۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
ارزش ۲۰ میلیونی سهام عدالت برای خانواده ۵ نفره/ وعده آزاد سازی؛ شهریور
"بازار" از سرنوشت سهام عدالت گزارش می دهد؛

ارزش ۲۰ میلیونی سهام عدالت برای خانواده ۵ نفره/ وعده آزاد سازی؛ شهریور

معاون سابق سازمان خصوصی سازی گفت: با توجه به رشد پرتوی ارزش سهام شرکت های تعاونی استانی سهام عدالت، ارزش هر سهم ۱ میلیون تومانی مشمولان این طرح به ۴ میلیون رسیده است که در صورت آزاد سازی آن یک خانواده ۵ نفره می تواند سهام عدالتش را به ۲۰ میلیون بفروشد.

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار- سالهاست که صحبت از آزاد سازی سهام عدالت می شود اما هر ساله به بهانه های مختلف این وعده ها عملی نمی شود. سهام عدالتی که بنام مردم ثبت شده است اما مشمولان آن هیچ گونه دخل و تصرفی نسبت به تصمیم گیری در معامله آن را ندارند.

گردانندگان معاملات این نوع سهام که حق مردم است را مدیران شرکت های تعاونی استانی سهام عدالت تشکیل می دهند که بعضا از گوشه و کناری حرف و حدیث هایی نیز نسبت به چگونگی مدیریت در معاملات و نحوه سودآوری و ... به گوش می رسد.

مشمولان سهام عدالت می گویند؛ اگر ما صاحب این نوع سهام هستیم چرا این سهام آزاد نمی شود تا مدیریت آن برای معامله به دست خودمان بیفتد؟. ۱۵ سال است که ما سند برخورداری از سهام عدالت را در دست داریم اما فقط برای خیلی ها طی یکی دو سال اخیر سالانه  ۷۰ تا ۱۰۰ تومان به حسابها واریز شده است و خیلی ها نیز دریافت سود سهام عدالت را به گور بردند.

سهامی که به خوبی ارزشمند شده اند

کارشناسان معتقدند؛ از آنجایی که خیلی از شرکت های بزرگ و بنگاههای اقتصادی صاحب نام نظیر بانک ها و ...در گذشته سهام شرکت های تعاونی استانی سهام عدالت را با قیمت کم خریداری کرده اند و این سهام اکنون بسیار ارزشمند شده است، بنابراین با آزاد سازی سهام عدالت مشمولان آن با سهامی مواجه می شوند که ارزش قابل توجهی برای معامله در بازار دارد.

معامله ای که اگر در صندوق های سرمایه گذاری بازار سرمایه (البته در صورت قانونمند شدن) باشد می توان با فعالیت در این بازار سودآور و مطمئن سودهای قابل توجه و پایداری را نصیب سهامداران عدالت کند.

شهریور ماه وعده جدید آزاد سازی سهام عدالت

اکنون پس از سالها وعده وعید، رئیس سازمان خصوصی سازی اخیرا در مصاحبه ای اعلام کرده است که تا شهریور ماه سالجاری آزادسازی سهام عدالت صورت خواهد گرفت و دیگر قید دولتی بودن روی این سهام نخواهد بود.

علیرضا صالح گفته است؛ " در حال پیگیری تحقق آزادسازی سهام عدالت هستیم و بعد از جمع بندی کلی، این موضوع در شهریور ماه به سرانجام می رسد تا دیگر قید دولتی بودن روی سهام عدالت نباشد".

معاون سابق سازمان خصوصی سازی در گفتگو با " خبرگزاری بازار" درباره آزادسازی سهام عدالت و تبعات آن اظهارداشت: این که اعلام می شود که سهام عدالت باید آزاد شود باید دید که آیا ساز و کار لازم و ساختار آن برای واگذاری سهام آماده شده است یاخیر؟ چرا که سهام به صورت غیر مستقیم و اسمی در دست مردم است اما مدیران  شرکت های تعاونی استانی عدالت در معاملات این نوع سهام دخل و تصرف دارند.  

شرکت های تعاونی استانی عدالت با سهامداران قدرتمند

دکتراسماعیل غلامی با بیان این که بخشی از سهام شرکت های بزرگ و قدرتمند به عنوان سهامداران شرکت های سرمایه گذاری تعاونی شهرستانی عدالت قرار دارند، افزود: در آزادسازی سهام عدالت ممکن است دیدگاها فرق کند چرا که کسانی که سهام عدالت شرکت های تعاونی شهرستان دارند می توانند با آزاد سازی سهام عدالت معامله کنند. سود سهام هم مطابق ارزش خرید سهام عدالت تعیین می شود.

 وی ادامه داد: به طور مثال ۲ دهک پایین درآمدی جامعه سود کامل سهام عدالت از محل تامین و تکمیل یک میلیون تومان، دریافت می کنند و مابقی نیر سری افرادی هستند که یا خودشان بقیه سهام را تا یک میلیون تومان متقبل شده اند و یا اصلا هیچ نوع خریدی در این زمینه نداشته اند.

غلامی مجموع مشمولان سهام عدالت در کشور را حدود ۴۹ میلیون نفر عنوان کرد و افزود: ۹ میلیون نفر حساب سهام یک میلیونی خود را تکمیل کرده اند و ۴۰ میلیون مابقی سهام کامل یک میلیونی را ندارند، بنابراین سود آن مطابق همان ارزش سهامی که دارند به آنها تعلق می گیرد.

فروش سهام در دفترخانه ها و بورس

معاون سابق سازمان خصوصی سازی با بیان این که با آزاد سازی سهام عدالت سهامداران و یا مشمولان این طرح می توانند سهام خود را در دفتر خانه ها به فروش برسانند، گفت: یک نوع آزادسازی نیز مربوط به شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی است که البته با تجدید ساختار انجام می شود چرا که سهام شرکت ها بزرگی که به شرکت های استانی (به طور مثال سهام شرکت های بزرگ نظیرشرکت های فولاد و سهام بانک ها و ...) باید به شرکت های استانی واگذار تا به ساختار سرمایه گذاری استانی برای تبدیل به صندوق های سرمایه گذاری در بورس تبدیل شود با این وجود در صورت قانونمند شدن و اخذ مجوز فعالیت، سهام عدالت اهمیت قابل توجهی به خود می گیرد چرا که بورسی می شود.

وی ادامه داد: اگر مجوز فعالیت شرکت های تعاونی استانی در صندوق سرمایه گذاری بورس اتخاذ شود، سهامداران عدالت استانی  می توانند ۱۰ واحد ۱۰۰ هزارتومانی را در این صندوق ها برای معامله بخرند و سرمایه گذاری کنند. با این وجود با توجه به ارزشمند بودن پرتوی شرکت های تعاونی سرمایه گذاری عدالت استانی سودهای خوبی نصیب سرمایه گذاران در این بخش می شود.

۴ برابر شدن ارزش سهام عدالت 

وی به وجود ۶۲ شرکت تعاونی سرمایه گذاری استانی اشاره کرد و افزود: ارزش سهام این شرکت ها که عمدتا بورسی هستند بسیار بالا رفته است به طوری که ارزش هر یک میلیون تومان سهام عدالت مشمولان در این شرکت ها به ۴ میلیون رسیده است. بنابراین یک خانواده ۵ نفره با آزاد سازی سهام عدالت و فروش آن می تواند صاحب ۲۰ میلیون تومان شود.

کد خبر: ۱۴٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha