۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸
قیمت‌ های جهانی نفت در حال افزایش است|  کاهش وابستگی چین به نفت وارداتی
غول نفتی چین خبر داد؛

قیمت‌ های جهانی نفت در حال افزایش است| کاهش وابستگی چین به نفت وارداتی

هنوز ابهام زیادی در مورد روند آتی قیمت نفت وجود دارد در حالی که ممکن است امسال به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد و در سال ۲۰۲۳ به ۸۵ دلار در هر بشکه کاهش یابد.

به گزارش بازار؛ ما یونگ شنگ، رئیس سینوپک، یکی از سه غول نفتی دولتی چین، گفت: هنوز ابهام زیادی در مورد روند آتی قیمت نفت وجود دارد در حالی که ممکن است امسال به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد و در سال ۲۰۲۳ به ۸۵ دلار در هر بشکه کاهش یابد. این خبر در حالی که این شرکت به لطف قیمت های انرژی بالاتر، رکورد سود خالص سال گذشته را گزارش کرد، در روز دوشنبه اعلام شد.

یونگ شنگ خاطرنشان کرد که پیش‌بینی دقیق قیمت نفت غیرممکن است، زیرا عوامل بسیاری از جمله مسائل ژئوپلیتیک، روندهای اقتصاد کلان و قدرت دلار آمریکا در این امر نقش دارند.

روز یکشنبه، سینوپک گزارش مالی سال ۲۰۲۱ منتشر کرد و گفت که بهترین سود خود را در یک دهه گذشته با درآمد خالص ۷۱.۲۱ میلیارد یوان (۹.۱ میلیارد دلار) ثبت کرده است. درآمد سال گذشته به ۲.۷۴ تریلیون یوان رسید که ۳۰.۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

این شرکت عملکرد عالی خود را به افزایش فروش پتروشیمی ها و همچنین افزایش قیمت ها نسبت داد. سال گذشته میانگین قیمت فروش نفت خام سینوپک ۳۰۴۹ یوان در هر تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰.۳ درصد افزایش داشت. میانگین قیمت فروش گاز طبیعی نیز به ۱۶۰۶ یوان در هر میلیون متر مکعب رسید که ۱۸.۸ درصد نسبت به سال قبل با افزایش مواجه شد.

لین بوچیانگ، مدیر مرکز تحقیقات اقتصاد انرژی چین در دانشگاه شیامن گفت: افزایش قیمت نفت که ناشی از افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی است، باعث شد تا چین سرعت انتقال به انرژی‌های پاک از جمله انرژی باد و فتوولتائیک را به منظور کاهش تأثیر سوخت‌های فسیلی تسریع بخشد، زیرا این کشور به واردات نفت خام وابسته است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط JLC، ارائه دهنده خدمات تجارت یکپارچه انرژی و کالا در چین، نسبت وابستگی به واردات نفت خام این کشور در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب به ۷۲.۷ درصد و ۷۳.۶ درصد رسیده است.

تحلیلگران خاطرنشان کردند که این سطح بالای وابستگی همچنین به این معنی است که اقدامات این کشور ممکن است برای جلوگیری از خطرات دشوارتر باشد.

به منظور تقویت استقلال انرژی کشور در عین حصول اطمینان از عرضه، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در ۲۲ مارس یک برنامه پنج ساله برای یک سیستم انرژی مدرن صادر و تاکید کرد که این کشور تولید سالانه نفت خام را در ۲۰۰ میلیون تن نگه می دارد و تولید گاز طبیعی به میزان ۲۳۰ میلیارد متر مکعب را تا سال ۲۰۲۵ را تقویت می کند.

در پاسخ به سیاست ملی، این شرکت سرمایه گذاری خود را به ۱۹۸ میلیارد یوان در سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد داد تا تولید را عمدتاً در پایگاه های نفت خام در Shunbei و Tahe در منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور شمال غربی چین و همچنین میادین گاز طبیعی در جنوب غربی افزایش دهد. .

لین گفت: این اقدام به کاهش وابستگی کشور به نفت وارداتی کمک خواهد کرد.

کد خبر: ۱۴۲٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 0
      چقدر ایران از فروش نفت ارزان به چین متضرر شده ؟