۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
آینده بازار نفت بعد از جنگ اوکراین| قیمتها تا کجا افت می کند؟
بازار گزارش می دهد؛

آینده بازار نفت بعد از جنگ اوکراین| قیمتها تا کجا افت می کند؟

با شروع درگیری های روسیه و اوکراین قیمت نفت در بازار رشد کرد. سوال مهم این است آیا بعد از پایان درگیری های باید منتظر افت قیمت باشیم؟

بازار؛ گروه بین الملل: امروز قیمت نفت در بازار جهانی ۹ درصد کاهش یافت که دلیل آن را می توان بروز نشانه هایی از کاهش تنش بین دو کشور روسیه و اوکراین دانست. نشانه هایی که برخی آن را موقتی و کوتاه مدت می دانند وبرخی دیگر به تعدیل قیمت بعد از فروکش کردن تنش چشم دوخته اند.

قیمت نفت در قراردادهای آتی در اوایل ماه مارس سال جاری برابر با ۱۳۰ دلار بود ولی در اواسط ماه به کمتر از ۹۳ دلار رسید. امروز قیمت نفت برای قراردادهای اتی در مرز ۹۸ دلار قرار دارد که نسبت به اوج قیمتی آن در آغاز درگیری های روسیه و اوکراین پایین تر است ولی هنوز هم تا گذشتن از مرز ۱۰۰ دلار راه درازی در پیش ندارد. حال سوال مهم برای فعالان اقتصادی این است که قیمت نفت در ماه های آتی چه وضعیتی خواهد داشت؟ آیا با فروکش کردن درگیری های روسیه و اوکراین می توان انتظار داشت قیمت نفت در بازارکاهش یابد؟

مرکز مطالعات ریستاد انرژی در گزارش خود نوشت: «تنش روسیه و اوکراین ساختار تجاری دنیا بین شرق و غرب را تغییر داد. حرکت در خلاف جهت جهانی سازی در دنیا ادامه دارد و افزایش تورم به مشکلی بزرگ برای فعالیتهای اقتصادی تبدیل شده است. به نظر می رسد حتی اگر آرامش موقتی بین دو کشور روسیه و اوکراین به پایان درگیری های دو کشور بیانجامد ولی تا رسیدن به تعادل و ثبات فاصله زیادی وجود دارد.»

به دنبال تحریم روسیه توسط غرب، این کشور صادرات برخی از اقلام را ممنوع کرد. با وجود اینکه صادرات منابع انرژی به اروپا توسط روسیه محدود نمی شود ولی بدون شک روسیه در پس این تغییرات به دنبال مشتریان تازه ای می گردد. مشتریانی که از حذف شدن آنها نگرانی نداشته باشد.

به همین دلیل است که توسعه روابط اقتصادی روسیه و چین بسیار محتمل است و شاید این بحران باعث تقویت بلوک شرق در مقابل بلوک غرب شود. طی یک ماه گذشته در مورد سرمایه گذاریهای چین در پروژه های انرژی روسیه خبرهای زیادی منتشر شده است.

خبرهایی که نشان می دهد چین به دنیال خرید نفت و گاز از روسیه و حصول اطمینان در مورد تداوم تولید این محصولات ارزشمند انرژی در این کشور است. این سیاست برای روسیه هم مطلوب است زیرا شریکی طولانی مدت و قابل اعتماد پیدا می کند و دیگر تهدیدها و تحریم های غرب نمی تواند مانع فعالیتهای اقتصادی روسیه شود.

در مقابل اخبار ارسالی از روسیه نشان از تلاش این کشور برای استفاده از یوان به عنوان واحد مبادله دارد. سیاستی که از مدتها قبل دنبال می شد. روسیه بارها اعلام کرده بود در تلاش است تا دلار را از اقتصاد خود حذف کند و واحدهای پولی دیگر را جایگزین دلار کند.

حال فرصتی ایجاد شده است تا یوان جایگزین دلار شود . این موقعیت برای اقتصاد چین هم خوب است زیرا افزایش گردش یوان در اقتصاد دنیا می تواند باعث افزایش ارزش آن و افزایش درآمد چین شود.

با این اوصاف می توان به خوبی دریافت که درگیری های روسیه و اوکراین و تحولات بعد از آن که در نگاه اول یک تنش ژیوپولتیکی وعامل افزایش قیمت نفت در بازار بود ولی در عمل تغییرات زیادی در معادلات اقتصادی دنیا ایجاد کرده است.

تغییراتی که باعث می شود تا شرکای تجاری تغییر کنند، معادلات قدرت تغییر کند و بلوک شرق و غرب با قدرت بیشتری از هم فاصله بگیرند. در این دنیای تازه بازار نفت ملتهب تر از قبل خواهد بود و روابط اقتصادی بر مبنای این جهت گیری های سیاسی شکل می گیرد. اما پیش بینی افت قیمت نفت در این دنیای ملتهب یک پیش بینی محقق نشدنی به نظر می رسد.

کد خبر: ۱۴۲٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha