۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
دولت با اصلاح ساختارهای اقتصادی مسیر حرکت چرخه اقتصاد کشور را تغییر دهد
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت با اصلاح ساختارهای اقتصادی مسیر حرکت چرخه اقتصاد کشور را تغییر دهد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از دولت خواست تا برای تغییر مسیر حرکت اقتصاد کشور، اصلاح ساختارهای اقتصادی به ویژه در حوزه نظام بودجه‌ای و نظام بانکی را در دستورکار خود قرار دهد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز(چهارشنبه ۱۷ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: در ابتدا وقوع حادثه ننگین در حرم مطهر امام رضا(ع) که با اقدام خائنانه مزدوران خارجی و با حمایت بخشی از عناصر داخلی انجام شده است را محکوم می کنیم و از دستگاه امنیتی کشور و مجموعه متولیان این حوزه درخواست می‌کنیم در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی کنند.

انجام تعهدات اقتصادی باید در مذاکرات مورد توجه قرار گیرد
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در خصوص مباحث ملی اولین نکته با وضعیت برجام مرتبط است، خبرهایی که از ایفاء تعهدات بخش اقتصادی برجام داریم نگرانی ما را در ارتباط با ایفاء این تعهدات از گذشته بیشتر کرده است، تجربه مواجهه نظام جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های مقابل در خصوص ایفاء تعهدات در موضوع برجام که بخشی از آن تعهدات هسته‌ای ایران بود که همه آن انجام شد اما طرف دیگر که تعهدات اقتصادی بود همچون تحریم بانک مرکزی که باید به نفع تحریم تجارت در جمهوری اسلامی ایران برطرف شود و بسیاری از این موضوعات متاسفانه تجربه‌ها نشان داد آمریکایی‌ها و طرف های همراه با آمریکا به تعهدات خود عمل نکردند.

وی تصریح کرد: این نگرانی الان در کشور وجود دارد که علی رغم همه تلاش‌هایی که وزارت امور خارجه انجام داده که جای دارد از وزیر امور خارجه و تیم همراه ایشان تقدیر شود اما در ارتباط با رفع تعهدات اقتصادی در صورت عدم تضمین لازم مجددا ما گرفتار تصمیماتی شویم که هزینه آن برای نظام به مراتب بدتر از وضعیت موجود است. بنابراین این تاکید بنده است بر این موضوع که در ضمانت اجرایی برای رفع تحریم‌های اقتصادی که ورود ما به این موضوعات بود باید دولت تصمیم گیری جدی انجام دهد.

پورابراهیمی با اشاره به اقدامات اقتصادی دولت، خاطرنشان کرد: طبیعتا در ۶ ماه پایانی سال گذشته اقدامات دولت در حوزه اقتصادی اقدامات اولیه‌ای بوده است اما انتظار ما از تیم اقتصادی دولت انجام اصلاحات ساختاری در نظام اقتصادی کشور است، اصلاح ساختاری که حضرت آقا در موضوعاتی مثل بودجه رسما اعلام و بیان کردند، لذا تاکید می‌کنم از تیم اقتصادی دولت و از شخص آقای رییس جمهور درخواست می‌کنیم آنچه که می تواند مسیر حرکت اقتصاد را متفاوت کند و وضعیت کشور را نسبت به گذشته بهبود ببخشد اصلاح ساختارهای اقتصادی است. اصلاح ساختار در حوزه نظام بودجه‌ای و ناترازی نظام بانکی کشور که به نظر می‌رسد به امان خدا رها شده است و باید حتما برای آنها تصمیم‌گیری کرد.

مشکلاتی که باید مسئولان شرکت ملی مس کرمان رفع کنند
وی در بیان مشکلات حوزه انتخابیه‌اش، اظهار کرد: ابتدا از وزیر صنعت، معدن و تجارت بابت انتصاب مدیرعامل جدید شرکت ملی مس َقدردانی می‌کنم، مردم عزیز کرمان؛ سالهاست شرکت ملی مس علی رغم وجود ذخائر بسیار گسترده معدنی که می‌توانست در مقایسه با شرکت‌های دیگر ظرفیت بزرگ اقتصادی ایجاد کند تصمیمات لازم در آن برای طرح‌های توسعه اتخاذ نشده است. ظرفیتی که به ما گزارش شده و اخیرا در نشست‌های تخصصی بررسی کردیم حدود ۱۷ میلیارد تُن ذخیره برآوردی است که امکان سرمایه‌گذاری در شرکت ملی مس وجود دارد. از حدود ۴۰ سال قبل تا امروز این ظرفیت از ۱۵۰ هزار تُن مس کاتد امروز به ۲۵۰ هزار تُن با عدد بالاتری که با روش‌های محساباتی انجام می‌دهند از طریق اعمال قراضه به هزار ۲۸۰تُن ظرفیت خواهد رسید. این نشان می‌دهد این ظرفیت با آن موضوع اساسی توسعه کاملا متفاوت است. شرکت‌هایی که همزمان با شرکت ملی مس در دنیا راه‌اندازی شدند امروز بیش از ۵ تا ۱۰ برابر این ظرفیت در حال تولید هستند لذا طرح‌های توسعه تصمیم اول ما است.

پورابراهیمی بیان کرد: خوشبختانه برنامه‌هایی که امروز در شرکت ملی مس ارائه شده در بخش‌های طرح های توسعه مبنای تصمیم ما است. درخواست ما از مجموعه‌های اقتصادی همانند شرکتی که به آن اشاره کردم توسعه فعالیت‌های پایین دستی است که بتواند در کنار توسعه طرح‌های معدنی فعالیت‌های این بخش را عملیاتی کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: در مورد وضعیت رسالت اجتماعی در حوزه‌های مختلف امروز متاسفانه به صورت مطلوب اجرا نشده و درخواست ما این است که به شکل کاملا عادلانه در بخش‌های مختلف عملیاتی شود. نکته بعدی که بسیار حائز اهمیت است مسائل زیست محیطی است، امروز در دنیا توسعه همراه با تصمیمات زیست محیطی است اگر قرار باشد در این بخش‌ها اقدامات توسعه ای انجام شود اما آرسنیک آب ۱۰ برابر حد مجاز در کرمان باشد، آلایندگی ۲۰ برابر حد مجاز باشد قطعا این صنعت نمی‌تواند به کشور خدمت کند و ما جلوی این صنعت خواهیم ایستاد اما باید در کنار توسعه این اقدامات هم انجام شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: موضوعات مربوط به مسائل فرهنگی و ورزشی هم یکی از بحث‌های این مجموعه است که با اقداماتی که انجام شده لازم است تقویت شود و عدالت اقتصادی هم انشالله انجام شود.

کد خبر: ۱۴۳٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha