۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
چالشهای تحریم انرژی روسیه از سوی اروپا| محدودیت گزینه های جایگزین
بازار گزارش می دهد؛

چالشهای تحریم انرژی روسیه از سوی اروپا| محدودیت گزینه های جایگزین

رئیس غول انرژی نفت و گاز اوکراین، کشورهای اروپایی را به تامین مالی جنگ پوتین در اوکراین متهم کرده و خواستار ممنوعیت کامل صادرات انرژی روسیه شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: رئیس غول انرژی نفت و گاز اوکراین، کشورهای اروپایی را به تامین مالی جنگ پوتین در اوکراین متهم کرده و خواستار ممنوعیت کامل صادرات انرژی روسیه شده است.

«یوری ویترنکو»، مدیرعامل شرکت نفت وگاز اوکراین در مصاحبه اخیر با شورای آتلانتیک اظهار داشت: «روسیه روزانه یک میلیارد دلار از صادرات انرژی خود درآمد کسب می‌کند و این امر باعث می‌شود دولت پوتین سرپا بماند. اگر جامعه بین‌المللی می‌خواهد تحریم‌های کوبنده را علیه روسیه اعمال کند، تحریم ها باید شامل تحریم کامل صادرات گاز، نفت و زغال سنگ روسیه باشد».

ویترنکو گفت: در حالی که اوکراین به ارائه خدمات ترانزیت گاز به اروپا ادامه می دهد، آماده است درآمدهای ترانزیت خود را برای توقف جنگ از دست بدهد. وی نسبت به موقعیت بزرگترین مشتریان نفت و گاز روسیه در اروپا که به اوکراین اطلاع داده اند هنوز آماده توقف خرید نفت و گاز از کرملین نیستند، ابراز ناامیدی کرد.

تاکنون، رهبران اتحادیه اروپا توافق کرده اند که واردات انرژی روسیه را به تدریج متوقف کنند. با این حال، برنامه‌های فعلی به این معنی است که این فرآیند ممکن است سال‌ها طول بکشد. به همین ترتیب، تعهد برای افزایش واردات گاز طبیعی مایع از ایالات متحده آمریکا، قطر و سایر منابع تا حدودی دور است.

در همین حال، ویترنکو از کشورهای اروپایی می‌خواهد تا با اعمال اقدامات صرفه‌جویی در مصرف انرژی مانند محدودیت‌های سرعت و همچنین تشویق کار از راه دور، کاهش ترموستات‌ها و جیره‌بندی برق صنعتی، مصرف را کاهش دهند. به عنوان یک راه حل موقت، ویترنکو مایل است اقداماتی ارائه شود که می تواند به جامعه بین المللی اجازه دهد تا از خرید انرژی به عنوان بخشی از تلاش برای وادار کردن روسیه به پایان دادن به جنگ خود در اوکراین استفاده کند. اگر اتحادیه اروپا آماده پایان دادن به واردات انرژی روسیه نیست، باید مکانیزمی برای حساب‌های امانی ایجاد شود تا همچنان گاز و نفت از روسیه به اروپا سرازیر شود، اما پوتین نتواند این پول را دریافت کند. این درآمدها تا زمانی که روسیه ارتش خود را از اوکراین خارج نکند حفظ خواهد شد. این مکانیزمی است که در رابطه با ایران استفاده می شود.

ویترنکو بر این باور است که همه کشورهای دارای ذخایر بزرگ نفت و گاز مانند کانادا و نروژ در وظیفه راهبردی کاهش وابستگی اروپا به انرژی روسیه نقش دارند. ایالات متحده پیشرو است و قبلاً متعهد به توسعه تولید گاز و خطوط لوله بیشتر در داخل به منظور ارسال مقادیر بیشتری گاز طبیعی مایع به اروپا شده است.

ویترنکو می‌گوید: کانادا و سایرین باید تا آنجا که می‌توانند گاز و نفت تولید کنند تا صادرات به اروپا را افزایش دهند و اروپا نیز باید سریع‌تر به انرژی‌های تجدیدپذیر مجهز شود. دنیای آزاد نمی‌تواند برای نیازهای انرژی خود به رژیم‌های سرکش وابسته باشد. این خودکشی آلمان بود که نیروگاه های هسته ای و زغال سنگ خود را تعطیل کند تا بیشتر و بیشتر به روسیه تکیه کند.

علیرغم افزایش تلفات و ویرانی های درگیری کنونی، ویترنکو به طور کلی نسبت به نتیجه نهایی جنگ خوش بین است. او می گوید: من معتقدم که اوکراین پیروز خواهد شد.

اگر غرب به تسلیح اوکراین ادامه دهد، ویترنکو مطمئن است که شکست‌های نظامی در زمین در نهایت پوتین را مجبور به انجام یک معامله خواهد کرد. مدیرعامل نفت‌گاز از تجربه شخصی در این زمینه صحبت می‌کند، زیرا در سال ۲۰۱۹ پس از یک سری پیروزی اوکراین بر روسیه در دادگاه، بر سر تسویه حساب ۳ میلیارد دلاری و قرارداد جدید ترانزیت گاز مستقیماً با پوتین مذاکره کرده است. ویترنکو خاطرنشان می کند: شما باید قوی باشید و باید با پوتین مقابله کنید. این تنها زبانی است که او می‌فهمد.

کد خبر: ۱۴۳٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha