۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
بحران آب یک شوخی نیست
یادداشت؛

بحران آب یک شوخی نیست

ایلام- «بحران آب یک شوخی نیست، منابع آبی در حال کم شدن است و باید نسبت به صرفه جویی آن اقدام جدی کنیم»، این جملات بخشی از یادداشت فرشته سنجیده فعال رسانه ای است.

فرشته سنجیده؛ بازار: امسال متاسفانه از نظر نزولات آسمانی کشور و استان ایلام شرایط مطلوبی را نداشته و وضعیت آب و کمبود آن با بحران جدی مواجه است.

بسیاری از سدهای کشور و استان ایلام با کم شدن قابل توجه آب روبرو هستند، حتی کشت گندم و جو در اراضی دیم در بسیاری از نقاط استان هم بدون ثمر قابل توجهی بوده‌اند و حتی کشاورزان نیز در این زمینه دچار خسران شده‌اند.

اما حالا که در آستانه گرم شدن هوا قرار داریم باید با طور جد نسبت به صرفه جویی آب اقدام کنیم، بحران آب یک شوخی نیست و در سال‌های اخیر بسیاری از مناطق جهان و کشور و استان ایلام را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و تنش‌های آبی زیادی را در این نقاط به دنبال داشته است.

البته در سال‌های گذشته آنچه که در قطعی آب در نقاط مختلف استان مورد توجه قرار گرفت عدم عدالت در قطعی آب مناطق مختلف در شهر ایلام بود که بعضاً در نقاطی به مدت زمان زیادی آب قطع و در نقاط دیگر اصلاً قطعی وجود نداشت.

امسال شرایط استان با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی و خشک شدن چشمه‌ها و قنات و عدم رویش گیاهان مرتعی، زندگی اقشار مختلف مثل عشایر و کشاورزان را سخت کرده است

هر چند آب مناطق مختلف ایلام از یک منبع آبی تامین نمی‌شود، اما مسئولان باید طوری برنامه ریزی کنند که عدالت در قطعی آب و همچنین در مناطقی که مدیران و مسئولان در آنجا ساکن هستند، برقرار شود و همه مثل هم این مشکل را از سر بگذرانند.

بحران آب یک شوخی نیست

بحران آب یک شوخی نیست

امسال شرایط استان با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی و خشک شدن چشمه‌ها و قنات و عدم رویش گیاهان مرتعی، زندگی اقشار مختلف مثل عشایر و کشاورزان را سخت کرده است.

طی یک سال گذشته بارش باران به شدت کاهش یافته و خشکسالی تمام مناطق استان را فرا گرفته است و دامداران و کشاورزان را در معرض نابودی کامل سرمایه قرار داده است، به طوری که اکثر دامداران به فکر فروش دام‌ها و ترک منطقه هستند.

آب مایه حیات و بقا همه موجودات در سراسر دنیا است و بدون آن زندگی انسان و همچنین محیط زیست با خطر جدی مواجه است، آب نه تنها برای بقا ضروری است بلکه داشتن محیطی تمیز و پرنشاط نیز بستگی به وجود آب دارد، به بیانی دیگر محیطی که آب در آن نباشد روح زندگی نیز در آن از بین خواهد رفت

بر مردم هم لازم است که در مصرف آب واقعاً صرفه جویی کنید و بپذیریم که منابع آبی متعلق به همه هستند و اگر کمبودی هست متوجه همه ما است نه اینکه برخی‌ها با این عنوان که پول آب را می‌دهیم هر چقدر دلشان بخواهد و بدون توجه به کمبود آب برای دیگر مردم، در مصرف آب زیاده روی کنند.

این روزها که در آغاز ماه مبارک رمضان قرار داریم و در ساعات افطار با مصرف بیشتر آب روبرو هستیم، انتظار می‌رود که مسئولان به این مهم توجه کنند و اگر هم آب منطقه‌ای قرار است قطع شود در ساعاتی غیر از ساعت افطار باشد.

آب مایه حیات و بقا همه موجودات در سراسر دنیا است و بدون آن زندگی انسان و همچنین محیط زیست با خطر جدی مواجه است، آب نه تنها برای بقا ضروری است بلکه داشتن محیطی تمیز و پرنشاط نیز بستگی به وجود آب دارد، به بیانی دیگر محیطی که آب در آن نباشد روح زندگی نیز در آن از بین خواهد رفت.

امیدواریم با تدبیر مدیران و برنامه ریزی درست آنها و همچنین همکاری مردم، در فصل گرمای امسال مشکل اساسی برای مردم استان پیش نیاید و مسئولان در اطلاع رسانی‌ها، به موقع مردم را از قطعی آب مطلع تا مردم نسبت به ذخیره سازی آب و پیش نیامدن مشکلی اقدام کنند.

کد خبر: ۱۴۳٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha