۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
شوک پوتین به بازار گاز در اروپا

شوک پوتین به بازار گاز در اروپا

رئیس جمهور روسیه گفت: پرداخت پول گاز صادراتی روسیه از اول آوریل (امروز) باید به روبل انجام شود.

به گزارش بازار، قیمت گاز در اروپا پس از فرمان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور در مورد پرداخت گاز صادراتی از روسیه به روبل، رشد بسیار کرد و به ۱۴۵۰ دلار در هر هزار متر مکعب رسید.

رئیس جمهور روسیه دیروز (پنجشنبه) در نشستی با مسئولان صنایع هوایی این کشور، با متهم کردن آمریکا به ایجاد بحران‌های مالی در سطح جهان به زیان دیگران و برای تامین منافع خویش و تاکید بر تعهدات مسکو به قراردادهای پیشین با مشتریان گاز روسیه، خواستار پرداخت هزینه گاز به روبل روسیه از روز جمعه اول آوریل شد.

پوتین گفت: ما به این کشورها یک طرح شفاف پیشنهاد می‌کنیم. آن‌ها باید در بانک‌های روسیه حساب‌هایی به روبل باز کنند تا بهای قراردادهای گازی را از امروز به روبل پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: نپرداختن هزینه گاز به روبل از سوی مشتریان به معنای عمل نکردن آن‌ها به تعهدات تلقی خواهد شد و خود آن‌ها مسئول عواقب این موضوع خواهند بود. ما دوست نداریم که گاز را رایگان و به صورت خیریه بفروشیم.

رئیس جمهور روسیه گفت: بار دیگر تأکید می‌کنم زمانی که کشورهای غربی از سامانه‌های پرداختی مالی به عنوان سلاح و برای فشار استفاده و شرکت‌ها و شخصیت‌های حقوقی و حقیقی را تحریم و حساب‌ها را مسدود می‌کنند، هیچ دلیل و معنایی ندارد که ما از این ارزها استفاده کنیم و این چیزی است که اتفاق می‌افتد.

وی افزود: ما تولیدات خود یعنی همان گاز را به کشورهای اروپا عرضه خواهیم کرد. آنان به ما مبالغی پرداخت کردند و بخشی از این پول‌ها نزد آن‌ها ماند، آنگاه آن به مسدود کردن این دارایی‌ها اقدام کردند و در نتیجه گازی را که به اروپا دادیم در عمل نیمی از آن رایگان بود. ادامه این وضع، به این شیوه امکان ندارد. این در حالی است که امکان دارد درآمدهای ناشی از محل فروش گاز بار دیگر مسدود شود و کشورهای غربی آشکارا از این سخن می‌گویند.

پوتین ادامه داد: رهبران اتحادیه اروپا در این خصوص اظهارنظرهایی کرده اند و این از نظر ما پذیرفتنی نیست. اگر به اوضاع نگاهی همه جانبه و چند بعدی داشته باشیم، صادرات گاز روسیه و فروش آن با روبل روسیه یک گام خوب برای تقویت حاکمیت مالی و اقتصادی ما است و ما به پایبندی به حرکت در این زمینه ادامه خواهیم داد و طرح‌های خود را در این خصوص اجرایی خواهیم کرد و همچنین تجارت با پول ملی را با شرکا افزایش خواهیم داد.

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: در همین حال، کشورهای دیگری هستند که از تجارت با پول‌های ملی خودشان صحبت می‌کنند و ما تأکید می‌کنیم گاز را بر اساس قراردادهای امضا شده با قیمت‌هایی بسیار کمتر از «بازارهای موقتی و بازارهای آینده» صادر خواهیم کرد. صادرات گاز به معنای تولید برق و گرم کردن خانه‌های اروپایی و فعالیت شرکت‌ها و نهادهای اروپایی و همچنین به معنای پرداخت حقوق شهروندان اروپایی است.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی با برداشتن گام‌های پشت سر هم، اقتصاد را به سوی بحران سوق و تورم جهانی را افزایش می‌دهند و معیشت خوب میلیون‌ها شهروند را در سراسر جهان متزلزل می‌کنند. حال سوال اینجاست که چه کسی مسئول اینهاست؟ روشن است که آمریکا تلاش خواهد کرد مشکلات ویژه خودش را به زیان دیگران حل کند از جمله اینکه موج‌های جدیدی از کسری (بودجه) ایجاد خواهد کرد؛ همچنانکه در گذشته نیز چنین کرده است.

کد خبر: ۱۴۳٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha