۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
«سورت»؛ چشمه بین المللی با امکانات محلی| میزبانی با دستان خالی
بازار گزارش می دهد؛

«سورت»؛ چشمه بین المللی با امکانات محلی| میزبانی با دستان خالی

ساری- «سورت» چشمه ای با جاذبه های بین المللی پشت فنس های خصولتی ها محصور شده و با دست خالی پذیرای مسافران است و به حال و روز خواهرخوانده هایش در ترکیه و مکزیک غبطه می خورد.

بازار، گروه استان ها: سورت، جاذبه گردشگری بین المللی در حصار خصولتی ها سرگردان و معطل مانده و از امکانات اولیه و سنتی برای میزبانی از گردشگران نوروزی برخوردار است، اطراف چشمه سورت دستگاه های مختلف از جمله میراث فرهنگی، آب منطقه ای و منابع طبیعی میله گذاری و فنس گذاری کردند و برای آن حریم قائل شدند تا از ورود مسافران برروی پلکان های چشمه بین المللی سورت جلوگیری شود.

چشمه های رنگارنگ و رویایی سورت که دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از دماوند به شمار می رود، استخرهای طبیعی و شگف انگیزی از جنس تراورتن هستند که هر ساله مسافران زیادی برای دیدن آن به استان سفر می کنند.

اطراف این چشمه زیبا و رویایی، درختچه های زرشک وحشی سبز شده و دیدن چشمه هایی با آب های متفاوت از نظر رنگ، بو و حجم آب بر جاذبه سورت افزوده است.

سورت بر بلندای هزار و ۸۴۱ متری از سطح دریا قرار گرفته است و درحالی این چشمه طبیعی از داشتن امکانات مورد نیاز برای رفاه گردشگران بی بهره است که چشمه هایی شبیه آن در پاموکاله ترکیه، ایوان های مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند، بایشوایتای چین، باگنی سان فلیپو در ایتالیا، منطقه سنگ زرد در آمریکا وهیروال آگورا در مکزیک به این جاذبه شباهت دارند و سالانه درآمدزایی بالایی برای گردشگران دارند.

محرومیت سورت از امکانات اقامتی
یک مسافری که به همراه خانواده از شهریار کرج برای دیدن جاذبه های چشمه سورت سفر کرده است، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای ورود به چشمه سورت ۱۵ هزار تومان ورودی گرفته می شود، افزود: متاسفانه حاشیه این چشمه طبیعی از داشتن امکان رفاهی و اقامتی برای اسکان مسافران محروم است.

«سورت»؛ چشمه بین المللی با امکانات محلی| میزبانی با دستان خالی

کامبیز علیپور با اظهار اینکه در استان های دیگر و یا سایر کشور از جاذبه های تفریحی و گردشگری درآمدزایی بالایی کسب می کنند، افزود: صرف واگذار شدن به بخش خصوصی کافی نیست و باید امکانات اولیه را ایجاد کرد.

سورت در جنوب شهر ساری و پشت کوه های بلند، با آوازه جهانی گردشگران را به خود می خواند، چشمه های پلکانی بی نظیر و رنگی با آب های ترش و شور که عمیق ترین قسمت آن ۹۶ متر عمق دارد و با حوضچه های اسرارآمیز که تشکیل هر سانتی متر رسوب آن ۴۰۰ سال طول کشیده است.

محمد عالی بلد و راهنمای تورهای گردشگری با اشاره به قدمت ۱۵۰ میلیون ساله چشمه سورت اظهار داشت: این نعمت خدادادی منطقه را با کمترین امکانات جهانی کرده و دومین چشمه آب شور در جهان است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه چشمه سورت در واقع خواهرخوانده چشمه هایی نظیر پاموکاله دنیزلی ترکیه محسوب می شود، گفت: رنگ چشمه پاموکاله با سورت متفاوت است ولی روستای حاشیه آن به شهر توریستی تبدیل شده است.

خیابان های سنگفرش، پارک آبی، فروشگاه های متعدد و غیره از جمله امکاناتی است که خواهر خوانده سورت در ترکیه از آن بهره است درحالی که مناطق حاشیه ای سورت از داشتن پل برای تردد محروم هستند

عالی بلد ادامه داد: خیابان های سنگفرش، پارک آبی، فروشگاه های متعدد و غیره از جمله امکاناتی است که خواهر خوانده سورت در ترکیه از آن بهره است در حالی که مناطق حاشیه ای سورت از داشتن پل برای تردد محروم هستند.

این راهنمای محلی گردشگری با بیان اینکه انتظار ایجاد هتل و پارک آبی شبیه پانوکاله ترکیه در حاشیه سورت نداریم اما تقاضا داریم پنل خورشیدی ساختمان ایجاد شده در حاشیه سورت را راه اندازی کنند تا مشکل برق نداشته باشند.

وی بلیت ورود به سورت را ۱۵ هزار تومان ذکر کرد و گفت: پاسکاری ارگان های مختلف و سرگردانی سرمایه گذاران از جمله موانع ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در سورت است.

وی با اظهار اینکه هر ارگان و دستگاهی در سورت برای خود حریم مشخص کرده است، گفت: منابع طبیعی و میراث فرهنگی هریک برای خود اقدام به فنس کشی و تعیین حریم کرده است.

حفاظت و بهره برداری از چشمه سورت به بخش خصوصی واگذار شد و این چشمه پرجاذبه تا مقصد گردشگری شدن راه درازی در پیش دارد، مهدی ایزدی سرپرست میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه چشمه طبیعی سورت به بخش خصوصی واگذار شده و با نظارت میراث فرهنگی کارهایی در آن صورت گرفته است.

امکانات خوبی در سورت ایجاد شده است
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه چشمه سورت با هشت چشمه بعد از دماوند دومین اثر طبیعی ثبت شده استان به شمار می رود، افزود: امکانات خوبی نیز از جمله به روزرسانی اینترنت منطقه به فورجی، کاشت نهال، ایجاد امکانات خدماتی نظیر بوفه، سطل زباله، جداسازی سرویس های بهداشتی، راه اندازی باجه بلیت فروشی صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین دروازه های ورود ایجاد شده تا از ورود خودرو مسافران به چشمه جلوگیری شود و پلکان نیز در مسیر پیاده روی ایجاد شده است.

ایزدی با اشاره به اینکه در رویداد ساری ۲۰۲۲ میزان سفرای کشورهای عضو اکو خواهیم بود، افزود: سورت یکی از مناطقی بوده که توسط گردشگران و سفرا بازدید خواهد شد.

درحالی که خواهرخوانده های سورت در دیگر کشورها سودهای کلان و درآمدهای سرشاری را نصیب حاشیه نشینان و کشورها می کنند، سورت با دست خالی و امکانات اولیه از مسافران نوروزی پذیرایی می کند.

از مجموع شش میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر مقیم در مازندران در هفته اول تعطیلات نوروزی ۷۵۸ هزار مسافر از جاذبه های طبیعی استان بازدید کردند که چشمه سورت یکی از این جاذبه های طبیعی و گردشگری محسوب می شود.

کد خبر: ۱۴۲٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha