۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹
کمبود کارگر و نرخ نان؛ معضل فعلی نانوایان / تلاش برای افزایش قیمت نان بعد ماه رمضان!
صنف نانوایان از مشکلات خود می گویند

کمبود کارگر و نرخ نان؛ معضل فعلی نانوایان / تلاش برای افزایش قیمت نان بعد ماه رمضان!

رئیس اتحادیه نانوایان تهران از تعلل در تعیین و اعلام نرخ نان و کمبود کارگر به عنوان دو معضل فعلی صنف نانوایان نام برد.

خبرگزاری بازار- بیژن نوروز مقدم رئیس اتحادیه نانوایان تهران از تعلل در تعیین و اعلام نرخ نان و کمبود کارگر به عنوان دو معضل فعلی صنف نانوایان نام برد، گفت: زمانی که سال نو می شود معمولا دستمزد کارگران و همچنین هزینه هایی مانند هزینه برق، آب، بیمه، مالیات و هزینه های روزمره زندگی  افزایش می یابد و درنتیجه این هزینه ها به ما فشار می آورد. بنابراین انتظار داریم بعد از ماه رمضان بتوانیم نرخ جدید را از دولت بگیریم و نگرانی از این بابت نداشته باشیم.

نوروز مقدم افزود: ما امیدواریم تعیین نرخ نان مانند سنوات گذشته نشود که ۵ سال بدون نرخ باقی ماندیم و نانوایان رو به ورشکستگی رفتند. آن هم در شرایطی که طی سالهای گذشته  نرخی که ما در اتحادیه محاسبه کرده بودیم تقریبا بیش از ۲ برابر قیمت مصوب نان بود.

وی ادامه داد: البته این یک امر طبیعی است که دولتها به فکر جامعه هستند و میخواهند در خصوص قیمت نان نگرانی به جامعه وارد نشود در نتیجه نرخ فعلی نان همان نرخی است که پیش از این بر سر آن با دولت به توافق رسیدیم.

نوروز مقدم در ادامه به مشکل کارگری پرداخت و گفت: با توجه به اینکه یکسری از کارگران صنف نانوایان به شهرستانها و محل سکونتهای خود رفته اند الان با کمبود کارگر مواجه هستیم که امیدواریم هرچه زودتر این مساله نیز برطرف شود.

این فعال صنف نانوایان درپاسخ به این سوال که در خصوص آرد با چه مشکلاتی مواجه هستید گفت: مساله این است که اگر گندم کاملا داخلی باشد معمولا کیفیت آرد کاهش می یابد و اگر کاملا خارجی شود گلوتن و موادی که دارد باعث پیوستگی بیشتر خمیر می شود و خمیر به خوبی باز نمی شود. بنابراین در سنوات گذشته معمولا گندم وارداتی را با گندم داخلی مخلوط می کردند و یک گندم معقولی تحویل کارخانه ها میدادند که مواد آن متعادل می شد و در نتیجه خمیر مناسبی تولید می کرد.

نوروز مقدم افزود: اگرچه آرد فعلی ما مرغوب است اما بر اساس آنچه که به ما اعلام شده گندم هایی که از این پس به دستمان خواهد رسید کاملا خارجی است بنابراین امیدواریم اختلاطشان با گندم داخلی انجام شود تا آرد مرغوبی به دست نانوایان برسد.

ضرورت توزیع مواد ضدعفونی کننده بین کلیه نانوایان

رئیس اتحادیه نانوایان تهران با اشاره به شیوع کرونا افزود: نان در حرارت بیش از ۲۰۰ درجه پخت میشود بنابراین هیچگونه آلودگی و ویروسی روی آن دوام نمی آورد و تا زمانی که به دست مشتری برسد پاک است. با این وجود چون در هر نانوایی روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر مراجعه میکند و حتی اگر یکنفر مبتلا باشد و به پیشخوان نان، یا شیشه نانوایی دست بزند محیط را آلوده می سازد پس ما موظفیم محیط نانوایی را کاملا ضدعفونی کنیم.

نوروز مقدم ادامه داد: در راستای ضد عفونی کردن نانوایی ها چند وقت است که درخواست ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده داده‌ایم اما متاسفانه این مواد هنوز به دست ما نرسیده است و با توجه به اینکه در بازار آزاد انواع تقلبی این مواد زیاد شده است نمیتوانیم با اطمینان خاطر این مواد را از بازار آزاد تهیه کنیم.

وی تصریح کرد: عدم عرضه به موقع مواد ضدعفونی کننده در حالی است که بعد از شیوع بیماری کرونا نانوایان بدون داشتن امکانات به خصوص در روزهای اول شیوع این بیماری، شجاعانه ایستادند و مانند سربازان بی سنگر جان خود را به خطر انداختند. بنابراین انتظار داریم این مواد بین کلیه نانوایان به موقع توزیع شود.

کارگران نانوایی ها هنوز به تهران بازنگشته اند

رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران نیز در این خصوص گفت: مهمترین معضل ما در خصوص کارگر است و با کمبود کارگر مواجه هستیم چرا که با شیوع بیماری کرونا کارگران بسیاری به شهرستانهای خود رفته اند  هنوز به تهران باز نگذشته اند.

اصغر باپرجا با بیان اینکه مشکلی در مورد کیفیت آرد نداریم افزود: در سال جدید هنوز نان را به ما اعلام نکرده اند و بعد از ماه مبارک رمضان طی جلساتی با سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان صحبت خواهیم کرد و به توافقاتی در این زمینه خواهیم رسید.

پابرجا ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان حمایت و خود ما دوست نداریم فشار زیادی به مردم وارد شود بنابراین همیشه سعی میکنیم قیمتها پایینتر از آ نچه که باید باشد، تعیین شود.  

کاهش ضایعات نان با آموزش دیدن کارگران نانوایی ها

یک عضو اتحادیه نانوایان شهرری نیز در خصوص مهمترین مشکلات و چالشهای صنف نانوایان گفت: یکی از مشکلات صنف ما این است که غالب کارگرانی که امروز وارد عرصه پخت نان می‌شوند هیچ مهارتی ندیده اند و تنها به دلیل اینکه نانوایان کارگران ماهرشان را از دست داده‌اند به اجبار این افراد را در نانوایی‌ها به کار گرفته اند.

قامتعلی عزیزی افزود: کارگرانی که در نانوایی‌ها به کار گرفته می‌شوند  بایستی بعد از آموزش دیدن وارد چرخه کار شوند. چون نان ماده غذایی بسیار مهمی برای ما است و اگر کارگران نانوایی ها ماهر و آموزش دیده باشند کیفیت نان بالا و ضایعات هم کاهش می یابد.

کد خبر: ۱۴٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha