۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
سهم فروش محصول ارگانیک؛ فقط ۵ درصد/ بیشترین سهم در اختیار دلالان
گفتگوی تولید کننده خرمای ارگانیک با بازار

سهم فروش محصول ارگانیک؛ فقط ۵ درصد/ بیشترین سهم در اختیار دلالان

خرما به‌ عنوان غذای اصلی در سراسر کشورهای خاورمیانه به‌شمار می‌رود و ایران پس از مصر به عنوان بزرگترین تولید کننده خرما شناخته می شود.

فرحناز سپهری؛ خبرگزاری بازار- اگرچه ایران جزو بزرگترین تولید کننده خرما محسوب می شود، اما آن گونه باید در بخش صادرات و در زمینه  تولید خرمای ارگانیک حمایت های لازم صورت نگرفته است به طوری که همچنان  نبود برند سازی و یا  تشخیص خرما ی ارگانیک از غیر ارگانیک در بازار به چشم می خورد. خرمای ارگانیک گواهی شده نیز با قیمت بالاتر در فروشگاه های معدودی توزیع و یا صادر میشود.   این درحالی است که به گفته یکی ازتولید کنندگان خرمای ارگانیک تشخیص خرمای ارگانیک تنها توسط کشاورزا ن امکان پذیر است. درهمین راستا برآن شدیم تا با تولید کننده خرمای ارگانیک از استان کرمان  گفتگویی انجام دهیم  و از مشکلات و در عین حال خواسته هایش جویا شویم.

 این تولید کننده، علی حسین زاده دهقانی از استان کرمان شهر بم روستای پشت رود است که  بیش از ۳۵ سال در زمینه کشاورزی فعال است و  محصولات خرما و یونجه ارگانیک کشت و تولید می کند؛ درحالی که به گفته خودش، پیشتر که خشکسالی نبود گندم، جو و پرتقال هم  کشت می کرده است.  همچنین  میزان زمین زیر کشت این تولید کننده  حدود ۴ هکتار در شهر بم از استان کرمان  قرار دارد، همچنین پس از آشنایی با روشهای تضمین کیفیت مشارکتی (PGS) اقدام به تشکیل گروهی از کشاورزان در روستا نمود تا در سطح وسیعتری ایده تولید همزمان یونجه پای خرما را با آموزه های قطب علمی کشاورزی ارگانیک وسعت و برکت بخشد،

ارایه یافته ها در کنگره بین المللی ارگانیک

 او و همسرش در کارگاه هایی که کشاورزان دیگر همچون آنها حضور داشتند، مشاهده کرد که حتی برای تولید برنج نیز می توان از کود شیمیایی استفاده نکرد و مواد مغذی گیاه را از طرق ارگانیک تامین کرد. او در نوزدهمین کنگره بین المللی ارگانیک که هر چهار سال یکبار برگزار میشود، یافته های خود را در بخش با عظمت کشاورزان و متخصصین مربوطه ارائه کرد و با شیوه های سایر کشاورزان و متخصصان آشنا شد و پس از این کنگره هفت روزه نیز با بازدید از توانمندیها و ضعف های یک روستای ارگانیک سعی دارد منشاء خیر و برکت برای خانواده و گروهش باشد.


 

به گفته وی محصولاتش را به صورت عمده به تهران و قم می فروشد و به صورت خرده فروشی به اکثر استان  ها از جمله مشهد- خراسان شمالی – اصفهان – - تبریز -کرمان – تهران –یزد –شیراز – اردبیل – مازندران ارسال می کند. برای همکارانش و گروه های همکارش در شمال کشور و اردبیل محصول او ورای ارگانیک به شمار می آید و منتظر روزهایی هستند که گواهی نیاز نباشد و آنها که سم و کود شیمیایی مصرف می کنند گواهی بگیرند و نه امثال او.

 درعین حال این تولید کننده می گوید: استقبال خیلی خوبی از محصولات می شود  و در عین حال که  سازمان جهاد کشاورزی – آب منطقه ای و استانداری از جمله مشتریان مان هستند.  
درادامه حسین زاده دهقانی  به شمار زیاد مشکلات در این زمینه اشاره کرد  و گفت: دراین زمینه مشکلات بسیارند و از جمله آن که دستمزد کارگران زیاد است ولی محصول همان قیمت پایین دارد  به طوریکه ما به  همان قیمت محصول غیر ارگانیک  محصول مان را می فروشیم.

دولت دست دلالان را کوتاه کند

وی در ادامه افزود:با وجودی که محصول مان را به همان قیمت خرمای غیر ارگانیک  می فروشیم، دلالان هم در این بازار هستند. باید دولت از کشاورز ارگانیک حمایت  و دست دلالان را کوتاه کند و این محصول را به مردم بشناساند و از خرمای ارگانیک حمایت کند همچنین تفاوت خرمای ارگانیک با غیر ارگانیک را به مردم  اطلاع دهد.

این تولیدکننده خرمای ارگانیک به  حمایت کنندگان اش  اشاره کرد وگفت: حمایت کنندگان ما، پدران و مادران ما بودند که همیشه تشویق می کردند که محصولی بدون سم و کود داشته باشیم  و  با کیفیت بالا تولید کنیم. البته دولت در طرح آبیاری تحت فشار به ما  کمک کرده است تا توانستیم از هدررفت آب جلوگیری کنیم.

از وی درباره چگونگی تشخیص خرمای ارگانیک از غیر ارگانیک پرسیدیم و گفت: مردم خرمای ارگانیک از غیر ارگانیک را تشخیص نمی دهند منِ کشاورز که محصول را دارم تشخیص می دهم  و می توانم از روی رنگ خرما و طعم و بوی خرما این مساله را تشخیص دهم.   خرمایی که اذت خود را از یونجه گرفته باشد با خرمایی که از کود شیمیایی گرفته باشد فرق می کند.

حسین زاده دهقانی  در خصوص برنامه توسعه ای اش هم گفت: فعلا طرح توسعه ای  یا افزایش زیر کشت ندارم  این مساله هم به دلیل کمبود آب و خشکسالی است  که نمی توانیم برنامه توسعه ای داشته باسیم. درحالی که  زمین داریم و می توانستیم همه کاری انجام دهیم، لذا به همین سطح که با هم گروه هایمان داریم باید کفایت کنیم.

درا دامه وی از مسوولان خواسته ای دارد و این طور گقت: دولت می تواند در بحث کانال کشی، لوله کشی و احیا قنات کمک کند تا بتوانیم از آب بیشتر، محصول بیشتری تولید کنیم همچنین منطقه ما برق ندارد و بیشترین ضربه به کشاورز می خورد.
هرچند با تمام مشکلات، به گفته حسین زاده دهقانی،  سال به سال محصول اش بیشتر  و با کیفیت بالا است و سود به همراه دارد.

سهم فروش محصول ارگانیک؛ ۵ درصد

این تولید کننده کرمانی  درادامه در خصوص میزان فروش محصولات  ارگانیک گفت: فروش محصولات ارگانیک در حد ۵ درصد است. برای مردم شناخته شده نیست  و نمی تواند آن طورکه  باید هزینه ها  را پوشش دهد؛ اما در صورتی که کشاورزی به صورت خرد و در حدود تولید ۴۰ تن باشد، هزینه ها را پوشش دهد،   اما برای مقادیر بالاتر هزینه ها پوشش داده نمی شود.  در حالی که ما کود ارگانیک را خودمان از دام تهیه می کنیم و از یونجه ارگانیک برای دام استفاده می کنیم.

در ادامه وی برای ترغیب کشاورزان به این نوع کشت هم توصیه هایی  داشت،   از زمانی که زمین خالی و زیر کشت نرفته باشد می توانیم کشاورزان را به کشت ارگانیک دعوت کنیم همچنین به آنها اعلام کنیم که سم و کود شیمایی برای خانواده ها یشان و برای مشتریان  ضرر داردو از سویی زمین کشاورز را مسموم می کند.  

وی درپایان خاطر نشان کرد: ما انسانها باید به فکر همدیگر باشیم نه به فکر سود و ثروت. سلامتی همنوع مان باید برایمان مهم باشد  و به فکرسلامتی جامعه و عزیزانمان باشیم و باید بدانیم چه محصولی  و چگونه از دل خاک بیرون بیاوریم. ما وقتی محصول با کود  و سم شیمیایی تولید می کنیم اول سلامتی کشاورزبه خطر می افتد بعد زمین  که با کود شیمایی مسموم می شود و در نتیجه زمین سفت و نفود ناپذیر می شود  و گیاهان نمی توانند غذایشان را تامین کنند و باعث شده که محصول بی کیفیت شود. زمینهای باغات ارگانیک باعث شده تا  زمین همیشه زنده بماند  و موجودات خاکی  در زمین زنده نگه داشته شوند.

کد خبر: ۱۴٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha