۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
آفت «زنگ زرد» به جان ۵۰۰ هکتار از گندمزارهای گلستان افتاد
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان:

آفت «زنگ زرد» به جان ۵۰۰ هکتار از گندمزارهای گلستان افتاد

گرگان- حق نما، مدبر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: بیماری «زنگ زرد» در ۵۰۰ هکتار از اراضی گندم گلستان مشاهده شده است.

کیانوش حق نما در گفتگو با خبرگزاری بازار بابیان این نکته که بیماری «زنگ زرد» در ۵۰۰ هکتار از اراضی گندم گلستان مشاهده شده، اظهار کرد: اگر این بیماری به موقع کنترل نشود خسارت سنگینی به کشاورزان استان وارد خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که «زنگ زرد» به دلیل محدودیت سیکل زندگی بسیار خاص است، افزود: تاکنون برای ۴۰۰ هکتار سم‌پاشی انجام شده است.

حق نما ادامه داد: در مدت هفت الی ۹ روز این بیماری می‌تواند یک سیکل جدید تشکیل داده و استان را در شرایط اپیدمی قرار دهد. بنابراین کشاورزان به محض رویت این بیماری در مزارع باید سم‌پاشی را انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در حال حاضر بهترین سموم برای از بین بردن این بیماری در منطقه وجود دارد تاجاییکه در کشورهای اروپایی هم از این سموم استفاده می‌شود.

وی علت بروز این بیماری را شرایط آب و هوا و رطوبت زمین اعلام کرد و افزود: متاسفانه این بیماری در برخی از گندم‌ها که مقاومت بیشتری داشتند هم نمایان شده است.

حق نما یادآور شد: توصیه می‌کنیم که کشاورزان هفته‌ای دو الی سه بار از مزارع خودشان بازدید کنند و به محض مشاهده علامت‌های بیماری «زنگ زرد» سم‌پاشی را انجام دهند.

وی در خاتمه گفت: این بیماری شبیه پودر زرد رنگ است که بر روی گندم زارها ایجاد می‌شود و اگر به موقع کنترل نشود ۸۰ درصد به گندم زارهای استان خسارت وارد خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۲٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha