۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
نشانه هایی از اصلاح شاخص وجود دارد؟ دلایل رشد بورس در فصل بهار
گفتگوی تحلیلی بازار با کارشناسان؛

نشانه هایی از اصلاح شاخص وجود دارد؟ دلایل رشد بورس در فصل بهار

در روزهای اخیر حجم معاملات رشد قابل ملاحظه ای داشته و تعداد صف های فروش به شدت کاهش یافته و به صف های خرید افزوده شده و همه اینها نشانه های مثبتی برای بازار هستند اما عده ای نگران اصلاح شاخص هستند.

بازار؛ گروه بورس: هفته اخیر با چاشنی اخبار مربوط به مذاکرات، حجم های بالای معاملات و تقاضای جدید برای خرید سهام همراه بود و از میانه هفته بعد از مثبت های پی در پی شاهد افزایش عرضه ها در بازار بودیم، البته نکته خوبی که در معاملات به چشم می خورد افزایش قابل توجه و رکورد زنی معاملات خرد بود که نشان می دهد خریدار خوبی پشت بازار نشسته و مترصد ورود در نوسانات است و همین هم خودش را در بازار نشان داده است.

مخصوصا در سهام شاخص ساز به محض منفی شدن شاهد افزایش تقاضای قابل توجه و اردرهای خوبی از جانب خریداران بودیم. نیمه اول بازار سه شنبه هم پیرو این عرضه ها سهام دست به دست شدند اما از نیمه دوم بازار تقاضا بهبود یافته و بسیاری از صف فروش های احتمالی جمع شد نکته مهم دیگر اینکه از نظر روانی بازار اگر این گردنه را رد کند اعتماد بیشتر می تواند به اهالی بازار برگرداند و برای ورود پول های بزرگتر آمادگی بیشتری داشته باشد و در ادامه شاخص کل در سناریوی غالب می تواند حداقل در موج فعلی تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد پیشروی کند و نوسان روزهای اخیر را جزئی از بازار سالم با روند طبیعی بدانیم.

رکورد خوب معاملات بالای ۵۰۰۰ میلیارد تومانی معاملات خرد در بازار تداوم ورود نقدینگی تازه نفس را به بازار نشان می دهد و واگذاری سهام تحت اختیار دولت و سهام تودلی شرکت‌های خودروسازی و عرضه برخی محصولات در بورس کالا باعث شده برخی نمادها با صف سنگین همراه شوند

عوامل مثبت تاثیرگذار روی بازار

عوامل مثبت تاثیرگذار روی بازار را می توان اینگونه تشریح کرد که رکورد خوب معاملات بالای ۵۰۰۰ میلیارد تومانی معاملات خرد در بازار تداوم ورود نقدینگی تازه نفس را به بازار نشان می دهد و واگذاری سهام تحت اختیار دولت و سهام تودلی شرکت‌های خودروسازی و عرضه برخی محصولات در بورس کالا باعث شده برخی نمادها با صف سنگین همراه شوند و چندین بار صف خرید دوباره ایجاد شود. حالا از آنجایی که خودرویی ها با توجه به اینکه از نظر نوع صنعت برای عامه مردم شناخته شده تر هستند در روندهای صعودی هم سریعتر و راحتتر مورد توجه قرار می گیرند.

از طرف دیگر نزدیکی به فصل مجامع نمادها باعث شده بسیاری از سهامداران منتظر دریافت سود سالانه باشند، به همین دلیل بسیاری از آنها پای سهام خود نشسیته اند و وارد صف های فروش نمی شوند، هرچند نباید فراموش کرد که در برخی گروه ها مانند بانک ها و خودرویی ها چشم‌انداز مثبت مذاکرات برجام همچنان منجر به حفظ سهام سهامداران خرد شده است و افزایش نرخ سود بین بانکی در سال ۱۴۰۱ باعث شده بسیاری از سرمایه گذاران احتمال رشد بازار را بیشتر بدهند.

به گفته یک اقتصاددان یکی از این سیاست های ضد تورمی افزایش نرخ سود بین بانکی است تا از این طریق مردم سپرده های خود را به بانک ها بسپارند و وارد بازارهای سوداگری نشوند، هرچند این مساله خود می تواند تهدیدی برای بازار سرمایه هم باشد زیرا عده ای ممکن است سهام بفروشند و سرمایه خود را به صورت سپرده در بانک قرار دهند

رشد نقدینگی در اقتصاد کشور

کامران ندری یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار با تایید این موضوع که با رشد نقدینگی در اقتصاد کشور دولت و بانک مرکزی سیاست های پولی برای انقباض نقدینگی را بکار می گیرند، گفت: یکی از این سیاست ها افزایش نرخ سود بین بانکی است تا از این طریق مردم سپرده های خود را به بانک ها پسبارند و وارد بازارهای سوداگری نشوند، هرچند این مساله خود می تواند تهدیدی برای بازار سرمایه هم باشد زیرا عده ای ممکن است سهام خودرو بفروشند و سرمایه خود را به صورت سپرده در بانک قرار دهند.

او افزود: وقتی دولت برنامه ای برای جذب نقدینگی در بازارهای مولد نداشته باشد به طور قطعا افزایش نرخ سود بانکی به عنوان بهترین راهکار برای جذب نقدینگی بکار گرفته می شود، در چنین شرایطی حمایت از بورس به عنوان بازاری که می تواند نقدینگی را به سمت خود سوق دهد نیز بکار گرفته می شود. در شرایط کنونی که اقتصاد کشور هنوز تورمی هست به نظر می رسد سیاست ها در راستیا فریز کردن نقدینگی در بازارهای مالی باشد.

در روزهای اخیر حجم معاملات رشد قابل ملاحظه ای داشته و از طرف دیگر تعداد صف های فروش به شدت کاهش یافته و به صف های خرید افزوده شده و همه اینها نشانه های مثبتی برای بازار هستند. همچنین در معاملات بعد از تعطیلات نوروز خروج سرمایه از صندوق های با درآمد ثابت و ورود پول جدید به بازار نشان می دهد که بازار آماده یک رشد خوب است

خوشبینی به عدم نوسان جدی در نرخ دلار

یکی دیگر از عواملی که باعث شده حتی در شاخص بالای یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد تعداد فروشنده ها خیلی زیاد نباشد خوشبینی به عدم نوسان جدی در نرخ دلار است، به عبارت دیگر دولت در روزهای اخیر واکنش های خنثی در روند مذاکرات برجام نشان داده و طرف های غربی هم خبر جدی درباره از سرگیری مذاکرات منتشر نکرده اند، به همین دلیل برای معامله گران کاملا عیان شده فعلا قرار نیست نرخ ارز خیلی افت داشته باشد.

یک کارشناس بورس با اشاره به اینکه افزایش سطح معاملات خرد یک نشانه مثبت برای آغاز روندی صعودی بورس است، گفت: در روزهای اخیر حجم معاملات رشد قابل ملاحظه ای داشته است و از طرف دیگر تعداد صف های فروش به شدت کاهش یافته و به صف های خرید افزوده شده و همه اینها نشانه های مثبتی برای بازار هستند.

رضا روحی با بلیان اینکه خروج پول از صندوق های با درآمد ثابت هم از دیگر عوامل مثبت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ است، تصریح کرد: همچنین در معاملات بعد از تعطیلات نوروز خروج سرمایه از صندوق های با درآمد ثابت و ورود پول جدید به بازار نشان می دهد که بازار آماده یک رشد خوب است.

همچنین معافیت مالیاتی سود سپرده بانکی صندوق‌های سرمایه گذاری بالطبع احتمال افزایش میزان خالص دارایی‌هایشان را به همراه دارد به همین دلیل در سال جاری شاهد افزایش تقاضا برای گروه نمادهای سرمایه گذاری هم هستیم. از طرف دیگر روند افزایش قیمت در بازارهای جهانی تاثیر مثبتی بر صورت مالی نمادهای مرتبط خواهد داشت هرچند نباید فراموش کرد که گزارشات مطلوب شرکت‌های متعدد در اسفند ماه ۱۴۰۰ مثل هم تقاضای خوبی برای نمادها به همراه آورده است.

کد خبر: ۱۴۳٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha