۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
۵۰ درصد اراضی دیم کشور رها شده است

۵۰ درصد اراضی دیم کشور رها شده است

در حالیکه بیش از ۸۰ درصد کشت جهان به کشت دیم اختصاص دارد در ایران حدود ۵۰ درصد اراضی مناسب برای کشت دیم است.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر معاون زراعت جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت مغفول مانده کشت دیم در کشور، گفت: با توجه به اینکه ایران در کمربند خشکی قرار گرفته باید روش هایی را بکار گرفت تا از تبخیر و تعرق آب موجود در زمین جلوگیری شود و تبخیر منایع آبی به حد اقل برسد.

مهاجر افزود: از ۱۷ میلیون اراضی قابل کشت دیم، تنها ۱۰ میلیون هکتار مساعد کشت است که تاکنون شش میلیون هکتار آن زیر کشت رفته و چهار میلیون هکتار آن رها شده است.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز با اشاره به برنامه این ستاد در مورد توسعه کشت دیم در کشور می گوید: به منظور افزایش بهره وری کشت دیم، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اجرای طرح جهش دیم به یاری کشاورزان آمده است.

سید مصطفی سید هاشمی گفت: با اجرای طرح جهش دیم تاکنون دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم کشور زیر کشت رفته است. همچنین با اجرای طرح جهش دیم تا کنون بیش از ۱۲۰ هزار کشاورز در پانزده استان کشور نیز تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

به گفته سید هاشمی این طرح دو سال است که در حال اجراست و تاکنون بیش از ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی دبم را به زیر کشت برده است و هدف گذاری ۵ ساله را دنبال می کند.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود: به منظور بهره وری و ارتقاء بیشتر سطح دانش کشاورزان اقدام به برگزاری کلاس های ترویجی و آموزشی از جمله اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بوده که با اجرایی شدن این امر مهم شاهد افزایش ۲۰ درصدی تولید قبل از اجرای طرح بوده ایم.

معاون امور بیمه ای صندوق بیمه کشاورزی نیز در خصوص بیمه زمین های دیم گفت: در این مدت توانسته ایم از ۶۲۰ هزار هکتار اراضی دیم درخواستی بیمه، بیش از ۵۸۰ هزار هکتار رابیمه کنیم.

نوری افزود: برای بیمه این میزان از زمین های کشاورزی بیش از ۴۲۰ میلیارد تومان در قالب خسارت به کشاورزان پرداخت شده است.

پیش بینی می شود در صورت اجرای کامل طرح جهش تولید در دیمزارها، بیش از یک میلیارد دلار، واردات محصولات اساسی کاهش یافته و از خروج ارز کشور جلوگیری شود.

کد خبر: ۱۴۳٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha