۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
تحریم های روسیه سازوکار اقتصاد و تجارت دنیا را تغییر می دهد
تغییرات بزرگی در راه است؛

تحریم های روسیه سازوکار اقتصاد و تجارت دنیا را تغییر می دهد

تحریم های روسیه اقتصاد دنیا را وارد دوره ای تازه کرد. دوره ای که به جای قوانین، قدرتها در تصمیم گیری های تجاری و اقتصادی نقش ایفا می کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: تحریم های اقتصادی وضع شده علیه روسیه یکی از سخت ترین و پیچیده ترین تحریم هایی است که علیه یک قدرت بزرگ اقتصادی وضع شده است. از زمانیکه خبر وضع تحریم ها منتشر شد، تحولات منفی زیادی در اقتصاد جهان ایجاد شده است ولی سوال این است که آیا این تحریم ها می تواند روی ساختارهای اقتصادی دنیا و وضعیت تجاری تاثیر بگذارد یا خیر؟

بدون شک درگیری های روسیه و اوکراین تاثیر بزرگی روی اقتصاد دنیا خواهد داشت، تاثیری ماندگار. می تواند روابط اقتصادی و تجاری را تغییر دهد، مرکز توجه کشورهای صادر کننده را تغییر دهد و حتی روی سرمایه گذاری در کشورها اثر بگذارد. این بحران می تواند سازو کار مالی دنیا را تغییر دهد، تمرکز روی دلار به عنوان ارز مرجع برای فعالیتهای تجاری را از بین ببرد و جهانی تازه ایجاد کند.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود نوشت: «تجارت به جای اینکه قانون مدار و اصول مدار باشد قدرت مدار می شود به این معنا که یک یا چند قدرت خاص می توانند کشورها را مجبور کنند یک کالا را از یک کشور خاص بخرد یا خیر. این وضعیت جهان را به سمت بحران های تازه ای می برد. تعادل قدرت اقتصادی را بر هم می زند و توازن تجاری در جهان را از بین می برد. در این شرایط قیمت محصولات و کالاهای مختلف رشد می کند و تورم می تواند حتی به اقتصادی وضع کننده قوانین تحریمی آسیب برساند.»

این مرکز با اشاره به قطع ارتباط مالی و بانکی اقتصاد روسیه با دیگر کشورهای دنیا نوشت: «اینکه بانکهای کشوری مانند روسیه که بزرگترین مالک نفت و گاز طبیعی در دنیا است، کشوری که سهم زیادی از محصولات کشاورزی جهان را تامین می کند و صنایع مادر زیادی را در خود جای داده است با دیگر کشورهای دنیا قطع شود معضل بزرگی است. این معضل را می توان از جنبه اقتصادی، سیاسی و حتی انسانی مورد بررسی قرار دارد ولی شاید اولین تاثیر آن را بتوان در فاصله گرفتن دنیای غرب از روسیه و تقویت بلوک شرق در مقابل بلوک غرب دید.

چین که هم اکنون دومین قدرت اقتصادی دنیا است و با سرعت در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد دنیا حرکت می کند، ناظر اصلی ماجرا است و می آموزد که باید از دنیای غرب فاصله بگیرد.

این کشورها بارها در مورد کاهش وابستگی به دلار صحبت کرده است و حال فرصت مناسبی برای ایجاد یک شبکه پولی تازه بین روسیه و چین و کشورهای همپیمان آنها فراهم شده است. فرصتی که بازهم امریکا و دنیای غرب در اختیار آنها قرار داده است و می تواند در گذر زمان بر دامنه مشکلات اقتصادی اضافه کند.

این بحران ها اروپا را درگیر کمبود عرضه گاز طبیعی و توقف فعالیت واحدهای صنعتی کرده است. اروپا باید جایگزینی بزرگ و قدرتمند برای گاز روسیه پیدا کند ولی این کار ساده ای نیست. از طرف دیگر کشورهای در حال توسعه درگیر معضلات دیگری شده اند.

آنها نگران تاثیر تحریم های روسیه روی روند تامین محصولات کشاورزی و مواد اولیه صنعتی هستند. اگر روسیه برای مقابله با فشارهای اقتصادی تحریم مجبور به عدم صادرات محصولات کشاورزی شود، قیمت این محصولات در بازار رشد می کند و باز هم گرسنگی گریبان سهم زیادی از ساکنان کشورهای فقیر و در حال توسعه را می گیرد.

به نظر می رسد این سیاست تحریمی که بعد از جنگ جهانی دوم در دنیا شروع شد و با هدف متقاعد کردن کشور ها برای همسو شدن با سیاستهای مناسب برای جهان کارش را آغاز کرد، هم اکنون در مسیر نادرستی استفاده می شود و بیش از اینکه توانسته باشد کشوری را به سمت تغییر رویکرد هدایت کند، فشار اقتصادی را به مردمی تحمیل کرده است که در ایجاد این شرایط نقش و سهمی نداشته اند.

کد خبر: ۱۴۳٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha