۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
آیا فلز روی به قیمت تاریخی ۴۴۴۲ دلاری می رسد؟
بازار گزارش می دهد؛

آیا فلز روی به قیمت تاریخی ۴۴۴۲ دلاری می رسد؟

رشد قیمت روی در بازارهای جهانی این سوال را ایجاد کرده است که روند افزایش تا کجا ادامه پیدا می کند؟ آیا رکورد تازه ای در این بازار ثبت می شود؟

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت انواع فلزات در ماه های اخیر افزایش یافته است و دلیل این رشد قیمت هم درگیری های روسیه و اوکراین بود. درگیری هایی که با وجود انتشار خبرهایی در مورد تلاش برای صلح ولی هنوز تا رسیدن به نقطه آرامش فاصله زیادی دارد. یکی از بازارهای بسیار پر تنش بازار روی بود.

قیمت این فلز در ماه های اخیر بالغ بر ۱۷ درصد رشد کرده است حال مرکز مطالعاتی فیتچ گزارش تازه ای ارایه داد و پیش بینی کرد متوسط قیمت هر تن روی در سال ۲۰۲۲ قیمت در بازار جهانی به بیش از ۳۵۰۰ دلار می رسد.

این پیش بینی تازه ۲۰ درصد بالاتر از متوسط قیمتی است که پیش از این برای روی پیش بینی شده بود. فیتچ در مورد این پیش بینی نوشت: «متوسط قیمت هر تن روی به پایین تر از سطحی که هم اکنون در بازار مشاهده می شود خواهد رسید ولی بازهم متوسط قیمت روی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سالهای قبل بالاتر است. ریشه این مساله هم تنشهای ایجاد شده در بازار انرژی و در اقتصاد دنیا است. تنشهایی که زمینه برای غیر قابل پیش بینی شدن اوضاع اقتصادی و افزایش ریسک سرمایه گذاری فراهم کرد.»

فیتچ در این گزارش نوشت: «بحران انرژی در دنیا بسیار جدی است. درگیری های روسیه و اوکراین باعث شد تا شوک بزرگی به بازار انرژی وارد شود و تحریم های وضع شده علیه روسیه هم باعث شد تا نگرانی در مورد تداوم اختلال در عرضه نفت به بازار فشار تازه ای به قیمتها وارد کند. در شرایط فعلی بسیاری از کارخانه های فعال در تولید روی در دنیا حجم تولید خود را کاهش دادند و برخی هم مجبور به تعطیلی شدند و در این شرایط قیمت روی به یکباره صعود کرد.»

بررسی های انجام شده توسط فیتچ نشان می دهد روند افزایش قیمت روی از ابتدای سال ۲۰۲۰ شروع شد. از ان زمان بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولید روی به دلیل محدودیتهای کرونایی باعث شد تا قیمت روی با سرعت افزایش یابد.

متوسط قیمت هر تن روی طی یک سال گذشته برابر با ۳۶۸۸ بود و هم اکنون هر تن روی قیمتی برابر با ۴۰۶۹ دلار دارد. فیتچ پیش بینی کرده است در صورت تداوم درگیری های روسیه و اوکراین و به نتیجه نرسیدن تلاشها برای ایجاد صلح بین دو کشور، قیمت هر تن روی به مرز ۴۴۴۲ دلار خواهد رسید که بالاترین قیمت ثبت شده برای این فلز در تاریخ است. این قیمت در سال ۲۰۰۶ ثبت شده بود و زمینه را برای تشدید تنش های اقتصادی در صنایع پایین دستی صنعت روی فراهم کرده بود.

انتظار می رود با افزایش تقاضا برای فولاد در جهان، تقاضا برای روی هم رشد کند. البته نرخ رشد تقاضا در نیمه دوم امسال کاهشی خواهد بود و این روند کاهشی در سال بعد هم ادامه پیدا می کند.سیاست چین در زمینه کاهش تولید، بحران کنونی ایجاد شده در کشور به دلیل همه گیری کرونا و قرنطینه بخش های زیادی از شهر شانگهای همه باعث می شود تا بازار فولاد و به دنبال آن بازار روی در ماه های آتی پر تلاطم باشد.

در صورتیکه چین تصمیم خود مبنی بر کاهش تولید فولاد را اجرایی کند، دیگر جایگاهش به عنوان بزرگترین وارد کننده روی را از دست خواهد داد. این وضعیت سبب می شود تا تقاضا برای روی در دنیا کاهش یابد و بازار در مسیر تازه ای قرار بگیرد.

فیتچ پیش بینی کرده است از ابتدای سال بعد روند کاهش قیمت روی در بازار جهانی شروع شود و این روند تا سال ۲۰۳۱ ادامه داشته باشد زیرا نرخ رشد تولید در بلند مدت از نرخ رشد تقاضا بیشتر می شود و زمینه را برای ایجاد تعادل در بازار فراهم می کند.

کد خبر: ۱۴۳٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha