۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۳
 انتقال آب دریای شمال به کویر فقط ضربه زدن به اکوسیستم طبیعت است
نایب رییس اول کمیسیون اجتماعی مجلس:

انتقال آب دریای شمال به کویر فقط ضربه زدن به اکوسیستم طبیعت است

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از سرازیر شدن آب بارندگی به دریا و رودخانه‌ها گفت: دولت‌ها باید بپذیرند که انتقال آب استان‌های شمالی به شهرهای کویری حلال تشنگی ایران نخواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی بابایی کارنامی، در مورد سرازیر شدن آب‌های بارندگی به دریاهای آزاد گفت: زمانی که سخن از استان‌های شمالی کشور می‌شود همه افکار عمومی به سمت سرسبزی و پربارانی این استان‌های کشیده می‌شود، اما واقعیت تشنگی این استان‌ها بیشتر از بارندگی است که به دریا سرازیر می‌شوند.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولت‌ها باید بپذیرند که انتقال آب استان‌های شمالی به شهرهای کویری حلال تشنگی ایران نخواهد بود و تنها ضربه زدن به اکوسیستم طبیعی این استان‌ها را به همراه خواهد داشت، تصمیم گیری برای حل مشکل بی آبی در استان‌های مرکزی و کویری کشور درست نیست، زمانی که تصمیمی برای حل مشکل بی آبی گرفته می‌شود موقعیت اکوسیستم تمام شهرها نیز در نظر گرفته شود.
استان‌های شمالی سالانه با بارندگی متعددی روبرو هستند اما به دلیل عدم مدیریت درست امروز خبرهایی از بی آبی و فرونشست این استان‌ها می‌شنویم

وی در ادامه یادآور شد: استان‌های شمالی سالانه با بارندگی متعددی روبرو هستند اما به دلیل عدم مدیریت درست امروز خبرهایی از بی آبی و فرونشست این استان‌ها می‌شنویم، خشکسالی سهم بسیار کمی در فرونشست دارد، اما بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی مهمترین دلیل فرونشست زمین است. بی توجهی به سطح ذخایر آب‌های زیرزمینی و برداشت بیش از حد استاندارد موجب شده که فرونشست زمین به استان‌های شمالی برسد.

بابایی کارنامی تاکید کرد: استان‌های شمالی از منابع آبی علاوه بر تامین آب شرب همزمان برای توسعه کشاورزی و رونق گردشگری بهره می‌برند و بی توجهی به این مهم یعنی ضربه زدن به صنعت کشاورزی و گردشگری کشور، در حال حاضر سدهای مختلفی همچون سد لار و سد شهید رجایی هریک به نوعی به نام شهرهای شمالی به کام سایر استان‌های دیگر است.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: مازندران، گلستان و گیلان به تبع همین کم بی آبی استان‌های شمالی جزو مظلوم‌ترین استان‌های کشور به لحاظ تامین انرژی برق هستند، آمار تشنگی شهرهای شمالی را باور کنید اگر از امروز به فکر نگین سبز ایران نباشید بی تردید این استان‌ها هم به تبع بی برنامگی و سوء مدیریت از بین خواهد رفت و تنها نامی از سرسبزی آنها در تاریخ خواهد ماند.

بابایی کارنامی در پایان خاطر نشان کرد: شهرهایی همچون قائمشهر، لنگرود، ساری و…. که جمعیت آماری آنها کمتر از شهر نیست، امروز با مشکلات ابتدایی همچون تامین آب شرب و برق مواجه هستند. فلات شمالی ایران با بارندگی متعددی روبرو است اما متاسفانه به دلیل عدم استفاده درست از این بارش‌ها بیشتر آن به آب دریا سرازیر می‌شود؛ سوءمدیریت آب در استان‌های شمالی زیر سوال است.

کد خبر: ۱۴۳٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha