی و ایجاد ارزش‌افزوده و توسعه پایدار شود» این جمله ای از یادداشت فاطمه بختیاری است که می خوانید.

فاطمه بختیاری*؛ بازار: بدون شک هسته فراشمول جهان بر اساس دانش و فناوری پایه‌گذاری شده است و هدف باری‌تعالی هم از آفرینش و خلقت جهان جز بر اساس اصول و قاعده و تکنیک‌های دانش‌بنیان استوار نبوده است ضمن اینکه این هم‌افزایی دانش‌محور در کالبد تمامی هستی مشهود است چراکه اگر خلقت جهان بر محور دانش و فناوری پایه‌گذاری نشده بود انسان‌هایی کاشف و کشف کننده رموز خلقت در عرصه‌های جهانی ظهور و بلوغ پیدا نمی‌کردند.

آری اگر رشته افکار در ذهن آدمی جای نمی‌گرفت جهان قادر به رسیدن به پیشرفت‌هایی که در عصر امروز شاهد آن هستیم نبود؛ ذهن انسان در طول تاریخ به‌صورت خارق‌العاده به رشد و بالندگی رسیده و هسته خلقت را شکافته و کشف کرده و توانسته تا حدودی از رمز و رازهای خلقت پرده بردارد.

هر چه جهان روبه‌جلو حرکت می‌کند ذهن و حافظه انسان بیشتر از قبل پرورش می‌یابد و با اتکا به بورد مطالعاتی به دستاوردها و علوم ماورای تصور دست می‌یابد کما اینکه پیش‌ازاین برای انسان‌های ماقبل تاریخ و دهه‌ها و سده‌های پیش‌ازاین آرزویی دست‌نیافتنی بوده است.

با تفاسیر عنوان‌شده می‌توان اذعان داشت که در جهانی عاری از دانش و فناوری یک ثانیه هم نمی‌توان زیست چراکه زندگی بشر امروزی بدون پیشرفت و تکنولوژی و فناوری امکان‌پذیر نیست، اگرچه ایران‌زمین ما از جهان کمی عقب‌تر در زمینه‌های مختلف فراشمول علمی و فناوری ایستاده اما نباید بیش از این منتظر بازبماند و می‌بایست با تکیه‌بر علم و درایت و حافظه فرمان روزگار را به سمت پیشرفت فزاینده و جهان‌شمول بچرخاند و پیش ببرد.

هریک از افراد به‌صورت منحصربه‌فرد استعدادهایی درخور توجه دارند که با شکوفایی این استعدادها می‌توان ایرانی ساخت که از تمام مواهب و امکانات پیش‌رونده در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استفاده کند

در اینجا باید خاطرنشان کرد که برای رسیدن و نیل به اهداف عالیه پیشرفت و فناوری باید از ظرفیت تمامی افراد جامعه به نحو احسن استفاده کرد چراکه هریک از افراد به‌صورت منحصربه‌فرد استعدادهایی درخور توجه دارند که با شکوفایی این استعدادها می‌توان ایرانی ساخت که از تمام مواهب و امکانات پیش‌رونده در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استفاده کند؛ البته باید مسئولین پادررکاب توسعه و پیشرفت باشند و با یک هم‌افزایی جهادگرانه به استعدادهای تک‌تک افراد جامعه توجه ویژه داشته باشند.

تاریخ گواه آن است که متأسفانه علیرغم توصیه‌ها و بیانات اندیشمندانه و هوشیارانه مقام معظم رهبری که محور صحبت‌های فرازمندانه ایشان از سال ۱۳۸۹ بر پایه پیشرفت و فناوری و اقتصاد مقاومتی بوده بازهم مسئولین نتوانسته‌اند تا امروز به این فرمایشات فرازمندانه جامه عمل بپوشانند.

همان‌طور که می‌دانیم رهبری معظم در طول دو دهه اخیر بر توجه به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی که بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و در ۲۴ بند به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ‌شده است، تأکید ویژه داشتند و امسال نیز پیرو همین امر، از سوی ایشان بر تولید و اشتغال‌زایی بر محور اقتصاد دانش‌بنیان تأکید شد تا بر پایه اقتصاد دانش‌محور و دانش‌بنیان، کشور در توسعه اقتصادی به یک پایداری عظیم و بنیادین نائل شود.

محصولات دانش‌بنیان اکنون نقش اساسی در توسعه اقتصادی کشورها داشته به‌طوری‌که سهم آن‌ها در تولیدات صنعتی جهان در حال افزایش است و در این میان محصولات دارویی ازجمله محصولات با فناوری بالا هستند که در دسته محصولات دانش‌بنیان قرار می‌گیرند ضمن اینکه در سال‌های اخیر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند افزایش‌یافته است.

صنعت دارویی دومین سودآوری را در جهان پس از نفت، گاز و پتروشیمی به خود اختصاص داده است و در این میان بازار دارویی ایران رشد ۳۰ درصدی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ را تجربه کرده است که از متوسط منطقه بالاتر بوده است.

تولید و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان حوزه داروسازی و ابزارآلات پزشکی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند موجب ارزآوری و ارزش‌افزوده بالایی برای کشور شود

ناگفته پیداست تولید و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان حوزه داروسازی و ابزارآلات پزشکی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند موجب ارزآوری و ارزش‌افزوده بالایی برای کشور شود و می‌تواند کشور را در عمل به اقتصاد مقاومتی یاری رساند.

بنابراین با توجه به نقش و جایگاه این حوزه و توانمندی‌های بالای متخصصان ایرانی انتظار می‌رود حمایت‌ها و تسهیلات بیشتری در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف قرار گیرد تا شاهد پیشرفت روزافزون کشورمان باشیم.

در حال حاضر ۲۴۰ شرکت فناور در استان همدان وجود دارد که در حال فعالیت در حوزه‌های تخصصی هستند که در صورت سهل‌انگاری و عدم‌حمایت از آن‌ها ممکن است در حوزه دانش و فناوری عقب بیفتیم.

همچنین در همین راستا ۵۱ شرکت دانش‌بنیان در استان همدان در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۳۶ شرکت به عرصه تولید محصول رسیده و ۱۵ شرکت به‌صورت نوپا در تلاش برای استواری هستند و در مرحله نمونه‌های آزمایشگاهی محصول قراردارند.

بدون شک در مباحث فناورانه هر چه تعداد شرکت‌ها بیشتر باشد جای خالی بیشتری برای فعالیت احساس می‌شود چراکه فناوری و تولید شرایط فعالیت بسیار زیادی در هسته شاکله خود به‌صورت نهفته دارد که توسط افراد توانمند شکوفا می‌شود.

همچنین در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان همدان ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی وجود دارد که باید شرکت‌های فعال در این حوزه موردحمایت قرار بگیرند.

مطالب گفته شد تا به این مطلب برسیم که دانش یکی از نیروهای بسیار مؤثر در تحولات اقتصادی و اجتماعی بشمار می‌آید و به‌عنوان یک کالای عمومی محسوب می‌شود زیرا می‌توان دانش را بدون کاهش و استهلاک با دیگران به مشارکت گذاشت.

باید اذعان داشت که دانش به‌عنوان یک منبع دائمی همواره در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار دارد تا با مشارکت مکرر در فرایندهای گوناگون تولیدی و خدماتی، سبب افزایش مزیت رقابتی و ایجاد ارزش‌افزوده و توسعه پایدار شود.

* فعال رسانه ای

کد خبر: ۱۴۴٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha