۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
تبعات تحریم‌های نفتی روسیه برای اقتصاد جهانی
بازار گزارش می‌دهد؛

تبعات تحریم‌های نفتی روسیه برای اقتصاد جهانی

اگرچه قطع صادرات نفت روسیه ممکن است بهترین اهرم اقتصادی غرب بر مسکو به خاطر حمله به اوکراین باشد، اما برای مصرف کنندگان در سراسر جهان بهای گزافی خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت بنزین مصرفی در حال حاضر به طرز شدیدی بالا است، اما رانندگان باید انتظار داشته باشند که اوضاع قبل از اینکه بهتر شود بدتر خواهد شد. در حالی که قیمت نفت با معیار ایالات متحده به حدود ۱۱۰ دلار در هر بشکه - پس از رسیدن به ۱۳۰ دلار در اوایل ماه جاری - کاهش یافته است، این کاهش بیشتر، آرامش قبل از طوفان است.

پتانسیل افزایش قیمت گاز - بالاتر از میانگین فعلی ۴.۲۴ دلار در هر گالن - قوی به نظر می رسد زیرا اروپا در نظر دارد به ممنوعیت نفت روسیه بپیوندد. چنین تحریمی بیش از ۲.۱ میلیون بشکه در روز عرضه نفت از خطوط لوله و بنادر روسیه را قطع می کند.

این امر بازارهای جهانی را برای سوخت‌های خام و تصفیه‌شده مانند بنزین و گازوئیل در آستانه فصل رانندگی تابستانی و اوج تقاضا در ایالات متحده تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد. تضمینی نیست که اتحادیه اروپا با تحریم نفت روسیه مانند ایالات متحده، کانادا و استرالیا موافقت کند. این امر فشار بسیار بیشتری بر اروپا که تقریباً ۳۰ درصد نفت خود را به روسیه متکی است، وارد خواهد کرد. چنین اقدامی همچنین منجر به تقلا برای عرضه جایگزین می شود که بازارهای جهانی نفت را متحول می کند. این امر همچنین می تواند به یک مشکل بزرگ برای ایالات متحده آمریکا تبدیل شود، زیرا هنوز به واردات منابع نفت روسی برای برآوردن تقاضا برای بنزین و سایر محصولات تصفیه شده، به ویژه در ساحل شرقی متکی است.

به لطف رونق بازار نفت شیل، آمریکا به یک صادرکننده خالص نفت تبدیل شده است - یعنی بیشتر از واردات نفت خام و فرآورده های نفتی نهایی، نفت صادر می کند. دلیل این امر این است که پالایشگاه های ایالات متحده آمریکا برای فرآوری نفت خام سنگین و ترش راه اندازی شده اند، در حالی که نفت تولید شده از مناطق شیل ایالات متحده عمدتاً نوع سبک تر است.

واردات نفت خام سنگین و ترش برای تغذیه پالایشگاه های ایالات متحده - از جمله نفت درجه اورال روسیه - نباید در برآورد تأثیر این ممنوعیت بر اقتصاد کاهش یابد. اتکای واشنگتن به نفت خارجی همچنان قابل توجه است و در اینجاست که اختلالات بیشتر در عرضه نفت روسیه می تواند عواقب اقتصادی برای مصرف کنندگان داشته باشد.

در سال ۲۰۲۱، ایالات متحده حدود ۸.۴۷ میلیون بشکه نفت در روز از ۷۳ کشور جهان وارد کرد. نفت خام ۶.۱۱ میلیون بشکه در روز یا ۷۲ درصد از کل آن را به خود اختصاص داده است، در حالی که سایر فرآورده های نفتی مانند بنزین ۲۸ درصد باقی مانده را تشکیل می دهند.

در حالی که جایگزینی واردات نفت از روسیه با حدود ۳۰۰۰۰۰ بشکه در روز به اندازه کافی آسان خواهد بود، اما اگر اروپا عرضه روسیه را قطع کند، کل زنجیره تامین نفت گرانتر می شود، به این معنی که هزینه واردات نفت واشنگتن ممکن است سر به فلک بکشد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که در صورت همراهی اتحادیه اروپا با این ممنوعیت، قیمت نفت خام می تواند به ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار در هر بشکه برسد. در همین حال مقامات روسیه هشدار می دهند که قیمت ها ممکن است به ۳۰۰ دلار در هر بشکه برسد. این سطوح از قیمت‌های بالا احتمالاً منجر به تخریب قابل توجه تقاضا می‌شود، زیرا بسیاری از مصرف‌کنندگان دیگر نمی‌توانند به همان اندازه که می‌خواهند رانندگی کنند. پر کردن پالایشگاه‌ها با نفت خام گران‌تر احتمالاً باعث کاهش فعالیت‌های پالایشی اروپا می‌شود، سوخت کمتری را در بازار جهانی عرضه می‌کند و بر قیمت‌ها می‌افزاید.

متأسفانه، گزینه‌های کمی برای تسکین درد وجود دارد و چنین پیشرفتی می‌تواند شریان حیاتی را برای مصرف‌کنندگان آمریکایی از بین ببرد. نفت خام مورد نیاز جهت تولید بنزین مصرفی در ایالات متحده آمریکا از اروپا می آید. بخش پالایش اروپا حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین تحت فشار بود و تحریم های گسترده می تواند حجم عرضه نفت خام به بخش پایین دستی آن را مختل کند - حجمی که به راحتی قابل جایگزینی نیست. تاجران و دلالان کشتی اشاره کرده اند که جریان فعلی بنزین به بازار ایالات متحده در حال حاضر کم است و بدتر می شود. محیط برای افزایش قیمت بنزین در بازار داخلی ایالات متحده آمریکا نیز فراهم است.

بخش پایین دستی پالایش ایالات متحده آمریکا به تدریج از تعطیلی تعمیر و نگهداری سالانه خارج می شود، به طوری که سطح استفاده از پالایشگاه اخیراً در سراسر کشور به ۹۰ درصد رسیده است. حتی با وجود ادامه بازگشت تقاضا پس از پایین‌ترین سطح بیماری همه‌گیر، افزایش موجودی بنزین در این کشور کم است. صنعت پایین دستی چندین پروژه بزرگ چرخشی را در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به تعویق انداخت، عمدتاً به دلیل بیماری همه‌گیر و این پروژه‌های تعمیر و نگهداری باید اکنون تکمیل شوند.

علاوه بر این، ایالات متحده آمریکا و کانادا شاهد کاهش چشمگیر ظرفیت پالایشگاه ها در بحبوحه منطقی سازی اقتصادی و شتاب بخشیدن به انتقال انرژی بوده اند. از اواسط سال ۲۰۱۹، آمریکای شمالی نزدیک به ۱ میلیون بشکه در روز از ظرفیت خود را از دست داده است، زیرا پالایشگاه ها تقاضای سوخت کمتری را در سال های آینده پیش بینی می کنند و عملیات بیشتری را به تولید سوخت های زیستی کم کربن تبدیل می کنند.

بازارهای جهانی سوخت ممکن است به عرضه بیشتر از سوی ایالات متحده نیاز داشته باشند، به خصوص اگر اختلالات در عرضه روسیه ادامه یابد. هر چند قیمت ها ممکن است برای رانندگان آمریکایی دردناک باشد، اغلب در مناطق دیگر قیمت ها بالاتر خواهد بود. پالایشگاه های ایالات متحده آمریکا فروش در بازارهایی را که حاشیه سود در آنها بالاتر است، در اولویت قرار می دهند که به معنای رقابت بیشتر برای کاهش عرضه محصولات پالایش شده است. ماهیت نظام سرمایه داری چنین است.

با توجه به مطالب فوق باید گفت اگرچه قطع صادرات نفت روسیه ممکن است بهترین اهرم اقتصادی غرب بر مسکو برای حمله به اوکراین باشد، اما برای مصرف کنندگان در سراسر جهان بهای گزافی خواهد داشت.

کد خبر: ۱۴۲٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha