۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
لایحه موافقتنامه خدمات هوایی ۲ جانبه بین ایران و عراق تصویب شد
با موافقت نمایندگان؛

لایحه موافقتنامه خدمات هوایی ۲ جانبه بین ایران و عراق تصویب شد

نمایندگان با لایحه موافقتنامه خدمات(سرویس‌های) هوایی دو جانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق موافقت کردند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۷ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با ۱۶۴ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه با اصل و جزئیات لایحه موافقتنامه خدمات(سرویس‌های) هوایی دو جانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق موافقت کردند.

متن ماده واحده به شرح ذیل است:

موافقتنامه خدمات (سرویس‌های) هوایی دو جانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق مشتمل بر یک مقدمه و نوزده ماده و یک ضمیمه به شرح پیوست تصویب و به دولت اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

بر اساس تبصره این ماده؛ در اجرای این موافقتنامه و اصلاحات بعدی آن رعایت اصول هفتاد و هفتم (۷۷)، یکصد و بیست و پنجم(۱۲۵) و یکصدو سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

حسن نوروزی در موافقت با لایحه موافقتنامه سرویس های هوایی دو جانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق، گفت: این لایحه جدید نیست، ایران با ده ها کشور مختلف چنین موافقتنامه ای دارد، علمای بزرگ نیز اعتراض داشتند چرا هزینه سفر به ترکیه ارزان تر از سفر به عراق است.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس توضیح داد: در فرودگاه عراق هزینه های مازادی دریافت می شود که با تصویب این لایحه می توان آن را دوطرفه کرد، امضای این موافقتنامه ضروری است و با آن می توان مشکلات و نیازهای دو کشور را برطرف کرد.

علیرضا سلیمی در موافقت با لایحه مذکور، بیان کرد: دغدغه عدم رعایت شأن زائرین در عراق درست و به جا است که این موضوع در ماده ۷ لایحه ارائه شده دیده شده است همچنین هزینه های مازادی در فرودگاه بغداد و نجف از زائران گرفته می شود که با امضای موافقتنامه ارائه شده این هزینه ها دو طرفه می شود و ما نیز در فرودگاه های ایران می توانیم آن را دریافت کنیم.

نماینده مردم محلات در مجلس ادامه داد: همچنین با معاهده مذکور می توانیم ظرفیت شرکت های هواپیمایی ایران را برای حمل مسافر افزایش دهیم از سوی دیگر با انجام این موافقتنامه می توانیم از حقوق خود به عنوان عضوی از کنوانسیون هواپیمایی بهره مند شویم.

سید علی موسوی در جریان بررسی لایحه موافقتنامه سرویس های هوایی دو جانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق در مخالفت با این لایحه گفت: با توجه به رفت و آمد مردم کشور به عتبات عالیات موضوع موافقت نامه سرویس های هوایی دوجانبه با عراق بسیار مهم است.

نماینده مردم ملکان در مجلس یازدهم ادامه داد: موضوع امنیت هوایی رعایت نشده است، مخصوصاً در موضوع شهادت حاج قاسم سلیمانی، امنیت هوایی رعایت نشده بود. درخواست داریم این موضوع به کمیسیون بازگردد تا به موافقت نامه جامعی دست یابیم. شهادت حاج قاسم سلیمانی که در فرودگاه بغداد رخ داد، اهمیت امنیت هوایی را نشان می دهد. عدم توجه به نکات امنیتی در بحث امنیت هوایی باعث شد که سردار بزرگمان را از دست بدهیم، هر چند شهادت ایشان منشأ خیر و برکت بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی است.

همچنین سید احمد رسولی نژاد نیز در مخالفت با لایحه موافقتنامه سرویس های هوایی دو جانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق گفت: به طور کلی با دولت عراق طبق تجربه توافق نامه های بسیاری انجام شده، اما به آنها عمل نشده است.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفتار نامناسب با زوار ایرانی مطرح کرد: جمعی از همکاران اخیراً به سفر عتبات عالیات رفتند و رفتار نامناسبی در فرودگاه های عراق دیده اند. دولت و وزارت امور خارجه مسئول است و باید پاسخ بدهد. چرا باید یک زائر ایرانی تا ۶ بار مورد بازرسی قرار بگیرد؟ با زائر ایرانی در فرودگاه عراق رفتار مناسبی نمی شود.

وی تصریح کرد: زوار عتبات عالیات به عشق امام حسین (ع) هزینه های سنگینی را متقبل می شوند، در صورتی که هزینه سفر به ترکیه بسیار کمتر است زوار دو برابر هزینه سفر به ترکیه را به عتبات عالیات می دهند. دولت و وزارت امور خارجه و مجلس باید پیگیری کنند. هیات رئیسه باید این موضوع را پیگیری کنند و به داد زوار ایرانی برسند.

کد خبر: ۱۴۳٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha