۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۴
۴ عامل موثر بر افزایش و کاهش قیمت سهام
یادداشت؛

۴ عامل موثر بر افزایش و کاهش قیمت سهام

عوامل زیادی در افزایش و یا کاهش قیمت سهام اثر گذارند اما در یک طبقه کلی می توان آنها را در 4 دسته طبقه بندی کرد که در این یادداشت به آنها اشاره می شود.

بیژن سورانی یانچشمه؛ بازار: در حالی که همه انواع سرمایه گذاری ها دارای ریسک هستند، سرمایه گذاری در بازار سهام دارای ریسک های قابل توجهی است، عمدتاً به این دلیل که قیمت سهام همیشه در نوسان است و تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله رویدادهای ژئوپلیتیکی مانند جنگ و همچنین عوامل مرتبط با نوآوری و فناوری و... هستند.

اگرچه بازار سهام نوسانات کوتاه مدت زیادی را تجربه می کند، اما سرمایه گذاران می توانند با تمرکز بر سرمایه گذاری در بلندمدت، تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری خود و سرمایه گذاری در صندوق های شاخص و ETF به جای سهام فردی، در آن ثروت ایجاد کنند.

در صورتی که سرمایه گذار بخواهد در تک تک سهام سرمایه گذاری کند، باید تحقیقات لازم را انجام دهد و پیش از خرید سهام، عملکرد گذشته و بالقوه سهام را ارزیابی کند و همچنین شناخت عوامل موثر بر صعود و نزول قیمت سهام حائز اهمیت است.

ما در اینجا به چهار عامل موثر بر افزایش و کاهش قیمت سهام که در سایت نکست ادویزور « Next Advisor» به ان اشاره شده و برای یک سهامدارمهم است را درادامه می آوریم. مواردی که باید آنها را پیش از ورود به معامله هر سهمی رصد کرد.

۱- عوامل اساسی

دو عامل اصلی بر قیمت سهام تأثیر می گذارد که عبارتند از سودآوری و نسبت ارزش گذاری شرکت.ارزیابی سود بالقوه به عوامل زیادی مانند درآمد بالقوه، کارایی مدیریت شرکت و مدیریت هزینه بستگی دارد.

نسبت ارزش‌گذاری شرکت، رابطه بین یک معیار مالی خاص (مانند درآمد، سود یا جریان‌های نقدی) و ارزش بازار شرکت است. نسبت قیمت سهام به سود یکی از معروف‌ترین معیارهای عملکرد مالی است که سرمایه گذاران برای ارزیابی و مقایسه عملکرد شرکت های مشابه، چه عملکرد قبلی سهام و چه عملکرد مورد انتظار، از آن استفاده می کنند. این نسبت که اصطلاحا پی بر ای گفته می شود به شما این امکان را می دهد که ضریب ریسک خود را بدانید.

۴ عامل موثر بر افزایش و کاهش قیمت سهام

۲- عوامل فنی

عواملی هستند که بدون تأثیر بر پتانسیل تولید سود، تقاضا و عرضه سهام را تغییر می دهند، به عنوان مثال اگر قیمت سهام یک شرکت ۱۰۰ دلار باشد، ارزش کل این شرکت ۱۰۰ میلیون دلار است.

در حالی که هر سهم ۵۰ دلار معامله می شود اما ارزش کل شرکت تغییر نمی کند. از آنجایی که تعداد سهام موجود دو برابر خواهد شد، قیمت پایین سهم برخی از سرمایه گذاران را وسوسه می کند تا خرید کنند.

سایر عوامل فنی شامل زمان معامله سهام، چه در یک زمان خاص از روز و چه در روزهای خاصی از هفته نسبت به بقیه روزها برروی تصمیم خرید و یا فروش سهام اثر گذار است.

حرکت قیمت سهام در مقایسه با حرکت قیمت سهام یک شرکت دیگر در همان صنعت یا بخش تجاری نیز می تواند بر قیمت سهام تأثیر بگذارد.

نظارت بر این عوامل بسیار مهم است زیرا آنها بینشی را در مورد مسیر عرضه و تقاضا ارائه می دهند و به سرمایه گذاران کمک می کنند تا پیش بینی کنند کدام سهام در آینده مورد تقاضا خواهد بود.

۳- اخبار

اخبار تا حد زیادی بر قیمت سهام تأثیر می گذارد، اما برای سرمایه گذار مهم است که تجربه تمایز بین اخباری که در واقع بر عوامل اساسی تأثیر می گذارد، در مقابل اخباری که می توانند عرضه و تقاضای سهام را در کوتاه مدت تغییر دهند، داشته باشد.

گزارش های سود سه ماهه می تواند بر افزایش یا کاهش قیمت سهام تأثیر بگذارد، اما تأثیر این گزارش ها به دلیل تأثیر بسیاری از عوامل بر قیمت سهام همیشه مشخص نیست، به عنوان مثال، قیمت سهام اپل در ژانویه ۲۰۲۱ کاهش یافت، علیرغم اینکه این شرکت سود سه ماهه بی سابقه ای را اعلام می کند.

رویدادهای جهانی می توانند بر قیمت سهام نیز تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، همه‌گیری کرونا باعث کاهش قیمت سهام تعداد زیادی از شرکت‌ها شد.

۴- احساس سرمایه گذار

اصطلاح احساسات سرمایه گذار به نگرش سرمایه گذاران نسبت به یک بازار مالی یا سهام خاص اطلاق می شود و احساسات سرمایه گذار بر تقاضا و عرضه تأثیر می گذارد، مثلاً وقتی عملکرد سهام خوب است، سرمایه گذاران برای خرید آنها عجله می کنند و اصطلاحا بازار گاوی می شود و زمانی که بد است عجله می کنند تا آنها را بفروشندو بازار خرسی می شود حتی اگر عملکرد آنها در کوتاه مدت خوب یا بد باشد بر سرمایه گذاری آنها تأثیر منفی می گذارد زیرا تصمیمات سرمایه گذاری آنها در این مورد مبتنی بر احساسات، طمع یا وحشت است.

Normal ۰ false false false EN-US X-NONE AR-SA

کد خبر: ۱۴۲٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha